Orval - 2017 - 33cl - 24 flessen€ 45,00
Jaina-eiland, Maya Terracotta Belangrijk beeld van een Maya
€ 8.100,00
10depuis 21 oct.. '24, 10:19
Description
Figuur van een priester of hoogwaardigheidsbekleder
- Thermoluminescentietest -
CULTUUR: Jaina-eiland, Maya
PERIODE: 600 - 900 n.Chr
MATERIAAL: Terracotta
AFMETINGEN: Hoogte 19,5 cm
HERKOMST:
- Privécollectie, Wray, Scottsdale, Arizona, Verenigde Staten van Amerika.
- Privécollectie, Boeckman, Dallas, Texas, Verenigde Staten van Amerika. Gekocht op 16-03-1984 van de vorige eigenaar.
STAAT: Goede staat van bewaring, intact.
DOCUMENTEN: - Met thermoluminescentietest.
BESCHRIJVING:
Figuur van een Maya hoogwaardigheidsbekleder of priester van het eiland Jaina. Zijn lichaam is omhuld door een mantel waaronder een lange tuniek te zien is, waaruit de blote voeten uitsteken. Het presenteert een riem rijkelijk versierd met vogelkoppen. Zijn gezicht, met oosterse trekken, zo kenmerkend voor dit soort figuren, is fijn gemodelleerd. Speciale vermelding verdienen enkele kleine balletjes in het gebied van de baard die heel goed tatoeages of een soort scarificaties kunnen voorstellen. Het heeft grote ronde oorbellen en een langwerpige dop.
Jaina Island is een precolumbiaanse archeologische vindplaats van de Maya's in de huidige Mexicaanse staat Campeche. Jaina, een klein kalkstenen eiland aan de Golfkust van het schiereiland Yucatán, met alleen een getijdeninham die het scheidt van het vasteland, diende als een elite Maya-begraafplaats en valt op door het grote aantal fijne keramische beeldjes die daar zijn opgegraven.
De term "Jaina" vertaalt naar "Tempel in het water". Zowel het eiland Jaina als het nabijgelegen eiland Piedras (Isla Piedras) waren de locaties van kleine steden of dorpen. Jaina werd rond 300 na Christus bewoond en duurde tot het ergens rond 1200 na Christus werd verlaten. De belangrijkste bezetting vond plaats tegen het einde van deze periode, tijdens de Late Klassieke en Terminal Klassieke tijdperken. De huidige ruïnes bestaan uit twee kleine pleingroepen en een balveld.
De bekendheid van Jaina Island is te danken aan de naar schatting 20.000 graven, waarvan er meer dan 1.000 archeologisch zijn opgegraven. In elk graf worden de menselijke resten vergezeld van glaswerk, leisteen of aardewerk, evenals een of meer keramische beeldjes, meestal rustend op de borst van de bewoner of in de hand gehouden. De naam van deze necropolis op het eiland komt waarschijnlijk van de Yucatán Maya-uitdrukking hail na, of 'waterig huis'. De westelijke ligging ervan kan verband houden met de ondergaande zon en dus met de dood. De bron van de begrafenispopulatie is nog onbekend, maar komt waarschijnlijk uit Edzna en de nabijgelegen regio's Chenes en Puuc.
Vanwege de enorme aantallen die hier worden gevonden, zijn deze beeldjes bekend geworden als "beeldjes in Jaina-stijl", ongeacht of ze op het Jaina-eiland zijn gevonden of niet. In feite zijn deze beeldjes veel talrijker op Maya-locaties in het binnenland, zoals de Usumacinta-rivierdelta, dan op het eiland. Vroege figuren in Jaina-stijl zijn naturalistisch, subtiel gedetailleerd en worden algemeen beschouwd als de beste beeldjeskunst die in het oude Amerika werd geproduceerd. Hoewel er zowel massieve als holle beeldjes zijn gevonden, overheersen deze laatste en zijn ze meestal voorzien van een fluitje, of van kleikorrels die een ratelend geluid produceren. Net als de beeldjes zelf is het niet bekend welke functie(s) de fluitjes en rammelaars dienden. Gemaakt van oranje klei en oorspronkelijk geschilderd, meestal in okers en blauw, zijn de beeldjes over het algemeen 25 - 65 cm hoog, zelden groter. Deze figuren vertegenwoordigen ook Maya-praktijken van scarificatie en de betekenis van klasse in de Maya-samenleving. De beeldjes zijn gemaakt in een realistische stijl en vormen een etnografische schatkamer die een kijkje biedt in de fysieke kenmerken, kleding en het dagelijkse leven van de laat-klassieke Maya-elite. Hun delicate details onthullen kenmerken van sociale status en de beeldjes worden vaak getoond met gereedschap en andere uitrusting, waardoor we driedimensionale momentopnamen krijgen van lang verdwenen werktuigen.
De eigenzinnige details die in de beeldjes uit de eerdere fase werden getoond, hebben ertoe geleid dat een onderzoeker heeft verklaard dat het "echte essays in portretkunst" zijn, terwijl een ander eraan toevoegt dat de beeldjes "leeftijd, status en expressie getrouw beschrijven". Hoe expressief en individueel ze ook zijn, het is tot nu toe lastig gebleken om de onderwerpen van deze beeldjes te bepalen. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om de beeldjes te correleren met de bijbehorende begrafenis. In het bijzonder lijkt het geslacht van de beeldjes slechts willekeurig overeen te komen met het geslacht van de begrafenis - vrouwelijke beeldjes kunnen mannelijke begrafenissen vergezellen en vice versa, terwijl kinderbegrafenissen vaak gepaard gaan met beeldjes van volwassenen. Bepaalde beeldjes en stijlen van beeldjes zijn geïdentificeerd als goden. Anderen verwijzen naar mythen of legendes. Er is ook gesuggereerd dat de beeldjes voorouders vertegenwoordigen, ver weg of onmiddellijk. De kwestie van de portretkunst kan alleen worden opgelost als de functie van deze grafgiften zelf wordt opgelost.
Alle beeldjes op het eiland Jaina lijken speciaal te zijn geproduceerd als begrafenisbegeleiding. Als er niets anders was, hadden vanwege ruimteoverwegingen weinig of geen van deze beeldjes op het eiland zelf kunnen worden geproduceerd. Veel van de gegoten beeldjes zijn gekoppeld aan werkplaatsen in Jonuta, enige afstand naar het zuiden en westen. Fascinerend genoeg zijn de mensen rond Jaina de enige mensen in het zuidoosten van Meso-Amerika die menselijke figuren in graven hebben gestopt - overal elders in de regio zijn figuren alleen in huiselijke context gevonden. Het gebruik van menselijke figuren doet onmiddellijk denken aan de vroegere West-Mexicaanse culturen, waar omvangrijke figuren uitsluitend werden gemaakt om in hun schachtgraven te worden geplaatst. De Spanjaard Diego de Landa, die kort na de Spaanse verovering details van het Maya-leven vastlegde, schreef dat de kunstenaars die stukken als deze maakten een leven leidden van religieus isolement en ritueel, vasten en onthouding.
BIBLIOGRAFIE:
- BAL, Jozef. Maya Laaglanden: Noord. Archeologie van het oude Mexico en Midden-Amerika. Een encyclopedie Garland Publishing, Inc. 2001.
- COE, Michael D. De Maya's. Thames & Hudson. 1999.
- CORSON, Christoffel. Stilistische evolutie van Jaina-beeldjes, precolumbiaanse kunstgeschiedenis. Geselecteerde lezingen. Peek-publicaties. 1977.
Opmerkingen:
De verkoper garandeert dat hij dit stuk heeft verworven volgens alle nationale en internationale wetten met betrekking tot het eigendom van cultureel erfgoed. Herkomstverklaring gezien door Catawiki.
De verkoper zal er zorg voor dragen dat de benodigde vergunningen, zoals een exportvergunning, worden geregeld, hij zal de koper informeren over de status hiervan als dit langer dan een paar dagen duurt.
Het stuk is inclusief echtheidscertificaat.
Het stuk bevat een Spaanse exportvergunning.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Lage veilingkosten
Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
24/7 meebieden in onze app.
Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!
Kavel omschrijving
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
- Thermoluminescentietest -
CULTUUR: Jaina-eiland, Maya
PERIODE: 600 - 900 n.Chr
MATERIAAL: Terracotta
AFMETINGEN: Hoogte 19,5 cm
HERKOMST:
- Privécollectie, Wray, Scottsdale, Arizona, Verenigde Staten van Amerika.
- Privécollectie, Boeckman, Dallas, Texas, Verenigde Staten van Amerika. Gekocht op 16-03-1984 van de vorige eigenaar.
STAAT: Goede staat van bewaring, intact.
DOCUMENTEN: - Met thermoluminescentietest.
BESCHRIJVING:
Figuur van een Maya hoogwaardigheidsbekleder of priester van het eiland Jaina. Zijn lichaam is omhuld door een mantel waaronder een lange tuniek te zien is, waaruit de blote voeten uitsteken. Het presenteert een riem rijkelijk versierd met vogelkoppen. Zijn gezicht, met oosterse trekken, zo kenmerkend voor dit soort figuren, is fijn gemodelleerd. Speciale vermelding verdienen enkele kleine balletjes in het gebied van de baard die heel goed tatoeages of een soort scarificaties kunnen voorstellen. Het heeft grote ronde oorbellen en een langwerpige dop.
Jaina Island is een precolumbiaanse archeologische vindplaats van de Maya's in de huidige Mexicaanse staat Campeche. Jaina, een klein kalkstenen eiland aan de Golfkust van het schiereiland Yucatán, met alleen een getijdeninham die het scheidt van het vasteland, diende als een elite Maya-begraafplaats en valt op door het grote aantal fijne keramische beeldjes die daar zijn opgegraven.
De term "Jaina" vertaalt naar "Tempel in het water". Zowel het eiland Jaina als het nabijgelegen eiland Piedras (Isla Piedras) waren de locaties van kleine steden of dorpen. Jaina werd rond 300 na Christus bewoond en duurde tot het ergens rond 1200 na Christus werd verlaten. De belangrijkste bezetting vond plaats tegen het einde van deze periode, tijdens de Late Klassieke en Terminal Klassieke tijdperken. De huidige ruïnes bestaan uit twee kleine pleingroepen en een balveld.
De bekendheid van Jaina Island is te danken aan de naar schatting 20.000 graven, waarvan er meer dan 1.000 archeologisch zijn opgegraven. In elk graf worden de menselijke resten vergezeld van glaswerk, leisteen of aardewerk, evenals een of meer keramische beeldjes, meestal rustend op de borst van de bewoner of in de hand gehouden. De naam van deze necropolis op het eiland komt waarschijnlijk van de Yucatán Maya-uitdrukking hail na, of 'waterig huis'. De westelijke ligging ervan kan verband houden met de ondergaande zon en dus met de dood. De bron van de begrafenispopulatie is nog onbekend, maar komt waarschijnlijk uit Edzna en de nabijgelegen regio's Chenes en Puuc.
Vanwege de enorme aantallen die hier worden gevonden, zijn deze beeldjes bekend geworden als "beeldjes in Jaina-stijl", ongeacht of ze op het Jaina-eiland zijn gevonden of niet. In feite zijn deze beeldjes veel talrijker op Maya-locaties in het binnenland, zoals de Usumacinta-rivierdelta, dan op het eiland. Vroege figuren in Jaina-stijl zijn naturalistisch, subtiel gedetailleerd en worden algemeen beschouwd als de beste beeldjeskunst die in het oude Amerika werd geproduceerd. Hoewel er zowel massieve als holle beeldjes zijn gevonden, overheersen deze laatste en zijn ze meestal voorzien van een fluitje, of van kleikorrels die een ratelend geluid produceren. Net als de beeldjes zelf is het niet bekend welke functie(s) de fluitjes en rammelaars dienden. Gemaakt van oranje klei en oorspronkelijk geschilderd, meestal in okers en blauw, zijn de beeldjes over het algemeen 25 - 65 cm hoog, zelden groter. Deze figuren vertegenwoordigen ook Maya-praktijken van scarificatie en de betekenis van klasse in de Maya-samenleving. De beeldjes zijn gemaakt in een realistische stijl en vormen een etnografische schatkamer die een kijkje biedt in de fysieke kenmerken, kleding en het dagelijkse leven van de laat-klassieke Maya-elite. Hun delicate details onthullen kenmerken van sociale status en de beeldjes worden vaak getoond met gereedschap en andere uitrusting, waardoor we driedimensionale momentopnamen krijgen van lang verdwenen werktuigen.
De eigenzinnige details die in de beeldjes uit de eerdere fase werden getoond, hebben ertoe geleid dat een onderzoeker heeft verklaard dat het "echte essays in portretkunst" zijn, terwijl een ander eraan toevoegt dat de beeldjes "leeftijd, status en expressie getrouw beschrijven". Hoe expressief en individueel ze ook zijn, het is tot nu toe lastig gebleken om de onderwerpen van deze beeldjes te bepalen. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om de beeldjes te correleren met de bijbehorende begrafenis. In het bijzonder lijkt het geslacht van de beeldjes slechts willekeurig overeen te komen met het geslacht van de begrafenis - vrouwelijke beeldjes kunnen mannelijke begrafenissen vergezellen en vice versa, terwijl kinderbegrafenissen vaak gepaard gaan met beeldjes van volwassenen. Bepaalde beeldjes en stijlen van beeldjes zijn geïdentificeerd als goden. Anderen verwijzen naar mythen of legendes. Er is ook gesuggereerd dat de beeldjes voorouders vertegenwoordigen, ver weg of onmiddellijk. De kwestie van de portretkunst kan alleen worden opgelost als de functie van deze grafgiften zelf wordt opgelost.
Alle beeldjes op het eiland Jaina lijken speciaal te zijn geproduceerd als begrafenisbegeleiding. Als er niets anders was, hadden vanwege ruimteoverwegingen weinig of geen van deze beeldjes op het eiland zelf kunnen worden geproduceerd. Veel van de gegoten beeldjes zijn gekoppeld aan werkplaatsen in Jonuta, enige afstand naar het zuiden en westen. Fascinerend genoeg zijn de mensen rond Jaina de enige mensen in het zuidoosten van Meso-Amerika die menselijke figuren in graven hebben gestopt - overal elders in de regio zijn figuren alleen in huiselijke context gevonden. Het gebruik van menselijke figuren doet onmiddellijk denken aan de vroegere West-Mexicaanse culturen, waar omvangrijke figuren uitsluitend werden gemaakt om in hun schachtgraven te worden geplaatst. De Spanjaard Diego de Landa, die kort na de Spaanse verovering details van het Maya-leven vastlegde, schreef dat de kunstenaars die stukken als deze maakten een leven leidden van religieus isolement en ritueel, vasten en onthouding.
BIBLIOGRAFIE:
- BAL, Jozef. Maya Laaglanden: Noord. Archeologie van het oude Mexico en Midden-Amerika. Een encyclopedie Garland Publishing, Inc. 2001.
- COE, Michael D. De Maya's. Thames & Hudson. 1999.
- CORSON, Christoffel. Stilistische evolutie van Jaina-beeldjes, precolumbiaanse kunstgeschiedenis. Geselecteerde lezingen. Peek-publicaties. 1977.
Opmerkingen:
De verkoper garandeert dat hij dit stuk heeft verworven volgens alle nationale en internationale wetten met betrekking tot het eigendom van cultureel erfgoed. Herkomstverklaring gezien door Catawiki.
De verkoper zal er zorg voor dragen dat de benodigde vergunningen, zoals een exportvergunning, worden geregeld, hij zal de koper informeren over de status hiervan als dit langer dan een paar dagen duurt.
Het stuk is inclusief echtheidscertificaat.
Het stuk bevat een Spaanse exportvergunning.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!
Kavel omschrijving
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Numéro de l'annonce: a143709557
Mots-clés populaires
Minéraux & Fossiles dans Collectionsmineraux in Collectionspierres minéraux in Collectionsmineraux et pierre in Collectionsmineraux dans Collectionsminéraux de collection à vendrefossiles dans Collectionsmineraux geode dans Collectionslot mineraux dans Collectionsmineraux quartz dans Collectionspierre mineraux dans Collectionsbeeld van honden dans Collectionspierres mineraux dans Collectionscollection de pierres et minéraux à vendrevan roy wieze dans Collectionstronçonneuse stihl occasion belgiquecry babiesjante golf 7 dans Autos : Pièces & Accessoiresballoonverre vin cristal dans Maison & Meubles