De Celestijnse belofte|James Redfield 9022520153

€ 10,00
Enlèvement ou Envoi
Verzenden voor € 4,94
320depuis 12 juill.. '24, 18:13
Partager via
ou

Caractéristiques

ÉtatComme neuf
TypeRécit ou Roman
Année (orig.)1994
Auteurzie beschrijving

Description

||boek: De Celestijnse belofte|Een spiritueel avontuur|De Boekerij

||door: James Redfield

||taal: nl
||jaar: 1994
||druk: ?
||pag.: 277p
||opm.: hardcover|zo goed als nieuw

||isbn: 90-225-2015-3
||code: 1:000447

--- Over het boek (foto 1): De Celestijnse belofte ---

DE CELESTIJNSE BELOFTE beschrijft (De zoektocht naar een manuscript dat diep in het regenwoud van Peru ligt te wachten op ontdekking. Onmiskenbaar bevat het manuscript een schat aan wijsheid, maar er zijn mensen die verspreiding van deze kennis willen tegenhouden. De hoofdpersoon wordt in zijn zoektocht dan ook tegengewerkt door vertegenwoordigers van het gezag, die afbrokkeling van hun macht vrezen wanneer de inzichten uit het geschrift zouden worden ontsluierd. Ondanks het steeds weer dreigende gevaar wordt de tocht voortgezet en geeft het Manuscript zijn uitzonderlijke geheimen één voor een prijs - aan de hoofdpersoon, maar ook aan de lezer.

De celestijnse belofte geeft inzicht in de onschatbare waarde van het toeval en in de cruciale veranderingen die de mensheid te wachten staan. Auter James Redfield geeft blijk van groot psychologisch inzicht en verbindt dat op unieke wijze met de eeuwenoude mystieke traditie.

Zo ontsluiert de roman DE CELESTIJNSE BELOFTE de ideeën die op dit moment de wereld in verandering brengen. Het is een betoverende avonturenroman waarin de lezer met eeuwenoude wijsheid en spirituele ervaringen op een herkenbare en persoonlijke manier in contact wordt gebracht.

[bron: https--www.bol.com]

De Celestijnse Belofte is de titel van de Nederlandstalige versie van The Celestine Prophecy, een roman van James Redfield uit 1993. In korte tijd werd het boek wereldwijd zeer geliefd bij liefhebbers van new age, esoterie en spiritualiteit.

Tussen 1993 en 1995 stond het onafgebroken in de Nederlandse boekentop 10. Tot mei 2005 zijn 20 miljoen exemplaren verkocht en is het in 34 talen uitgebracht. In 2006 kwam ook de gelijknamige film uit, gebaseerd op het boek.

Redfield publiceerde drie vervolgboeken: The Tenth Insight: Holding the Vision (1998), The Secret of Shambhala: In Search of the Eleventh Insight (1999) en The Twelfth Insight: The Hour of Decision (2011). Deze drie boeken zijn eveneens naar het Nederlands vertaald. Het tiende inzicht: de visie vasthouden, Het geheim van Shambhala: de zoektocht naar het elfde inzicht en Het twaalfde inzicht: het uur van de waarheid.

Het boek bespreekt verschillende spirituele ideeën, die voornamelijk te omschrijven zijn als new age-thema's. Veel ideeën passeren de revue, zoals het leren van vegetarisme en levensevenwicht. De ideeën vallen samen met een fictief verhaal, waarin de hoofdpersonen een reis maken om inzicht te krijgen in de negen manuscripten in de Celestijnse Vallei in Peru.

De negen inzichten

  • Word je bewust van het toeval/de omstandigheden in iemands leven of bestaan.
  • Ervaar een hoog begrip voor de wereldgeschiedenis en menselijke ontwikkeling.
  • Word je er bewust van dat alle levende wezens een enorm energieveld bezitten (aura).
  • Word je er bewust van dat sommige mensen andere mensen hun energie afnemen, waarmee een conflict gecreëerd kan worden.
  • Realiseer je dat controle en dominantie jou en anderen niet helpt.
  • Word je er bewust van dat je een droom hebt en een bestemming om te vervullen.
  • Word je er bewust van dat vele van je gedachten en acties begeleid worden.
  • Realiseer je dat sommige mensen het antwoord hebben dat je zoekt.
  • Het kunnen begrijpen dat de mensheid op reis is naar het kunnen leven in harmonie met elkaar en de natuur, en dat de wereld zich ontwikkelt over 1000 jaar tot een paradijs.

Het verhaal speelt zich af in de Celestijnse Vallei, daar waar de ruïnes staan van de Maya's; die zouden rond 1600 de Inca's daar hebben verdreven met achterlating van de manuscriptrollen over de inzichten. Volgens Redfield zouden de Inca's alle inzichten beheersen, waardoor ze het paradijs zagen.

James Redfield zou geïnspireerd zijn door het boek Games people play uit 1964 van Dr Eric Berne om dit boek te schrijven. Redfield verkocht zijn belofte vanuit de kofferbak van zijn Honda, voordat hij ze verkocht aan Warner Brothers om ze grootschalig uit te geven.
Bibliografie

  • James Redfield, De Celestijnse Belofte, oorspr. 1993 en vele latere herdrukken (56ste druk in 2007). ISBN 90-225-4236-X

[bron: wikipedia]

Het boek dat de spirituele wereld op zijn kop zette en wereldwijd miljoenen lezers bereikt heeft

In De Celestijnse belofte gaat de hoofdpersoon in de regenwouden van Peru op zoek naar een eeuwenoud manuscript. Dit kostbare boek voorspelt het lot van de mensheid en biedt op persoonlijk vlak juist diepe inzichten in wie je bent en waar je staat. Het bevat een schat aan wijsheid en machtige personen willen daarom de verspreiding van deze kennis tegenhouden om zo hun eigen posities in de hiërarchie veilig te stellen. Ondanks alle dreiging en tegenwerking zet de hoofdpersoon zijn zoektocht voort en met succes. Gaandeweg geeft het kostbare manuscript zijn geheimen een voor een prijs - aan de hoofdpersoon en aan de lezer.

In 1993 verscheen De Celestijnse belofte en deze bestseller raakte in korte tijd zeer geliefd over de hele wereld. In 2006 kwam ook een gelijknamige film uit, gebaseerd op het boek.

De pers over De Celestijnse belofte:

'De Celestijnse belofte biedt hoop op meer geluk en een betere wereld.' --Cosmopolitan

'Een stap voor stap gids naar innerlijke schoonheid, liefde, en acceptatie. De Celestijnse belofte is een van de beste boeken die ik ooit gelezen heb. Ik zal deze briljante roman altijd aan iedereen blijven aanraden.' --Goodreads

'Mozes meets Indiana Jones in dit razendsnelle newageavontuur dat uitgroeide tot een fenomenaal kassasucces.' --Publisher's Weekly

[bron: https--www.hebban.nl]

"Oorlogen, honger, alles is oke"

De Celestijnse Belofte voor beginners

Wie heeft het boek nog niet gelezen? "De Celestijnse Belofte" is inmiddels ook doorgedrongen in radicaal-linkse en andere progressieve kringen, waar de populariteit van James Redfields 'avonturenroman' schrikbarende vormen aanneemt. Het lijkt erop dat het 'spannende' spirituele jasje veel lezers het zicht heeft benomen op de uiterst rechtse en reactionaire visie die er in uitgewerkt wordt. Of is er meer aan de hand?

De Celestijnse Belofte is een megahit. Het boek is in tientallen talen vertaald en wereldwijd hebben miljoenen mensen een exemplaar gekocht. Alleen al in Nederland zijn er nu zo'n 400 duizend van over de toonbank gegaan. En ook van het bijbehorende "Celestijnse Werkboek" werden er hier binnen een maand 25 duizend verkocht. Slechts één boek wist Redfields 'meesterwerk' van de top van de Amerikaanse bestsellerlijsten te verdringen: het vervolg, "Het Tiende Inzicht".

De twee boeken worden aan de mens gebracht als "avonturenroman". Maar wie de moeite neemt om ze door te worstelen, en dat is geen geringe opgave, weet dat ze bloedserieus bedoeld zijn. Precies zoals de science fiction-schrijver Ron Hubbard zijn romans serieus bedoelde en er de Scientology-sekte op baseerde. Het blijkt voor het naar occultisme hunkerende publiek steeds moeilijker fictie en non-fictie uit elkaar te houden. Zo schijnt bijvoorbeeld ook een groot deel van de tv-kijkers naar de occulte "X-files" te menen dat de detective-serie echt is.

Ofschoon Redfield geen goeroe zegt te willen zijn, beweert hij wel dat zijn roman de wereld zal veranderen. In het werkboek spreekt hij de lezer 'persoonlijk' toe: "Ook jij hebt het punt bereikt waarop je klaar bent voor bewuste evolutie. Houdt even op met lezen en denk een paar minuten na over wat dat voor je betekent. Denk terug aan de reden dat je de Celestijnse Belofte en andere boeken over spiritualiteit en zelfontwikkeling bent gaan lezen. Zie dat je hele leven heeft geleid tot het lezen van deze bladzijde? Hoe de studie van de inzichten je helpt bij het voortzetten van je levensevolutie?" (CW, p.132) "Jouw eigen bereidheid om tijd te besteden aan een studie van De Celestijnse belofte is een deel van het evolutieproces. De hoeveelheid bewustzijn die jij bijdraagt aan de collectieve geest is onderdeel van jouw bijdrage" (CW, p.38) aan de verwerkelijking van een nieuwe en betere duizendjarige periode (CW, p.217). "Besef dat je zelf besloten hebt om juist op dit keerpunt van de geschiedenis te leven." (CW, p.60)

Het idee dat er nu eindelijk een betere wereld gaat komen spreekt ook veel linkse en voormalig linkse mensen aan. In hun machteloosheid, op het diepst van de crisis van links, hebben ze kennelijk behoefte aan iets 'positiefs', iets dat de huidige ellende uitlegt als een teken van een komend paradijs. Het boek wordt dan ook juist in die kringen massaal aangeschaft, gelezen en enthousiast doorgegeven. Wie wil niet de held zijn, die zonder veel moeite of lijden in zijn vrije tijd de wereld redt?

Kritische geluiden worden weggewuifd met "ach, het is maar een roman". Niemand geeft toe er echt in te geloven. En misschien klopt dat ook wel. Men is pragmatisch en zapt morgen weer over naar een andere cursus, therapie of sekte. De New Age is op het eerste gezicht een postmoderne religie met veel keuzevrijheid, zonder samenhangend groot verhaal en vol interne tegenspraken. Bij nadere bestudering blijkt onder het spannende spirituele jasje vaak een uiterst rechts wereldbeeld schuil te gaan. En zo is ook de Celestijnse Belofte een zeer politiek boek dat stelling neemt tegen alles wat links is.

Zo de hemel inlopen

Redfields eerste avonturenroman speelt zich grotendeels af in het Peru dat de toeristen kennen: een land zonder sloppenwijken, onderdrukking en uitbuiting en met een prachtige natuur. Zo plat als dubbeltje, of beter: als de ansichtkaart die men aan de thuisblijvers stuurt. Door dat fantasieland zwervend, verwerft de naamloze mannelijke hoofdpersoon één voor één de "negen inzichten". Die zijn opgeschreven in een 2600 jaar oud manuscript dat de overheid en de kerken proberen te verbergen. De inzichten komen er in het kort op neer dat er een soort "subtiele energie" is die alleen door helderzienden waar te nemen is. Die energie laat de planten groeien, is de drager van onze emoties en de basis van alle materie. Elk conflict op aarde zou slechts een strijd om deze energie zijn, want iedereen probeert voortdurend energie van de anderen af te pikken. Maar dat is dom. Want als je eenmaal helderziend bent, zie je dat de energie overal is en dat je hem gewoon binnen kunt laten stromen. Je moet je er alleen wel voor open durven stellen. Dan kun je "het trillingsgetal van de atomen in je lichaam" verhogen. En als dat getal maar hoog genoeg is, wordt je "lichter, zuiverder spiritueel" (CB, p.234) en onzichtbaar en kan je zo de hemel inlopen. Op aarde zal dan een "nieuw ras" van mensen ontstaan. (CW, p.228)

In Het Tiende Inzicht, zijn tweede roman, onthult Redfield dat Celestijnse groepen die samen bidden de wereld kunnen veranderen. Dit 'avontuur' speelt zich af in de Verenigde Staten waar "Indiaanse energieplekken" zouden zijn. Redfield zou zelf tijdens een bezoek aan zo'n plek van zijn writersblock genezen zijn. Hij kreeg er van God een ervaring van "ongelooflijke schoonheid en inzicht" en "een groot weten en begrijpen." En van de ene op de andere seconde wist hij precies hoe De Celestijnse Belofte moest worden geschreven. (HP) Dat het zo'n slecht geschreven boek werd, ligt dus aan God, die kennelijk niet gezegend is met een groot literair talent.

Stervende yoghurtbacillen

In het Celestijnse Werkboek zet Redfield de inzichten nog eens netjes op een rijtje en fantaseert er nog het een en ander bij. Zo acht hij het bijvoorbeeld experimenteel bewezen dat planten weten wat mensen denken. Een kamerplant zou zelfs de tragische dood kunnen aanvoelen van yoghurtbacillen die sterven als er jam met conserveermiddel door een schaaltje yoghurt geroerd wordt. (CW, p.67) En de bladeren van de bomen zouden de mensen "aanmoedigend toefluisteren". (CW, p.69) Het breed uitgemeten teerhartige gevoelsleven van planten weerhoudt Redfield er overigens niet van om enkele bladzijden verder groepsoefeningen voor te schrijven waarbij tergend langzaam een sinaasappel moet worden gegeten. Voor de vrucht ongetwijfeld een lijdensweg. "Let tijdens het eten op de smaak, structuur, geur, energie en geluiden ervan", schrijft Redfield, waarna hij de groep aanraadt 10 minuten te praten over wat ze ervan geleerd hebben. (CW, p. 81)

Men zou verwachten dat geestelijk gezonde mensen hier afhaken. Redfield raadt zijn lezers daarom voortdurend aan zichzelf actief voor de gek te leren houden. Ze moeten hun ogen letterlijk voor de realiteit leren sluiten en zich een mystieke wereld voorstellen. "Blijf wazig kijken tot je een blauwige band licht waarneemt", zo raadt hij lezers aan die geen aura's kunnen zien, en "als je die niet echt ziet, doe dan even alsof." (CW, p.76) "Beeldt je in dat je een stralend wezen bent en energie van het universum in- en uitademt." (CW, p.162) "De opkomst van een vollediger spiritueel besef op onze planeet is alleen mogelijk dankzij mensen zoals jij, die even afstand nemen, vaststellen dat het leven eigenlijk veel geheimzinniger is dan ze dachten, hun vertrouwde scepsis en ontkenning doorbreken... en dan hun eigen taak vinden en eigen intuïtieve manier om de wereld op een hoger plan te brengen." (CW, p.11)

Wie zich weigert mee te laten slepen door zijn waanzin wordt volgens Redfield nog teveel beheerst door "de Angst" en zou nog teveel vastzitten in het oude wereldbeeld. "Je kunt zelfs zeggen dat mensen die dit onderwerp strikt intellectueel benaderen, de laatsten zijn die het begrijpen." (CW, p.11)

Vliegtuigje kopen

Als bewijs voor zijn waanzin strooit Redfield met allerlei verhaaltjes die in het roddelcircuit van bladen als Privé niet zouden misstaan en waarin altijd "iets mysterieus" gebeurt. De verhaaltjes spelen steevast in kringen van projectmanagers, therapeuten, makelaars en advocaten en gaan over hun "vaag gevoel van onbehagen" en hun twijfels of ze van baan zullen veranderen, een huis, auto of vliegtuigje zullen kopen of bloempotten op hun balkon zullen zetten. Een mysterieuze "toevalligheid" geeft steeds uitsluitsel, want alle indrukken die je krijgt zijn waardevol, volgens Redfield, "ook al lijken ze onzin". (CW, p.184) Je moet ze alleen wel weten te ontcijferen.

Een logisch bewijs voor zijn theorieën vormen de roddelverhalen niet, maar veel mensen zullen het gevoel van onbehagen wel herkennen. Het kapitalisme veroorzaakt nu eenmaal een boel vervreemding. En wie er oog voor heeft, ziet vast en zeker veel van die mysterieuze toevalligheden. Volgens Redfield "hebben alle personen die we ontmoeten een boodschap voor ons en wij voor hen." (CW, p.144) Hij "gelooft niet dat ooit iets bij toeval gebeurt." (CB, p.70) en raadt dan ook iedereen aan de hele dag een notitieboekje op zak te hebben om alle toevalligheden op te schrijven. Thuis kan men dan hun betekenis proberen te achterhalen. De lezer haalt zich daarmee wel een flinke dagtaak op de hals.

Men kan de toevalligheden volgens Redfield zelfs afdwingen door zichzelf een duidelijke vraag te stellen en dan 72 uur in een staat van "hoopvolle verwachting" (CW, p.57) te zijn. Het ondernemen van ongebruikelijke avonturen zoals het rijden in een "Rolls-Royce" schijnt ook te kunnen helpen. (CW, p.61) En dan zullen "de antwoorden op onze vragen ons bereiken via een intelligentie die groter is dan onze bewuste geest, als we maar op dat proces vertrouwen". (CW, p.41) De toevalligheden en ontmoetingen in de levens van de gegoede Amerikaanse middenklasse worden speciaal voor hen in scène gezet door God, die kennelijk niets beters te doen heeft in deze rampzalige tijden.

Medicijnman Hitler

Het idee van de toevalligheden heeft Redfield van de psycholoog Carl Jung geleend. Die sprak van "synchroniciteit". Redfield spendeert heel wat bewonderende en kritiekloze bladzijden van zijn werkboek aan deze "Zwitserse pionier". (CW, p.21) Hij plaatst zichzelf daarmee een verdachte hoek.

Jung was namelijk de uitgever van een nazi-tijdschrift voor psychologie. Hij ontkende dat de holocaust een echte vervolging was en schreef onder meer dat "het Arische onbewuste grotere mogelijkheden heeft dan het Joodse." Verder vond hij Mussolini "warm" en "menselijk" en was hij net als Redfield geobsedeerd door sjamanen en medicijnmannen. Jung: "Zonder twijfel behoort Hitler tot de categorie van de echte mystieke medicijnmannen. Dat maakt dat hij dingen doet die ons onlogisch, onbegrijpelijk, vreemd en onredelijk overkomen. Zo ziet u, Hitler is een medicijnman, een spiritueel schip, een half-god of, nog beter, een mythe..." (AT, p.140-147)

Volgens de psycholoog Jeffrey Masson was het fascisme diep geworteld in Jungs manier van denken en doen. Hij was zo vol van zijn eigen waanzinnige mystieke ideeën dat hij niet geïnteresseerd was in de gedachten van zijn cliënten. Hij meende "op het eerste gezicht al te weten wat er met hen mis was" (AT, p.158) en dwong hen vervolgens zijn eigen waanzin op. De realiteit van alle dag moesten ze ontkennen, precies zoals Redfield ons dat aanraadt.

Jungs ideeën waren daarbij door en door racistisch en seksistisch. Door hun emancipatie zouden vrouwen hun "natuurlijkheid" verliezen en zou de "witte man" helaas "vervrouwelijken". Dat moest volgens Jung voorkomen worden, omdat de witte man "meedogenloos moet zijn" in zijn koloniale oorlogen met "de wilde rassen". In Jungs gedachtegoed waren witte mannen actief, beschaafd en intellectueel. Zwarten en vrouwen waren daarentegen van nature passief, minder ontwikkeld en instinctiever. (AT, p.155)

Pijpleiding

Redfield formuleert het allemaal veel 'positiever', maar gaat in wezen uit van dezelfde vooronderstellingen als zijn grote voorbeeld Jung. Indianen en mensen uit het Oosten zouden meegaander zijn en intuïtiever. Mensen uit het Westen zouden daarentegen beschikken over een "vermogen tot handelen" (CW, p.114) en een "intellectueel denkkader". (CW, p.115) Zo op het eerste gezicht moet Redfield ook niet veel hebben van niet-blanken. Hoewel zijn boek in Peru speelt, komen de Peruanen er nauwelijks in voor. Hooguit als bron van angst: "De straten waren vol mensen, vooral Peruanen. Maar af en toe passeerde ik een paar Amerikanen en Europeanen. De aanblik van toeristen gaf me op de een of andere manier een veiliger gevoel." (CB, p.38) En een tegenstander in zijn tweede boek heeft plotseling een kennelijk bedreigend buitenlands accent. (TI, p.195) Ook beveelt Redfield zijn lezers een boek aan van Godfre Ray King, die in de jaren 30 leider was van de Amerikaanse "I Am"-beweging. King had goede contacten met een Amerikaanse fascistische partij, de Silver Shirts, en liet in zijn beweging geen zwarten toe. De Belgische en Franse takken van de beweging waren verbonden aan extreem-rechtse partijen en werden na de oorlog geleid door de weduwe van een SS-officier.

Ook van seksisme is Redfield niet vies. Hij gaat uit van mannelijke en vrouwelijke energieën, die je beide als kind moet binnenhalen. Kinderen met één ouder, en kinderen in homo- of lesbogezinnen zullen daarmee grote moeite hebben en zouden dan ook nauwelijks gezond kunnen opgroeien. Voor homoseksualiteit is bij Redfield überhaupt geen plek: mensen zouden namelijk altijd op jacht zijn naar de energie van de andere sekse om zodoende een heel persoon te kunnen worden. Redfield raadt zijn lezers echter aan om voor die energie "onze pijpleiding naar het universum stabiel maken" (CB, p.191) en pleit voor platonische relaties. Zo zouden we de aardse driften kunnen overstijgen en onze trillingsgetallen kunnen verhogen en sneller in de hemel komen.

Vrijen lijkt hij vooral te zien in het kader van de voortplanting, want volgens Redfield "schept een seksueel hoogtepunt een opening naar het Hiernamaals." (TI, p. 86) En daar staan de zielen al in de rij om te reïncarneren.

Saaie kantoorpikken

Afgezien van de reïncarnatie en de trillingsgetallen doet dit allemaal sterk denken aan het traditionele patriarchale christendom. Redfield gelooft daarbij ook in engelen, bidden, naastenliefde, een hiernamaals en een hel met daarin drugsgebruikers, militairen, saaie kantoorpikken en mensen die teveel vrijen. Die zullen eeuwig in dezelfde patronen moeten doorgaan, tot ze inzien dat ze fout zitten. (TI, p.148) De goede zielen zweven volgens Redfield rond in het hiernamaals. Die zijn georganiseerd per beroepsgroep - een duidelijke vooruitgang ten opzichte van het christendom - waarbij Redfield niet helemaal duidelijk is of werklozen en huisvrouwen er ook terechtkunnen. (TI, p. 189) Wellicht verblijven de werklozen in de hel.

De moderniseringen heeft Redfield her en der bij andere religies en New Age-filosofietjes weggepikt. Net als Blavatsky 100 jaar geleden met haar theosofie, meent Redfield dat "elke godsdienst een aanvulling is op de andere godsdiensten en dat ze kunnen worden geïntegreerd en tot synthese kunnen worden gebracht in een wereldwijde spiritualiteit." (TI, p.213) En zoals vrijwel alle andere religies waaruit ze is samengesteld is ook Redfields Celestijnse Belofte door en door conservatief.

Religies zijn er in de eerste plaats om mensen dom, slaafs en passief te houden, of zoals Redfield het noemt: "in een toestand van vredige heelheid". (CW, p.90) Redfield vindt dat zijn lezers zich open moeten stellen voor hun intuïtie, hun beheersing moeten loslaten, zich dan moeten overgeven en een "hogere macht" de leiding laten nemen. (CW, p.91) Overgave aan een "hogere spirituele leiding" zou de deur openen "naar niets minder dan eenwording met het universum." (CW, p.106) Volgens Redfield moet het "verzet tegen autoriteiten" tot een "zorg uit het verleden" worden. (CW, p.43) "Als je moet worstelen en je moet forceren om de dingen tot stand te brengen, volg je niet de universele stroom." (CW, p.169)

Honger is okee

"Als ons bewustzijn helder en vredig is, verdwijnt het probleem", vertrouwt Redfield zijn lezers toe. (CW, p.170) Hij citeert met instemming een vrouw die zich een droom herinnert: "Ik weet nog dat ik wist dat alles overal in het universum oké was, dat het plan volmaakt was. Alles wat er gebeurde -oorlogen, honger, wat dan ook - was oké." Gelukkig voor de slachtoffers van de oorlogen en de honger is volgens Redfield "je uiteindelijke doel niet materiële overleving." (CW, p.239) "Het enige wat telt is hoe je denkt." (CW, p.118) Hij raadt zijn lezers overigens aan zich niet met conflicten te bemoeien en in de "waarnemerspositie" te gaan zitten. (CW, p.179) Hoe dat precies moet als je het slachtoffer dreigt te worden van oorlog of honger, maakt Redfield niet duidelijk. In ieder geval kan het volgens hem geen kwaad er zo weinig mogelijk aan te denken. Men moet zich zeker niet gaan verzetten, want, zo waarschuwt hij: "Besef dat alles waaraan je aandacht besteedt zich uitbreidt." (CW, p.23) Ook zelfverdediging sluit hij uit, want: "elke vorm van geweld maakt het alleen maar erger." (TI, p. 102)

Daarbij meent Redfield dat de slachtoffers zelf de plek uitgezocht hebben waar ze gereïncarneerd zijn. Mensen die bijvoorbeeld "terechtkomen in gezinnen waar mishandeling plaatsvindt" hebben daar in het hiernamaals zelf voor gekozen. Ze wilden onder zware omstandigheden leren hun trillingsgetal te verhogen. (TI, p.152) Redfield beseft dat het voor veel mensen "die teleurgesteld zijn door hun leven, hun baan of hun financiële en gezondheidstoestand" een "verbijsterende gedachte" is dat "we onze eigen werkelijkheid scheppen". Je kunt namelijk "door je waarneming te veranderen" en je "trillingsniveau te verhogen" zelf je situatie veranderen! Doe je dat niet, dan is dat je eigen schuld (CW, p.40), want "het universum geeft ons alles wat we nodig hebben, mits we ons er voor open stellen." (CW, p.106)

Meer gevangenissen

Redfield gelooft niet in georganiseerde politieke strijd om te knokken voor een rechtvaardiger wereld. Ieder voor zich bidden en samen onze trillingsgetallen verhogen is veel effectiever, meent hij, want "als we samen met anderen op dit soort niveaus resoneren, verandert de wereldopvatting vanzelf." (CW, p.110) En dat is volgens Redfield hard nodig, want de wereldopvattingen van zowel linkse als rechtse mensen zijn veel te materialistisch. Zeg maar: te realistisch.

Redfield plaatst zich boven de strijdende partijen. Immers, "in het Hiernamaals weet men dat elke partij een deel van de waarheid vertegenwoordigt, een deel dat kan worden geïntegreerd en tot synthese kan komen in een nieuw spiritueel wereldbeeld". (TI, p. 206) Hij weet dat linkse en rechtse mensen het allemaal goed bedoelen. "In werkelijkheid bestaan er geen vijanden." (TI, p. 227)

In zijn tweede boek, Het Tiende Inzicht, creëert Redfield voor zichzelf een genoeglijke underdogpositie. De heersende rechtse krachten zouden zich nog teveel laten leiden door "de Angst" en Redfields betere, Celestijnse wereld tegenhouden. Dat verhaal zal veel voormalige linksen ergens wel aanspreken. In de realiteit, echter, zien de heersende krachten de New Age wel degelijk zitten. Ze weten de vage ideeën prima voor hun eigen karretje te spannen. Nu is dat bepaald geen grote opgave: zo gauw Redfields ideeën bijvoorbeeld enigszins maatschappelijk concreet worden, blijken ze naadloos aan te sluiten bij de huidige neo-liberale economische en politieke ontwikkelingen.

Om een "maatschappelijke oorlog" (TI, p.133) te voorkomen wil Redfield bijvoorbeeld "meer gevangenissen en huizen van bewaring." (TI, p.207) Zowel in de VS als in Nederland is Justitie daar al actief mee bezig. Redfield wil daarbij wel dat we de gevangenen meer "spiritueel te hulp komen". (TI, p.153) Verder pleit hij een CDA-achtige 'zorgzame samenleving', de afschaffing van alle belastingen, met uitzondering van een speciale belasting, de "tienden", voor "spirituele hulpverleners" zoals Redfield zelf.

Verlicht kapitalisme

Redfield meent ook dat "de zakenwereld tot spiritueel bewustzijn aan het komen is" (TI, p.182) en werkt aan een "waarlijk verlicht kapitalisme," (TI, p.184) "dat niet slechts gericht is op winstbejag, maar op het vervullen van de ontluikende behoeften van spirituele wezens." (TI, p.211) "Er komt een nieuw leiderschap op," dat volgens Redfield hard werkt aan automatisering, flexibilisering en schone technieken. (CW, p.232) De werknemers die daarbij door het "nieuw leiderschap" op straat gesmeten worden, "kunnen zich handhaven door te leren hoe ze intuïtief en synchroon kunnen leven." (TI, p. 183) Ook moeten alle werknemers zich in Redfields flexibele New Age-economie voortdurend bijscholen opdat "men op het juiste moment op de juiste plaats kan zijn." (TI, p.184) Deze verhalen komen bekend voor. De economische machthebbers zullen zich in de handen wrijven. Ze hebben in Redfield een ideale 'positieve' pleitbezorger gevonden voor de economische herstructureringsplannen zoals die in de jaren 90 keihard doorgevoerd worden.

Hoe de economische elite de New Age voor haar eigen doelen inzet bleek ook op grote Rio-milieuconferentie in 1992. Die werd georganiseerd door twee vooraanstaande New Agers. Onder het mom dat we allemaal schuldig zijn en allemaal bedreigd worden door de milieuvervuiling, betoogden ze dat "we elkaar niet moeten aanvallen". De milieubeweging mocht van hen meedoen aan de conferentie op voorwaarde dat men 'positief' bleef en niet de vervuilende bedrijven zou aanwijzen of de inherente vernietigingsdrang van het kapitalisme zou benoemen. Op hun eigen verbloemende manier hielden de organisatoren de milieubeweging voor dat alle partijen toch beloofden hun best te doen, óók de bedrijven en overheden. De milieu-organisaties die zich conformeerden, gaven de conferentie een groen en democratisch jasje zonder dat er ook maar één bindende afspraak werd gemaakt om het milieu te redden. (EB)

Ook Redfield idealiseert zo'n depolitiserende samenwerking: "Mensen die nooit bewust het milieu zullen vervuilen, kennen of werken samen met anderen die een onderneming of bedrijf hebben dat schade toebrengt aan de biosfeer" (TI, p.209) Ook hij wil ons doen geloven dat het bedrijfsleven wel uit zichzelf, zonder politieke druk, milieuvriendelijker zal worden. (TI, p.183) De 5 jaar na Rio laten zien dat dat niet op gaat.

Maar het kan nóg beter met de economie en het milieu, zo fantaseert Redfield nog even door. Als we maar genoeg bidden zullen er nog meer hervormingen komen, en zal alle productie automatisch worden. (CW, p.218) Er zal een wonderlijke "zeer goedkope energiebron" ontdekt worden, (TI, p.185) waarna alle ondernemers alle producten gratis gaan weggeven. De economische elite zal minder om beheersing gaan geven en vanzelf gaan democratiseren, en zo gaat Redfield nog even door. Voor alle duidelijkheid: dit is allemaal bloedserieus bedoeld.

McSpirituality

Aan de hand van het werkboek zijn vele lezers begonnen met individuele en groepsstudie, waarbij Redfields 'avonturenromans' keer op keer herlezen worden. Er schijnen zelfs zelfbenoemde Celestijnse therapeuten rond te lopen. Het werkboek staat vol bekende psychologische trucjes, die dik betaalde therapeuten ook uithalen op allerlei therapie-weekeinden, alleen dan meestal zonder de spirituele fastfood over energie en aura's.

Zo moeten de leden van een Celestijnse studiegroep elkaar bijvoorbeeld voortdurend in de watten leggen. Men moet aardige dingen over elkaar zeggen of opschrijven om een 'positieve' sfeer te creëren. "Liefhebbende energie zenden," noemt Redfield dat. Wat zullen die bijeenkomsten saai zijn, stijfjes, humorloos en zonder relativering, voorzichtig en nooit eens lekker grof. Het idee alleen al: werkgroepen vol Celestijnse egoïsten die uitsluitend 'positief' met hun eigen "trillingsgetal" bezig zijn en elkaars "spirituele essentie" (CW, p.205) beloeren op zoek naar verborgen boodschappen.

Toch zijn veel lezers enthousiast over het werkboek. Dat komt door de vele gewone 'huis-tuin en keuken'-wijsheden die Redfield overal tussen heeft gepropt, precies zoals de meeste gewone therapeuten en psychologen dat doen. Bijvoorbeeld: Je kunt beter niet vastgeroest blijven zitten in een onbevredigende relatie. Of: Je moet af en toe eens rust nemen en de natuur ingaan. En je kunt beter eerst even nadenken voor je een belangrijke beslissing neemt. Redfield suggereert dat zo onze psychische en maatschappelijke problemen de wereld uit geholpen kunnen worden.

In werkelijkheid worden veel van onze psychische klachten veroorzaakt door de maatschappelijke omstandigheden waarin we leven. Mensen raken overspannen door het te hoge werktempo, door uitbuiting, door seksueel geweld, door een gevoel van zinloosheid en eenzaamheid veroorzaakt door de toenemende individualisering. Willen we onze problemen werkelijk aanpakken, dan zullen we het individuele psychologische niveau moeten overstijgen en samen vechten voor een betere wereld. De psychiater Franz Fanon ging op basis van zijn ervaringen in de Algerijnse vrijheidsstrijd zelfs zo ver om te zeggen dat we alleen onze geestelijke gezondheid terug kunnen winnen door het doden van onze onderdrukkers. Hoe dan ook, het is belangrijk met beide benen op de grond te blijven staan, in de modder desnoods. Solidariteit, kameraadschappelijkheid en strijdbaarheid zetten namelijk meer zoden aan de dijk dan een logischerwijs tot mislukken gedoemde poging het aardse te overstijgen.

Bronnen

  • CB: De Celestijnse belofte, J. Redfield, 1994.
  • CW: Het Celestijnse werkboek, J. Redfield en Carol Adrienne, 1995.
  • TI: Het Tiende inzicht, J. Redfield, 1996.
  • HP: Op naar Utopia, J. Schilder, 16 juni 1995 in HP/De Tijd.
  • AT: Against Therapy, J. Masson, 1992.
  • EB: The Earth Brokers, P. Chatterjee en M. Finger, 1994.

[bron: https--www.doorbraak.eu/gebladerte/20004g02.htm]

Boekverslag: De Celestijnse belofte

Ik heb dit boek gekozen omdat ik veel moet lezen van mijn moeder. Ze zei dat dit een heel mooi en goed boek was. Ik vond de voorkant best mooi en toen ik de achterkant las was ik overtuigt! Op de voorkant stond ook de tekst een spiritueel avontuur en dat spreekt mij ook heel erg aan.

Wie is de hoofdpersoon?

De hoofdpersoon dat is de ik-persoon. ik heb het boek gelezen en mijn moeder 2 keer. Toen ik de hoofdpersoon moest opschrijven begon ik te denken. Ik wist z?n naam niet. Het was heel gek want toen ik het boek las had ik niet door dat de hoofdpersoon geen naam had. De hoofdpersoon is een man, in het boek staat niet hoe oud de man was maar ik had het gevoel dat hij een jaar of 40 was.

De ik-persoon wil samen met mensen die hij in Peru leert kennen een manuscript vinden. Hij wil alle delen inzicht 1 tot met met inzicht 9. en hij wil ze bekend maken aan iedereen. Het lukt hem tot op zekere hoogte. Hij vindt alle delen maar heeft ze alleen nog maar in zijn hoofd en niet meer op papier. Die zijn allemaal vernietigd. Omdat de vertegenwoordigers van het gezag bang is voor afbrokkeling van hun macht als alle inzichten ontsluierd zijn.Aan het eind stapt hij op het vliegtuig terug naar huis en dan moet hij aan iedereen vertellen wat hij weet en de mensen overtuigen. Maar of dat hem lukt kan je niet in dit boek lezen.

Wie zijn de andere personen?

  • Charlene- vriendin.
  • Wayne Dobson- een man die hem leert kennen en ook een soort vriend word.
  • Will- een man die hem redde en mee nam op weg naar de volgende inzichten dat is ook een vriend die hij pas in Peru ontmoette.
  • Marjorie- die raakt verslaaft de hoofdpersoon en hij aan haar. Ze blijven vrienden.
  • Sarah- iemand die hij op Viciente (een proeftuin) leert kennen en later weer tegen komt aan het eind van het boek.
  • Pater Carl- een vriend
  • Pater Sanchez- ontmoet de hoofdpersoon in het midden van het boek in een bos en hij gaat met hem mee naar een klooster waar hij weer meerspirituele dingen leert hij gaat op een gegeven moment mee met pater Sanchez naar pater Carl en dan gaan ze hun eigen weg en de hoofdpersoon leent een auto van pater Carl en gaat ook zijn eigen weg.
  • Julia- is een vriendin die hij tegen komt en die vertelt hem dat ze Will gezien heeft. Die was de hoofdpersoon kwijt geraakt bij een inval van het leger.
  • Kardinaal Sebastiaan- een man die tegen het manuscript is en het tegen wil werken. Hij heeft heel veel macht. Hij heeft een school en wil niks van Het Manuscript weten. Hij is bezig het te vernietigen. De regering, Kardinaal Sebastiaan en het leger zijn de vijanden van de hoofdpersoon en zijn vrienden.

Samenvatting:

De ik persoon hoort van een vriendin van hem, Charlene genaamd, over Het Manuscript. Ze verteld wat ze in Peru, waar Het Manuscript gevonden is, allemaal mee heeft gemaakt. Ze denkt dat hij het heel interessant vind en dat hij naar Peru moet gaan om Het Manuscript te vinden. De regering en de kerk werken de bekendmaking van Het Manuscript tegen. Het is heel gevaarlijk maar de moeite waard. De man gaat naar Peru en ontmoet in het vliegtuig een man die het over Het Manuscript had. De man in het vliegtuig heet: Wayne Dobson, een wetenschapper uit New Yyork. Hij wil samen met Wayne op onderzoek gaan maar als ze in Peru zijn raakt hij hem kwijt door een schietpartij en komt weer en man tegen die Will heet. Samen met will gaat hij reizen. Ze rijden met Will?s auto naar Viciente. Dat is een hele mooie plek waar de planten en bomen veel beter groeien dan waar dan ook. Daar leert hij de basis van Het Manuscript. Wil en de hoofdpersoon gaan nadat ze genoeg informatie over Het Manuscript hebben weer verder reizen. Als de hoofdpersoon een vrouw wil redden die Marjorie heet, omdat ze weg moest bij een groep mensen die Het Manuscript verkeerd gebruiken, redt hij haar maar raakt hij Wil kwijt. Hij gaat zelf verder. De hoofdpersoon komt een pater tegen en gaat met hem mee,dan komt hij bij een klooster van pater Sanchez. Hij reist samen met pater Sanchez naar pater Carl. Daar splitsen ze op en gaat de hoofdpersoon alleen verder. Hij word opgepakt en komt in een soort gevangenis. In die gevangenis komt hij Marjorie weer tegen en ze gaan samen ontsnappen. Ze rennen een huis binnen en daar binnen staat een vrouw Kara genaamd met haar dochter al klaar om te vertrekken. Deze vrouw had hun al verwacht en ze reizen onder een deken op de achterbank van de auto van de vrouw verder. Ze kwamen bij een huis van een vriend van Kara. Die vriend wou hun eerst niet binnen laten maar toen kwam er een vrouw naast hem staan en dat bleek Julia te zijn, die zei laat ze maar binnen het zijn vrienden van mij. In dit huis raken de hoofdpersoon en Marjorie verslaaft aan elkaar. Het leek op een soort verliefd zijn.De volgende dag gaat Marjorie weg want ze was heel bang geworden. Marjorie en de hoofdpersoon namen afscheid. De hoofdpersoon reisde samen met Julia verder. Ze reden naar een herberg want Julia begon eraan te denken. En als je ergens aan denkt volgens Het Manuscript moet je daar heen gaan want dan gaat er daar iets gebeuren. Als ze daar aan komen zijn er best wat mensen. Dan krijgt de hoofdpersoon oogcontact met een man en volgens Het Manuscript heeft die persoon dan een boodschap voor jou. Dus de hoofdpersoon gaat met hem praten. Hij komt er dan achter dat Wayne Dobson met deze man had afgesproken in deze herberg maar niet is op komen dagen. Nadat gesprek komt ineens Pater Sanchez binnen lopen. Ze praten eerst veel en de volgende dag splitsen ze weer Pater Sanchez en de hoofdpersoon gaan samen naar kardinaal Sebastinaan en Julia gaat naar de Celestijnse ruines. Als Pater Sanchez en de hoofdpersoon aankomen bij de missiepost van kardinaal Sebastiaan in Iquistos willen ze met kardinaal Sebastiaan praten om hem te overtuigen dat Het Manuscript de kerk niet tegen werkt. En om hem te overtuigen om de vernietiging van Het Manuscript te stoppen. Ze proberen het maar tevergeefs , de kardinaal houdt vol. Ze komen er wel achter dat kardinaal Sebastiaan het laatste en negende inzicht heeft. Als zij met de kardinaal praten breekt er ineens paniek uit. Er waren indringers die het negende inzicht hebben gestolen. Dat bleken Julia en Wil te zijn. Bij de Celestijnse ruines kwamen de hoofdpersoon, pater Carl, Julia en Wil elkaar weer tegen. Julia en Wil hadden het negende inzicht gelezen en konden zich door zich steeds meer op de schoonheid te richten van de wereld evolueren waardoor hun trillingsniveau hoger werd.Ze konden hun energie zoveel verhogen dat ze op een ander level terecht kwamen en daardoor niet meer zichtbaar waren voor andere mensen die hun energie niet kunen verhogen. Ze werden door dat evolueren ook onzichtbaar voor mensen die dat nog niet konden. Ze legden de hoofdpersoon en pater Sanchez uit wat er in het laatste inzicht stond en toen konden konden zij zich ook evolueren. Ze waren onzichtbaar voor de soldaten die hen kwamen zoeken totdat ze bang werden en hun energie verloren. Het negende inzicht werd weer afgepakt en ze werden allemaal opgepakt. Na eindeloze verhoren mocht de hoofdpersoon even naar buiten en kwam daar pater Sanchez tegen die vertelde hem dat hij alles wat hij wist van het manuscript moest onthouden en alle mensen moest gaan inlichten over Het Manuscript. Toen de soldaten hun zagen praten werd de hoofdpersoon meegenomen en toen werd hem verteld dat hij naar huis moest. Hij werd op het vliegtuig gezet en er werd hem door de soldaten verteld dat hij alles moest vergeten en nooit meer terug mocht komen.

De hoofdpersoon komt steeds mensen tegen die hem meer vertellen over de inzichten. Hij leert heel veel van al deze mensen en vind zo door toevallig heden alle inzichten van 1 tot 9. zo worden zijn problemen ook opgelost. Hij komt erachter hoe hij beter kan leven en waarom alle dingen gebeuren zoals ze gebeuren. Alles heeft een betekenis. Hij komt dus achter de zin van het leven.

Tijd/Plaats

Het verhaal speelt zich in deze tijd af. En het speelt zich af in Peru.

Genre

Het boek is een betoverende avonturenroman waarin je als lezer met eeuwenoude wijsheden en spirituele ervaringen in contact komt.

Bespreekopdracht

Dit verhaal is geschreven vanuit de ik-persoon. Ik vond het heel anders dan andere boeken. Het was vreemd dat je alles vanuit 1 persoon ziet want ik heb best wat boeken gelezen en dan las je ook wat andere mensen dachten. In dit boek weet je alleen wat de ik persoon denkt. Maar dat is niet het enigen want in andere boeken weet je ook de naam van de hoofdpersoon en met dit boek heb ik geen idee wat de naam van de hoofdpersoon is en ik had het niet eens door. Het boek is heel goed geschreven want je hebt helemaal niet door dat je de naam van de hoofdpersoon niet weet dat vind ik heel bijzonder. Ik had bij een ander boek dat vanuit de ik persoon was geschreven dat ik het jammer vond dat ik niet wist wat andere dachten maar bij dit boek had ik het niet eens door dat alles vanuit een persoon was geschreven. Ik kwam er pas achter toen ik dit boekverslag moest maken.

Schrijfopdracht

Beste charlene

Ik heb veel meegemaakt sinds ik jou voor het laatst zag.

Ik ben naar Peru gegaan en ik ben op zoek gegaan naar het Manuscript.

Ik heb vreselijke dingen meegemaakt maar ik heb ook veel leuke dingen meegemaakt. Ik heb alle negen inzichten gevonden samen met vrienden die ik daar heb gemaakt. Toen ik samen met hun alle inzichten had gevonden werden we opgepakt. Ze hebben mij en de andere apart van elkaar verhoord. Ze hebben mij verteld dat het manuscript nep was en was bedacht door iemand die wou kijken hoe het uit zou pakken en of mensen het zouden geloven. Ze hebben alle kopieen van het manuscript vernietigt. Ik heb nog even met pater sanchez gepraat en toen hebben ze me op het vliegtuig naar huis gezet. En gezegt dat ik nooit meer terug mocht komen. Pater sanchez heeft mij in het korte gesprek gezegt dat ik alles wat ik van het manuscript wist moest rond vertellen aan iedereen die het maar wou horen. Ik weet dat het manuscript geen verzinsel van iemand is want ik heb alles gevoeld, gezien en begrepen. Ik weet alleen niet hoe ik het manuscript aan iedereen moet uitleggen en vertellen. Ik kan toch niet alle mensen op straat aanspreken en ze over het manuscript vertellen. Ik weet me geen raad hier mee. Ik hoop dat je me kan helpen. Vriendelijke groeten de ik persoon.

[bron: http--leerlingen.com/huiswerk/auteur/james-redfield/boekverslag/de-celestijnse-belofte/25357]

--- Over (foto 2): James Redfield ---

James Redfield (1950) groeide op in Alabama en was van jongs af aan geïnteresseerd in spirituele ontwikkeling.

[bron: https--www.standaardboekhandel.be]

James Redfield is een Amerikaans auteur, scriptschrijver en filmproducer. In 1993 verscheen zijn bekendste roman, De Celestijnse Belofte. Dit boek werd in korte tijd wereldwijd zeer geliefd bij liefhebbers van new age, esoterie en spiritualiteit. Ook in Nederland stond het twee jaar lang onafgebroken in de Boeken Top 10. Wereldwijd zijn meer dan 20 miljoen exemplaren verkocht en is het boek in 34 talen uitgebracht. In 2006 kwam de op het boek gebaseerde, gelijknamige film uit. Redfield schreef drie vervolgdelen.

[bron: https--www.hebban.nl]

James Redfield is an American author, lecturer, screenwriter and film producer. He is notable for his novel The Celestine Prophecy.

Redfield grew up in a rural area near Birmingham, Alabama. He studied Eastern philosophies, including Taoism and Zen, while majoring in sociology at Auburn University. He later received a Master's degree in counseling and spent more than 15 years as a therapist to abused adolescents. During this time, he was drawn into the human potential movement and turned to it for theories about intuitions and psychic phenomena that would help his clients.

In 1989, he quit his job as a therapist to write full-time, synthesizing his interest in interactive psychology, Eastern and Western philosophies, science, futurism, ecology, history, and mysticism.

When Redfield self-published his first novel in 1992 (Satori Publishing), the immediate interest from booksellers and readers made The Celestine Prophecy one of the most successful self-published books of all time. Warner Books bought the rights and published the hard cover edition in March 1994. The book quickly climbed to the No. 1 position on the New York Times Best Seller List. According to Publishing Trends, The Celestine Prophecy was the No. 1 international bestseller of 1996 (#2 in 1995). The novel spent over 3 years on the New York Times Best Seller List. As of May 2005, The Celestine Prophecy had sold over 20 million copies worldwide and had been translated into 34 languages. In 1996, the sequel, The Tenth Insight: Holding the Vision (Warner Books), also became a bestseller. The two books spent a combined 74 weeks on the New York Times Best Seller List, making their author the best-selling hard cover author in the world in 1996, as cited in BP Report (January 1997).

In his non-fiction title, The Celestine Vision: Living the New Spiritual Awareness (Warner Books, 1997), Redfield explored the historical and scientific background of the "emerging spirituality" discussed in his novels. The Celestine series of adventure parables continued in 1999 with the publication of The Secret of Shambhala: In Search of the Eleventh Insight (Warner Books). In 2002, Redfield joined author Michael Murphy and filmmaker Sylvia Timbers in a collaborative non-fiction work entitled God and the Evolving Universe (J.P. Tarcher).

The novel was filmed as The Celestine Prophecy, which made its U.S. theatrical (Celestine Films) and DVD (Sony Pictures) release in 2006. Redfield produced and co-wrote the screenplay (with Barnet Bain & Dan Gordon).

James and Salle Redfield are the founders of the Global Prayer Project, a bi-weekly telewebcast which offers guided prayer and meditation.

Redfield's newest offering, The Twelfth Insight: The Hour of Decision, was published by Grand Central Publishing in February 2011.

In October 1997, Redfield was awarded the Medal of the Presidency of the Italian Senate at the XXIII Pio Manzu International Conference in Rimini, Italy. In the spring of 2000, Redfield joined Millard Fuller, founder of Habitat For Humanity, as the only two recipients of Humanitarian of the Year honors from their alma mater, Auburn University. Two months later, he received another Humanitarian of the Year award from the International New Thought Alliance. In March 2004, Redfield received the World View Award from the Wisdom Media Group for engaging the discussion on the nature of human existence and for his ongoing efforts and contributions to the bettering of humanity.

Bibliography

  • The Celestine Prophecy (1993) Warner Books: New York, NY ISBN 0-446-51862-X
  • The Celestine Prophecy: An Experiential Guide (1995) co-written with Carol Adrienne. Warner Books:New York, NY ISBN 0-446-67122-3
  • The Tenth Insight: Holding the Vision (1996) Grand Central Publishing:New York, NY. ISBN 0-446-51908-1
  • The Tenth Insight: Holding The Vision: An Experiential Guide (1996) co-written with Carol Adrienne. Diane Publishing Company:Darby, PA ISBN 978-0756759483
  • The Celestine Vision: Living the New Spiritual Awareness (1997) Grand Central Publishing:New York, NY. ISBN 0-446-52274-0
  • The Secret of Shambhala: In Search of the Eleventh Insight (1999) Warner Books:New York, NY ISBN 0-446-52308-9
  • God and the Evolving Universe: The Next Step in Personal Evolution (2002) co-written with Sylvia Timbers and Michael Murphy Tarcher Books, New York, NY ISBN 1-58542-137-5
  • The Celestine Prophecy: The Making of the Movie (2006) co-written with Monty Joynes Hampton Roads Publishing Company:Newburyport, MA. ISBN 1-57174-458-4
  • The Twelfth Insight: The Hour of Decision (2011) Grand Central Publishing:New York, NY. ISBN 0-446-57596-8

[bron: wikipedia]
Numéro de l'annonce: m2135925039