Maya, Klassieke Periode, 600 - 900 n.Chr. Terracotta

€ 3.500,00
00depuis 4 nov.. '24, 10:23
Partager via
ou

Description

STATIEFCILINDER
r
Maya · Klassieke periode, 600 - 900 n.Chr.
r
Materiaal: Terracotta, Aardewerk
r
Afmeting: Hoogte 16,5 cm en diameter 13 cm
r
Herkomst
- Galerie Gerdes Prakolumbische Kunst, München, Duitsland, 1970 – 1980.
- Privécollectie, Dr. Ludwig Jansen (1919 - 2020), Duitsland.
r
Voorwaarde
Goede staat, vertoont drie verticale breuklijnen en één longitudinale onderaan, professioneel gerestaureerd.
r
tr
Cilindrisch glas met een iets open mond, met statiefsteun, gemaakt van zeer dunwandig keramiek, met een gepolijst zwart oppervlak aan de buitenkant en reliëfmotieven met een uitgegraven bodem, geaccentueerd in de natuurlijke kleur van de klei. Deze ontwerpen zijn georganiseerd in twee dozen, één voor elke voorkant van het glas, en vormen ook een doorlopende band onder de mond. Deze bovenste band toont eenvoudige motieven, afwisselend verticale en horizontale vormen. De dozen daarentegen herbergen een complex ontwerp, aan beide zijden identiek, inclusief de centrale figuur van een slang.
r
In Los Angeles zijn twee stukken bewaard gebleven die interessante parallellen vertonen met het onderzochte glas. De eerste vertoont een vergelijkbare structuur en een soortgelijk ornamenteel en chromatisch schema, hoewel de band onder de mond tekens bevat (fig. 1). De tweede, een cilindrische driepootvaas versierd met slippen, bevat een zeer vergelijkbare afbeelding van een slang, hoewel horizontaal ontwikkeld in plaats van ondergebracht in een doos (fig. 2).
r
Tijdens de Klassieke periode creëerden de Maya's drie goden die door dat dier werden vertegenwoordigd: de Visieslang, de Krijgersslang en de Waterlelieslang.
r
De eerste werd aangeroepen tijdens rituelen om de voorouders Xibalbá te laten bereiken en om de hemelse goden naar beneden te laten komen om advies te geven aan de priesters. Dergelijke ceremonies omvatten het doorprikken van de huid, meestal in de oren, lippen, tong of geslachtsorganen, die werden gedaan met doornen of obsidiaanbladen. Het bloed viel op stukjes bast die later werden verbrand. Uit die dikke rook kwam het beeld van een slang tevoorschijn, die ze 'Visie' noemden; het bloedverlies veroorzaakte bovendien een soort trance. Vanuit dat verhaal konden de Maya’s met hun voorouders praten.
r
Er wordt aangenomen dat de Guerrera- en Nenúfar-slangen zijn voortgekomen uit contact met de Teotihuacans. De Warrior werd opgevat als de beschermer van degenen die ten strijde trokken. De Waterlelieslang wordt geassocieerd met kalm water, met slangen die op de bodem zwemmen en met waterlelies die op het oppervlak drijven. Er is weinig bekend over de symboliek die deze twee elementen samen hebben, behalve dat deze plant de scheiding vertegenwoordigt tussen de wereld van de levenden en de wereld van de doden. Het feit dat de Maya’s de slang naast de waterlelie afbeeldden, betekent dat ze geloofden dat deze zeer krachtig was.
r
In de Maya-wereld zijn er honderden figuren die verwijzen naar slangen. De glyphs waren zelfs emblemen van belangrijke locaties - zoals in het Kan-koninkrijk, het koninkrijk van de slang in het gebied van El Mirador, Petén - omdat het de god Bolon vertegenwoordigt. Dzacab. Het komt ook voor in de mannequin-scepters, machtselementen die in handen zijn van de heersers van vele stèles en monumenten uit de late klassieker.
r
De slangenfiguren werden ook vastgelegd in keramische vaten, reliëfs en sculpturen die in steen waren uitgehouwen en met stucwerk op de gebouwen waren gemodelleerd. De laatste afbeeldingen van dit dier werden gemaakt tot de komst van de Spanjaarden naar Amerikaanse landen.
r
De Maya-vaten of -cilinders vormen een onuitputtelijke bron van informatie over hun cultuur. Ze zijn een bevoorrechte steun waarbij ze met groot meesterschap hun verbeeldingskracht wisten te uiten: ze informeren over de geschiedenis en het leven van de elites, maar bovenal zijn ze een belangrijk element om de mythologie te begrijpen; zowel afbeeldingen van goden als mythen, vaak vergezeld van symbolen die de naam van de persoon of god aangeven, die bepalen welke activiteit ze vertegenwoordigen. Soms verschijnen er andere soorten inscripties op Maya-schepen, de zogenaamde toewijdingen, waarin wordt vermeld wie voor de creatie van het schip heeft betaald, voor welk doel en, in sommige gevallen, de naam van de auteur. Op deze manier is bekend welke vorm werd gebruikt om welke vloeistoffen te bevatten; De holle en cilindrische containers waren bedoeld om drankjes in te bewaren die tijdens de feestdagen van de bevoorrechte klassen konden worden geconsumeerd, vooral chocolade. Deze zeer waardevolle containers werden onderling geruild voor diners of cadeauartikelen.
r
Ook al waren ze van begrafenisoorsprong, de overgrote meerderheid was gemaakt om in het leven te worden gebruikt, hoewel het gebruikelijk was dat dezelfde, of soortgelijke, naar het graf werden gebracht om in hun uitzet te worden opgenomen. Het waren altijd stukken gemaakt door middel van modelleren, omdat deze cultuur de draaibank niet kende. De gebruikte kleuren waren altijd engobes, op basis van klei, en de vaten werden gebakken op een lage temperatuur, ongeveer 800ºC.
r
In de periode van de Klassieke Oudheid werkten kunstenaars gemakkelijker door de nog natte klei uit te snijden en in te snijden, zodat na het bakken een soort keramiek ontstond dat vergelijkbaar was met een decoratie die technisch vergelijkbaar was met de bas-reliëfgravures van de monumenten. In de tijd dat ze werden gepolychromeerd, deden ze dit meestal op dezelfde manier als waarop ze de muren schilderden, dat wil zeggen koud op een kalkpleister of stucwerk, waarbij ze het stuk bedekten volgens een procedure die niet origineel lijkt te zijn uit het Maya-gebied. maar eerder van Teotihuacan. In de recente klassieke periode wordt de decoratie geschilderd door middel van engobes of slips die vóór het bakken worden aangebracht. Het kleurengamma van deze schepen is zeer levendig en kleurrijk, terwijl sommige andere, de zogenaamde Codex-type schepen, eenvoudige zwarte lijnen op een witte achtergrond vertonen.
r
Opmerkingen:
- Het stuk wordt geleverd met een echtheidscertificaat.
- Het stuk bevat een Spaanse exportvergunning.
- De verkoper garandeert dat hij dit stuk heeft verworven volgens alle nationale en internationale wetten met betrekking tot het eigendom van cultureel erfgoed. Herkomstverklaring gezien door Catawiki.
#ExclusiefCabinetmetCuriositeiten
r
r
r
r
r
r
r


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app.

    Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!

    Kavel omschrijving


    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Numéro de l'annonce: a144121739