KV Mechelen - Pro League - Ngoy - 2023 - Voetbalshirt€ 130,00
Oud-Egyptisch Shabti. 12,5 cm H. Derde Tussenperiode, 1770 -
€ 800,00
00depuis 2 nov.. '24, 04:17
Description
Ushabti met inscriptie
Oud Egypte, Derde Tussenperiode, 1770 - 664 v.Chr.
MATERIAAL: Blauwe Faience
AFMETINGEN: 12,5 cm hoog met standaard, 10 cm hoog zonder standaard.
HERKOMST: Privécollectie, Montlucon, Frankrijk, jaren 70.
STAAT: Goed, gebroken lijn in het midden, weer samengevoegd, zie foto's.
Het Egyptische hiernamaals werd opgevat als een spiegel van de echte wereld, waar zowel goed als kwaad hun plaats hadden. Degenen die oneerlijk of slecht waren, werden voor eeuwig gestraft, terwijl de rechtvaardigen genoten van een comfortabel bestaan door te reizen met de zonnegod. Zelfs toen waren de overledenen die zo gezegend waren nog steeds verplicht om menselijke verantwoordelijkheden en behoeften te vervullen, op dezelfde manier als ze dat in het leven moesten doen. Hun behoefte aan eten en drinken in het hiernamaals was een constante zorg voor hen. Als ze verplicht waren om te werken op de velden van Aaru, in het rijk van de doden, en als leden van een samenleving die een hiërarchie was die werd bestuurd door de goden, moest iedereen - mannen en vrouwen, heren en dienaren, koningen en koninginnen - bereid zijn om de gewassen te verbouwen, zaaien en oogsten.
In de wereld van de levenden werden deze basistaken van de productie uitgevoerd door de lagere klassen in de samenleving. Om dit lot te vermijden, zochten de Egyptenaren naar een magische oplossing: ze creëerden een of meer figuren van zichzelf om te kunnen overhandigen aan de afgezanten van de heersende god, Osiris, wanneer deze de overledene opriepen om zijn verplichtingen na te komen. Deze beeldjes, geplaatst tussen de grafgiften in het graf, waren afbeeldingen die zowel de meester als de dienaar voorstelden.
Ze staan bekend onder de naam ushabtis, de term komt van sabty of shabty, afgeleid van Sawab, waarvan de betekenis overeenkomt met het Griekse woord "persea", een heilige boom waarvan de oude Egyptenaren het hout van deze grafbeelden begonnen te produceren. Het was tegen de Derde Tussenperiode, in Dynastie XXI, rond 1080 v.Chr. dat ze de term wsbty, dat wil zeggen "ushebty", begonnen te gebruiken. Vanaf dat moment werd de naam "ushabti", afgeleid van het werkwoord wsb dat "antwoorden" betekent, gebruikt om "hij die antwoordt" te noemen.
Het gebruik van ushabtis werd opgenomen in de begrafenissen in het Oude Egypte vanaf de Eerste Tussenperiode. Hun gebruik groeide tijdens het Middenrijk, de tijd dat de Egyptenaren een spreuk begonnen te schrijven in de Coffin Texts, nummer 472, zodat de ushabtis zouden antwoorden op de oproep: "De gerechtvaardigde N. zegt 'Oh ushabti, toegewezen aan N, als N wordt opgeroepen om enig werk te doen, of als een onaangename taak van N werd gevraagd zoals voor elke man voor zijn plicht, moet je zeggen 'Ik ben hier'. Als N wordt opgeroepen om toezicht te houden op degenen die daar werken, de nieuwe velden te ploegen om de aarde te breken, of om zand in een boot van oost naar west te vervoeren, zul je zeggen 'Ik ben hier'. De gerechtvaardigde N."
Deze spreuk of uiting werd vervolgens op oesjabti's geschreven, en in de meeste gevallen lijkt het daar gegraveerd. Vanaf het Nieuwe Rijk werden er een groot aantal vernieuwingen geïntroduceerd. Voorbeelden met teksten begonnen zich te verspreiden. Sommige hiervan waren wat langere teksten uit Hoofdstuk VI van het Dodenboek. Toch geeft de tekst in veel gevallen eenvoudigweg de naam van de overledene aan, of een basisuiting, met de naam van een familielid of de functies die hij bekleedde.
Oesjabti's werden eerst vooral van was gemaakt, later van hout en tegen het einde van het Middenrijk verschenen ze in steen. Vanaf het Nieuwe Rijk was faience het materiaal bij uitstek. We weten dat ze in veelvouden werden geproduceerd dankzij mallen die bewaard zijn gebleven en waarbij in sommige gevallen de gegraveerde teksten onafgemaakt waren, omdat de naam van de eigenaar ontbrak. De meest populaire vorm was die van de mummie tot de introductie, tegen het einde van Dynastie XVIII, van figuren versierd met alledaagse kleding. Velen droegen werktuigen bij zich om op het land te werken, zoals een mand, een schoffel of een houweel, als verwijzing naar de taak die hen in het Hiernamaals te wachten stond, als de symbolische representatie van hun meester. De iconografie, teksten, materialen, kleuren en hun plaatsing in het graf zouden andere symbolische betekenissen kunnen suggereren.
Soms werden ze in houten kisten geplaatst, die eenvoudig of met verfijnde decoratie konden zijn. In het Nieuwe Rijk werden ze in miniatuursarcofagen geplaatst.
Hoewel ze in eerste instantie werden beschouwd als replica's van de overledenen, werden de ushabtis in het Nieuwe Rijk en later gezien als dienaren of een soort slaaf, en om die reden werden ze massaal geproduceerd. Er waren zowel vrouwen als mannen, inclusief specialisten in verschillende activiteiten. Soms stonden ze onder toezicht van toezichthouders, en deze werden onderscheiden door het gebruik van een kilt. Dit is het geval voor de farao Toetanchamon: hij had driehonderdvijfenzestig ushabtis tot zijn beschikking, één voor elke dag van het jaar; zesendertig toezichthouders, één voor elk team van tien arbeiders; en twaalf hoofdtoezichthouders, één voor elke maand van het jaar. Dit kwam uit op een totaal van vierhonderddertien dienaren in de Andere Wereld. De angst om deze taken uit te moeten voeren die Osiris van de doden eiste, betekende dat er bij sommige begrafenissen zelfs ushabtis waren die er waren om als vervangers of stand-ins op te treden, indien nodig, voor de belangrijkste.
Het is logisch om te denken dat geen enkele farao dit soort taken persoonlijk zou willen uitvoeren. Daarom werd op het juiste moment de op het lichaam van de oesjabti geschreven tekst voorgelezen, zodat dit voorwerp leven kreeg om te antwoorden op de oproep en de farao in het werk te vervangen.
Opmerkingen:
De verkoper garandeert dat hij dit stuk heeft verworven volgens alle nationale en internationale wetten met betrekking tot het eigendom van cultureel erfgoed. Herkomstverklaring gezien door Catawiki.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Lage veilingkosten
Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
24/7 meebieden in onze app.
Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!
Kavel omschrijving
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Oud Egypte, Derde Tussenperiode, 1770 - 664 v.Chr.
MATERIAAL: Blauwe Faience
AFMETINGEN: 12,5 cm hoog met standaard, 10 cm hoog zonder standaard.
HERKOMST: Privécollectie, Montlucon, Frankrijk, jaren 70.
STAAT: Goed, gebroken lijn in het midden, weer samengevoegd, zie foto's.
Het Egyptische hiernamaals werd opgevat als een spiegel van de echte wereld, waar zowel goed als kwaad hun plaats hadden. Degenen die oneerlijk of slecht waren, werden voor eeuwig gestraft, terwijl de rechtvaardigen genoten van een comfortabel bestaan door te reizen met de zonnegod. Zelfs toen waren de overledenen die zo gezegend waren nog steeds verplicht om menselijke verantwoordelijkheden en behoeften te vervullen, op dezelfde manier als ze dat in het leven moesten doen. Hun behoefte aan eten en drinken in het hiernamaals was een constante zorg voor hen. Als ze verplicht waren om te werken op de velden van Aaru, in het rijk van de doden, en als leden van een samenleving die een hiërarchie was die werd bestuurd door de goden, moest iedereen - mannen en vrouwen, heren en dienaren, koningen en koninginnen - bereid zijn om de gewassen te verbouwen, zaaien en oogsten.
In de wereld van de levenden werden deze basistaken van de productie uitgevoerd door de lagere klassen in de samenleving. Om dit lot te vermijden, zochten de Egyptenaren naar een magische oplossing: ze creëerden een of meer figuren van zichzelf om te kunnen overhandigen aan de afgezanten van de heersende god, Osiris, wanneer deze de overledene opriepen om zijn verplichtingen na te komen. Deze beeldjes, geplaatst tussen de grafgiften in het graf, waren afbeeldingen die zowel de meester als de dienaar voorstelden.
Ze staan bekend onder de naam ushabtis, de term komt van sabty of shabty, afgeleid van Sawab, waarvan de betekenis overeenkomt met het Griekse woord "persea", een heilige boom waarvan de oude Egyptenaren het hout van deze grafbeelden begonnen te produceren. Het was tegen de Derde Tussenperiode, in Dynastie XXI, rond 1080 v.Chr. dat ze de term wsbty, dat wil zeggen "ushebty", begonnen te gebruiken. Vanaf dat moment werd de naam "ushabti", afgeleid van het werkwoord wsb dat "antwoorden" betekent, gebruikt om "hij die antwoordt" te noemen.
Het gebruik van ushabtis werd opgenomen in de begrafenissen in het Oude Egypte vanaf de Eerste Tussenperiode. Hun gebruik groeide tijdens het Middenrijk, de tijd dat de Egyptenaren een spreuk begonnen te schrijven in de Coffin Texts, nummer 472, zodat de ushabtis zouden antwoorden op de oproep: "De gerechtvaardigde N. zegt 'Oh ushabti, toegewezen aan N, als N wordt opgeroepen om enig werk te doen, of als een onaangename taak van N werd gevraagd zoals voor elke man voor zijn plicht, moet je zeggen 'Ik ben hier'. Als N wordt opgeroepen om toezicht te houden op degenen die daar werken, de nieuwe velden te ploegen om de aarde te breken, of om zand in een boot van oost naar west te vervoeren, zul je zeggen 'Ik ben hier'. De gerechtvaardigde N."
Deze spreuk of uiting werd vervolgens op oesjabti's geschreven, en in de meeste gevallen lijkt het daar gegraveerd. Vanaf het Nieuwe Rijk werden er een groot aantal vernieuwingen geïntroduceerd. Voorbeelden met teksten begonnen zich te verspreiden. Sommige hiervan waren wat langere teksten uit Hoofdstuk VI van het Dodenboek. Toch geeft de tekst in veel gevallen eenvoudigweg de naam van de overledene aan, of een basisuiting, met de naam van een familielid of de functies die hij bekleedde.
Oesjabti's werden eerst vooral van was gemaakt, later van hout en tegen het einde van het Middenrijk verschenen ze in steen. Vanaf het Nieuwe Rijk was faience het materiaal bij uitstek. We weten dat ze in veelvouden werden geproduceerd dankzij mallen die bewaard zijn gebleven en waarbij in sommige gevallen de gegraveerde teksten onafgemaakt waren, omdat de naam van de eigenaar ontbrak. De meest populaire vorm was die van de mummie tot de introductie, tegen het einde van Dynastie XVIII, van figuren versierd met alledaagse kleding. Velen droegen werktuigen bij zich om op het land te werken, zoals een mand, een schoffel of een houweel, als verwijzing naar de taak die hen in het Hiernamaals te wachten stond, als de symbolische representatie van hun meester. De iconografie, teksten, materialen, kleuren en hun plaatsing in het graf zouden andere symbolische betekenissen kunnen suggereren.
Soms werden ze in houten kisten geplaatst, die eenvoudig of met verfijnde decoratie konden zijn. In het Nieuwe Rijk werden ze in miniatuursarcofagen geplaatst.
Hoewel ze in eerste instantie werden beschouwd als replica's van de overledenen, werden de ushabtis in het Nieuwe Rijk en later gezien als dienaren of een soort slaaf, en om die reden werden ze massaal geproduceerd. Er waren zowel vrouwen als mannen, inclusief specialisten in verschillende activiteiten. Soms stonden ze onder toezicht van toezichthouders, en deze werden onderscheiden door het gebruik van een kilt. Dit is het geval voor de farao Toetanchamon: hij had driehonderdvijfenzestig ushabtis tot zijn beschikking, één voor elke dag van het jaar; zesendertig toezichthouders, één voor elk team van tien arbeiders; en twaalf hoofdtoezichthouders, één voor elke maand van het jaar. Dit kwam uit op een totaal van vierhonderddertien dienaren in de Andere Wereld. De angst om deze taken uit te moeten voeren die Osiris van de doden eiste, betekende dat er bij sommige begrafenissen zelfs ushabtis waren die er waren om als vervangers of stand-ins op te treden, indien nodig, voor de belangrijkste.
Het is logisch om te denken dat geen enkele farao dit soort taken persoonlijk zou willen uitvoeren. Daarom werd op het juiste moment de op het lichaam van de oesjabti geschreven tekst voorgelezen, zodat dit voorwerp leven kreeg om te antwoorden op de oproep en de farao in het werk te vervangen.
Opmerkingen:
De verkoper garandeert dat hij dit stuk heeft verworven volgens alle nationale en internationale wetten met betrekking tot het eigendom van cultureel erfgoed. Herkomstverklaring gezien door Catawiki.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!
Kavel omschrijving
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Numéro de l'annonce: a144086370
Mots-clés populaires
Minéraux & Fossiles dans Collectionsmineraux in Collectionspierres minéraux in Collectionsmineraux et pierre in Collectionsmineraux dans Collectionshibiki 12minéraux de collection à vendrefossiles dans Collectionsmineraux geode dans Collectionslot mineraux dans Collectionspotiche tintin lotus bleu 44 cmmineraux quartz dans Collectionspierre mineraux dans Collectionsverre jupiler 5 dans Collectionsgoldorak 60 cm 1978kid in Enfants & Bébéstuiles a vendregrimbergeneo bernard prince in Livreshoreca tafels