Oud-Egyptisch Steen Reliëfmodel van de beeldhouwer van

€ 4.000,00
00depuis 11 oct.. '24, 03:20
Partager via
ou

Description

Modelreliëf van een beeldhouwer met Khereduankh (de moeder van Imhotep). Zeer zeldzame afbeelding!

Het oude Egypte, Ptolemeïsche periode, 323 - 30 v.Chr.

Kalksteen

Hoogte 6,9 cm, lengte 6,6 cm.

HERKOMST: Privécollectie, Zwitserland. Aangekocht rond 2000.

CONDITIE: Goede staat.

Khereduankh, de moeder van Imhotep in late overtuigingen, ontving goddelijke status zoals haar zoon. Meestal draagt ze op haar korte ronde kapsel de verenkroon en dubbele uraei van een Egyptische koninginachtige godin, en draagt ze een vliegenmepper van een koningin.

Imhotep was een Egyptische kanselier van farao Djoser, mogelijk de architect van Djosers trappenpiramide, en hogepriester van de zonnegod Ra in Heliopolis.

Het zijn rechthoekige plaquettes of ronde sculpturen op kleine schaal, tussen de dertig en acht centimeter hoog, gebeeldhouwd in witte kalksteen en met één kenmerk gemeen: een onafgewerkt aspect. Het zijn oefen- of studiostukken, bedoeld om de beiteltechniek van de beeldhouwer in opleiding te helpen verbeteren.

De Egyptische sculpturen met ronde vorm zijn voornamelijk hoofden of bustes van koninklijke figuren, hoewel er een klein aantal is gevonden dat particuliere burgers of goden vertegenwoordigt, terwijl andere eenvoudigweg profielen zijn. Naast de hoofden zijn er vele modellen voeten, in de meeste gevallen de linkervoet. Dit komt vermoedelijk omdat het bij Egyptische beelden deze voet en dit been zijn die leiden alsof ze voorwaarts bewegen, en daarom is de linkervoet de meest zichtbare voet. Handen, armen, benen en in mindere mate torso's zijn ook uitgesneden, en in veel gevallen zeer realistisch. Op dezelfde manier zijn er dieren en delen van dieren, vooral het voorste gedeelte. Dit is het geval met de leeuw: de kop van dit dier werd tijdens deze periode van Griekse overheersing gebruikt als decoratief architectonisch element. Een voorbeeld hiervan zijn de twee leeuwenkoppen die in de achterwand van de Dendera-tempel zijn gevonden. Maar er zijn ook voorbeelden van andere dieren zoals de ram, stier, aap, kat, paard en valk.

Onder de reliëfs die als beeldhouwersmodel worden gebruikt, vinden we een grotere verscheidenheid aan voorbeelden. Opnieuw domineren koninklijke figuren met hoofden, bustes en bijna complete figuren. Maar de individuele vormen van hiërogliefen – dieren en vogels – komen even vaak voor. Ook is er een selectie van particulieren, goden (waarvan de meeste profielen van godinnen met gierenkoppen zijn), heilige symbolen en lichaamsdelen te vinden. In veel gevallen waarin alleen de kop van een dier wordt afgebeeld, is het stuk bedoeld om de godheid weer te geven waarmee het dier wordt geassocieerd. Dit blijkt uit de aanwezigheid van menselijke schouders, of uit de pruik die het haar bedekt of uit de extra set hoorns over het hoofd, zoals te zien in het reliëf van het hoofd van de ramgod Khnum. Dit brengt ons ertoe goddelijke voorstellingen te zien in andere dierenreliëfs waar geen menselijke elementen voorkomen, alleen die van de dieren.

Er zijn geen Egyptische werken in deze onvolledige staat achtergebleven, tenzij dit opzettelijk was gedaan. De werken waren altijd klaar. In deze typologie van modellen zijn sommige modellen te vinden met bredere en rechtere beitels die de vormen afbakenen, terwijl andere geen duidelijke sporen van beitelen vertonen, hoewel het oppervlak niet perfect glad en afgewerkt is. In de meeste bustes van farao's zijn verticale en horizontale markeringen te zien, die door de ambachtslieden worden gebruikt om in rastervorm de verschillende delen van het gezicht af te bakenen en op deze manier symmetrie te bereiken. In de Egyptische kunst worden deze rasters, of ze nu op reliëfs of sculpturen staan, gemarkeerd met rode of zwarte verf om de verhoudingen van de figuur te schetsen volgens de destijds gebruikte canon. Deze markeringen verdwenen later, waardoor alleen het uiteindelijke voltooide stuk zichtbaar bleef. Er zijn korte lijnen die de locatie van individuele kenmerken markeren, zoals de ogen, de neus, de mond, de kin, enz. In veel voorbeelden worden deze markeringen aangebracht in de achterste en laterale secties, om als leidraad te dienen tijdens het vormgeven van de voorkant. gebied. Vooral bij stukken die royalty's uitbeelden, zijn deze rasters ingesneden en niet verwijderd, zodat de modellering duidelijk zichtbaar is. Dit is wat het meest duidelijk het ‘oefenstuk’-karakter van het werk aangeeft. Een verder bewijs is het ontbreken van geschilderde voorbeelden. Het was de gebruikelijke praktijk dat een kalkstenen beeldhouwwerk polychroom was, en in de modelstukken is er helemaal geen bewijs van een dergelijke schildering, zelfs niet om expressielijnen af te bakenen of de subtiliteiten van het snijwerk te verbergen. De beeldhouwer heeft dergelijke stukken niet polychroom afgewerkt om zijn werk, zijn ontwerp, zijn hand te benadrukken. Dit is het duidelijkste bewijs dat aantoont dat deze stukken voor trainingsdoeleinden waren of om de beeldhouwer als model te dienen.

Voor de Egyptenaren gaf de weergave van een object of een entiteit in welk medium dan ook leven en werd geïdentificeerd met het object of de koninklijke personage. Dit betekende dat werken nooit onvoltooid bleven tenzij dit om een specifieke reden was, zoals het geval is wanneer ze als praktijk werden uitgevoerd, zodat de ambachtsman bedreven kon worden en zijn werk een mate van perfectie kon bereiken tot het punt waarop hij werkelijk kon zijn. beschouwd als een echte beeldhouwer.



Opmerkingen:
- Het stuk wordt geleverd met een echtheidscertificaat.
- Het stuk bevat een Spaanse exportvergunning.
- De verkoper garandeert dat hij dit stuk heeft verworven volgens alle nationale en internationale wetten met betrekking tot het eigendom van cultureel erfgoed. Herkomstverklaring gezien door Catawiki.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app.

    Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!

    Kavel omschrijving


    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Numéro de l'annonce: a143384090