Oud-Romeins Albast Voorkant van rouwurn met een scène met

€ 22.000,00
40depuis 13 sept.. '24, 03:18
Partager via
ou

Description

Voorkant van rouwurn met een scène met Nike, twee soldaten en een priester.
r
- Musea parallellen! -
r
- Bovenkant! -
r
Oud-Romeins, uit Volterra - 2e eeuw voor Christus.
r
Albast
r
Lengte 53 cm en hoogte 33 cm.
r
CONDITIE: Goede staat, zonder restauraties.
r
HERKOMST: - Privécollectie van Alison Barker (1951 - 2021), Chichester, Verenigd Koninkrijk.
r
BIBLIOGRAFIE:
tr
- HOOP, Valerie M. Romeinse dood. De stervenden en de doden in het oude Rome. Continuüm. 2009.
r
- HELLER, John. "Begrafenisgebruiken van de Romeinen". Het klassieke weekblad. Vol. 25, nee. 24. De Johns Hopkins University Press. 1932.
r
- KLEINER, Diana E. Romeins beeld. Yale Universiteitspers. 1992.
r
- KOUSSER, Rachel M. Hellenistische en Romeinse ideale beeldhouwkunst: de allure van het klassieke. Cambridge University Press. 2008.
r
- PEARCE, John. Dood en begrafenis in de Romeinse tijd. Oxford Universiteit krant. 2020.
r
- PEARCE, John; GIST, Martin; STRUCK, Manuela (red.). Begrafenis, samenleving en context in de Romeinse wereld. Ossenboog. 2000.
r
- WALDNER, Katharina; GORDON, Richard L.; SPICKERMANN, Wolfgang (red.). Begrafenisrituelen, ideeën over het hiernamaals en het individu in de hellenistische wereld en het Romeinse koninkrijk. Franz Steiner Verlag. 2016.
r
PARALLELLEN:
r
Afb. 1 Voorzijde asurn met rouwstoet, albast. Romeins, waarschijnlijk Volterra, h. 100 v.Chr. British Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk), inv. 1925.1218,1.
r
Afb. 2 Asurn met oorlogsbuit, marmer. Romeins, eerste helft jaren ’s. I AD Metropolitan Museum, New York (VS), inv. 2002.297.
r
Afb. 3 Voorkant van asurn met Eteocles en Polyneices in gevecht, geflankeerd door Victories, terracotta. Roman, S. I AD British Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk), inv. 1850.0514,1.
r
Afb. 4 Sarcofaag met scènes uit het leven van Achilles, marmer. Romein uit een zolderatelier, 180-220 n.Chr. Getty Villa, Malibu (VS), cat. 95.AA.80.1.
r
Afb. 5 Voorkant asurn met strijdtoneel, albast. Etruskisch, Italië, 300-100 v.Chr. British Museum, Londen (Verenigd Koninkrijk), inv. 1930,1112,3.
r
Afb. 6 Voorkant asurn met het oordeel van Paris, albast. Etruskisch, Volterra, h. 150-125 v.Chr. Musée du Louvre, Parijs (Frankrijk), inv. MND 1567 / Ma 3605.
r
Afb. 7. Centauromachy asurn, albast. Etruskisch, Volterra, tweede helft jaren 2000. II BC Musée du Louvre, Parijs (Frankrijk), inv. CC 106 / Ma 2353.1.
r
BESCHRIJVING:
tr
Reliëf gesneden uit één stuk albast, op twee vlakken, waarbij de figuren in hoog reliëf zijn gemarkeerd op een vlakke achtergrond, wat het clair-obscur-gevoel van de compositie versterkt. Uit Volterra, in Toscane (Italië), toont het een triomfantelijke compositie van militaire aard, met twee soldaten geflankeerd door een Victoria en een priester. De figuren zijn geplaatst op een eenvoudig grondvlak, een eenvoudige latei, terwijl het bovenste gedeelte wordt bekroond door een fries in de vorm van een architecturale architraaf, versierd met schuine parallelle insnijdingen.
r
De soldaten dragen volledige militaire kledij, inclusief helmen met grote pluimen (dubbel aan de ene, kuif aan de andere), en houden ronde schilden vast. Deze schilden verdienen een speciale vermelding omdat ze in verkorting zijn bewerkt, waardoor de diepte en het naturalisme van de scène worden versterkt. De twee krijgers strekken één been uit terwijl ze het andere gebogen steunen op een laag voetstuk of altaar. Met het lichaam vooraan en het hoofd gedraaid kijken ze in tegengestelde richtingen, waarbij ze de symmetrie behouden, en een van hen houdt het afgehakte hoofd van een vijand vast. Zijn metgezel zou oorspronkelijk ook een soort trofee laten zien, hoewel dit element, opvallender dan de rest van het reliëf, verloren is gegaan.
r
Aan de linkerkant verschijnt de godin Victoria, de Griekse Nike: een vrouwenfiguur met grote vleugels, hier gekleed in een korte peplum, met haar rechterhand omhoog en met haar linkerhand een langwerpig voorwerp vast (mogelijk een handpalm, symbool van de overwinning). De godin Victoria was, in tegenstelling tot de Griekse Nike, een godheid van bijzonder belang, zeer aanwezig in het hele koninkrijk. Ter ere van haar werden talloze tempels gebouwd, en ze werd vooral vereerd door generaals die triomfantelijk uit de oorlog terugkeerden. Als symbool van de overwinning op de dood was de weergave ervan zeer gebruikelijk in allerlei weelderige voorwerpen en vooral als decoratief en symbolisch motief in de officiële Romeinse architectuur.
r
Aan de rechterkant van de compositie staat de figuur van een bebaarde priester, gekleed in een toga en mantel en met een kegelvormige hoed met een gebogen punt, ook wel een Frygische muts genoemd. Hij wordt van voren getoond, met zijn rechterhand omhoog, open, en zijn linkerhand rustend op zijn mantel, op heuphoogte. Sinds het Hellenistische Griekenland werd de Frygische muts gebruikt om elk personage van oosterse afkomst te identificeren, waardoor we deze priester kunnen identificeren als behorend tot de Aziatische provincies van het Romeinse koninkrijk. Een andere hypothese is dat het een barbaarse priester was, aangezien ze in de Romeinse kunst vaak werden afgebeeld met een Frygische muts en baard.
r
Het is ook noodzakelijk om te wijzen op het belang van de plaats van herkomst van het bestudeerde stuk, de Toscaanse stad Volterra. Dit specifieke gebied was de geboorteplaats van de Etruskische beschaving, in de 8e eeuw voor Christus en in de 4e eeuw voor Christus. Het was al een van de belangrijkste steden van de Etruskische Liga, onder de naam Velatri, met een grote ontwikkeling zowel op demografisch als economisch niveau. Wat archeologische overblijfselen betreft, is Volterra bijzonder rijk aan getuigenissen van Etruskische grafsculpturen, en er zijn talrijke asurnen gevonden volgens een typologie die vergelijkbaar is met het onderzochte stuk, in de vorm van een prismatische doos versierd met een groot reliëf dat de hele voorkant beslaat, omlijst door lateien boven en onder. Bovendien waren veel van deze Etruskische urnen uit Volterra, vóór het hier beschreven reliëf, net als deze gemaakt van albast, iets dat relatief zeldzaam is in de Romeinse wereld.
r
Asurnen, zowel borstvormig als cilindrisch, zijn een van de belangrijkste voorbeelden van Romeinse grafkunst. In de begindagen van de Romeinse beschaving was begraven de meest gebruikelijke praktijk, maar na verloop van tijd werd crematie de norm, wat de meest gebruikte formule was sinds het einde van het Republikeinse tijdperk en vooral tussen de 1e en 2e eeuw na Christus. In feite verwijst Tacitus in de eerste eeuw naar crematie als Romanus mos, dat wil zeggen "de Romeinse manier". Begrafenissen kwamen toen vaker voor onder slaven en onder de bevolking zonder middelen, omdat het een goedkopere en aanzienlijk snellere methode was. Na verloop van tijd zal deze formule de crematie in het hele koninkrijk gaan vervangen, parallel met het verval van de Romeinse steden en de veranderingen op religieus gebied die het einde van de Oudheid markeerden.
r
Bij het begrafenisritueel van de crematie was het de erfgenaam van de overledene die de brandstapel aanstak, waarbij hij een fakkel dichterbij bracht, maar er niet rechtstreeks naar keek. Toen het lichaam eenmaal door vuur was verteerd, geloofde men dat de geest van de overledene zijn reis naar de wereld van de doden begon. De erfgenaam – of in sommige gevallen de weduwe – sprenkelde wijn over de as, verzamelde de as, zorgde ervoor dat de overgebleven botten erbij werden bewaard, plaatste ze in een asurn en begroef ze.
r
De Romeinse kunstbegrafenis omvatte sarcofagen, asurnen en altaren voor het begraven van lichamen of as, evenals herdenkingsconstructies zoals mausoleums en stèles. Het gebruik van elk type veranderde in de loop van de tijd, en de altaren en asurnen zullen in de loop van de tweede eeuw na Christus feitelijk aan belang verliezen, ten gunste van de sarcofagen. De decoratie van grafmonumenten zal echter een continue stroom in stand houden, variërend van louter siermotieven zoals slingers of dierenkoppen tot zeer complexe mythologische taferelen.
r
r
r
r
Opmerkingen:
- Het stuk is inclusief echtheidscertificaat.
- Het stuk bevat een Spaanse exportlicentie.
- De verkoper garandeert dat hij dit stuk heeft verworven in overeenstemming met alle nationale en internationale wetten met betrekking tot het eigendom van cultuurgoederen. Herkomstverklaring gezien door Catawiki.
#MeesterwerkenW39


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app.

    Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!

    Kavel omschrijving


    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Numéro de l'annonce: a142578081