Virgilio Lilli (1907-1976) - Stendardo con Colomba,

€ 750,00
00depuis 5 nov.. '24, 12:17
Partager via
ou

Description

OORSPRONG

Het werk is afkomstig uit de inrichting van het historische Venetiaanse hotel Bonvecchiati, opgericht in de jaren vijftig, waarvan de schilderijen deel uitmaakten van de Deana-collectie. De oprichter van het hotel was de Venetiaanse ondernemer en verzamelaar Arturo Deana, historische cult-entertainer van de stad, die in 1929 het toen beroemde restaurant "La Colomba" kocht, tot nu toe niets vreemds behalve dat er onder de klanten namen waren als Tosi, Morandi , De Pisis, Chagall, Kokoshka en Picasso.

Het waren prachtige kunstjaren in Venetië, mede dankzij de aanwezigheid van Peggy Gugghnheim. Arturo Deana raakte steeds meer gepassioneerd door schilderen, mede dankzij zijn grote vriendschap met de dichter Diego Valeri en met galeriehouder Carlo Cardazzo, oprichter en eigenaar sinds 1942 van de Galleria del Cavallino, een historische Venetiaanse galerie die tot de meest gerenommeerde in Italië behoort. tweede helft van de 19e eeuw 900.

Deana's passie voor kunst bracht hem ertoe het Bonvecchiati-hotel uit te breiden met een deel van zijn privécollectie en in 1946 de "La Colomba Painting Prize" op te richten, na de onderbreking van de Biënnale van Venetië vanwege oorlog. Het succes van het evenement was zo groot dat het werd omgedoopt tot de "Kleine Biënnale". In 1953 werd de "Internationale Competitie voor een Colomba-menu" geboren, waaraan 300 kunstenaars deelnamen aan de eerste editie.

AUTEUR

Virgilio Lilli (1907-1976) Italiaanse journalist, schrijver en schilder. Als veelzijdige persoonlijkheid maakte hij van journalistiek zijn hoofdactiviteit, maar vanaf jonge leeftijd wijdde hij zich aan zowel de schilderkunst als de fotografie, bereikte al snel hoge niveaus en maakte zichzelf als jongen bekend. Hij werd geboren in Cosenza in een rijke familie van anarcho-socialistisch denken. Nadat hij zich had ingeschreven aan de Faculteit Ingenieurswetenschappen van de Universiteit van Bologna, onderbrak hij zijn studie en studeerde vervolgens in 1928 af in de rechten in Milaan. Op zeer jonge leeftijd had hij ook twee jaar lang de Academie voor Schone Kunsten in Bologna bezocht, samen met de Faculteit Ingenieurswetenschappen, waar hij G. Morandi ontmoette; Nadat hij naar Rome was verhuisd, maakte hij van de gelegenheid gebruik om onder meer G. De Chirico, F. Trombadori en M. Mafai te ontmoeten. Hij exposeerde in diverse galerieën en nam deel aan talrijke groepstentoonstellingen.

Hij begon zijn journalistieke carrière als theatercriticus bij Resto del Carlino en verhuisde vervolgens naar de Tribuna di Roma, waar hij echter werd ontslagen. Maar in 1934 begon hij te werken voor de Corriere della Sera, aanvankelijk als kunstcriticus en daarna als oorlogscorrespondent aan het front. In 1933 sloot hij zich aan bij een groep vertalers/bewerkers bij de filmnasynchronisatiefabriek van Metro-Goldwyn-Mayer, via Maria Cristina 5, met de taak de dialogen te vertalen en aan te passen aan de Italiaanse taal, waar hij onlangs Maria Carolina Antinori ontmoette. teruggekeerd uit Hollywood. Virgilio en Maria Carolina gaan trouwen en krijgen twee kinderen: Laura en Alberto. In 1945 richtte hij de Giornale della Sera op, waarvan hij directeur werd; daarna was hij hoofdredacteur van Tempo di Roma en verhuisde vervolgens naar La Stampa in Turijn. Hij maakte verschillende reizen over de hele wereld en creëerde buitengewone reportages, die later in boekdelen werden gepubliceerd. Hij is een van de eerste westerse journalisten die Hiroshima binnenkomen, verwoest door de explosie van de atoombom. In 1951 hertrouwde hij met Maria Sofia Braun von Stumm, met wie hij een dochter kreeg.

In 1961 publiceerde hij Inside Red China, een boek waarin hij de mythe van het maoïsme omverwerpt. De Orde van Journalisten koos hem in 1971 tot president, als opvolger van oprichter Guido Gonella. Na het verlies van zijn zoon Alberto in 1967 keerde hij terug naar de schilderkunst, waarbij hij tot zijn laatste dagen zijn activiteiten als schilder afwisselde met die van journalist.

In sommige geschriften beschrijft de grote Italiaanse schrijver Dino Buzzati de kenmerken van de stijl van de Lilli-schilder, waarin de levendigheid en verbeeldingskracht van de journalist worden gevonden. In zijn doeken trekken de instinctieve smaak voor kleur en de essentie van de tekening met een directheid ver van elke academie en herstel, tussen klassieke modulatie en een dromerige uitweiding die het surrealisme benadert, zijn favoriete onderwerpen aan: stillevens, interieurs, portretten.

BESCHRIJVING

"Standaard met Duif", olieverf op doek, 133x93cm met lijst, 110x70cm alleen canvas, 1973, gesigneerd rechtsonder. Handtekening, datum, label van herkomst met inventarisnummer op de achterzijde. Het werk is gepubliceerd in de kunstenaarscatalogus (zie foto), een exemplaar van de catalogus wordt gratis aan de koper verstrekt. Het schilderij behoorde aanvankelijk tot de collectie van restaurant "La Colomba", waaraan het duidelijk een eerbetoon is, een restaurant dat eigendom was van Arturo Deana, en werd later door hem verplaatst naar het Bonvecchiati Hotel, eveneens zijn eigendom.

Het werk toont op de voorgrond een vrouwelijk sculpturaal hoofd, waarop een duif is geplaatst. De twee figuren zijn samen in de ruimte van een groot groen veld geplaatst, aan het einde waarvan rechts de onmiskenbare top van de Campanile van San Marco te zien is. De elementen lijken zich onder het gewelf van een hypothetische koperkleurige hemel te bevinden, allemaal ingelijst binnen twee zwarte en oranje demarcatielijnen van de omtrek van het canvas. Een eenvoudige en zuivere compositie, waarin de weinige aanwezige elementen een soort autonomie ten opzichte van elkaar tonen, maar waarin de dialoog wordt getriggerd door een essentieel palet van weinig kleuren, visueel geladen en met wisselende tonen.

Het schilderij is iconisch voor Lilli's stijl, de synthetische representaties ingevoegd in omgevingen tussen het metafysische en het surrealistische, die verwijzen naar een afstandelijk en droomachtig vlak. Met name het hoofd wordt bijna als een handelsmerk gekarakteriseerd; er zijn veel werken van de auteur waarin vrouwelijke hoofden met dezelfde kenmerken voorkomen. Lilli, een groot journalist, schilderde al op jonge leeftijd, maar wijdde zich vanaf '67 intensiever aan de picturale activiteit. Hoewel hij op volwassen leeftijd het penseel weer oppakte, zijn de invloeden en reflecties van artistieke verschijnselen die zijn vorming kenmerkten toen hij nog begin twintig was, herkenbaar in zijn poëzie. De les van De Chirico, die hij eind jaren twintig ontmoette, en dat archaïsme van de klassieke smaak dat tussen eind jaren twintig en de Tweede Wereldoorlog in Italië domineerde.

Werk met een prachtige compositie en verfijnde esthetische impact. De zekerheid van herkomst en publicatie in de catalogus van de kunstenaar verhoogt de waarde en de verzamelwaarde ervan.

CONDITIE RAPPORT

De algemene staat is uitstekend, het schilderij is in al zijn onderdelen intact met levendige en gemakkelijk leesbare originele kleuren.

Verzending met tracking en adequate verpakking, de verzendkosten zijn inclusief een transportverzekering voor het artikel.











Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app.

    Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!

    Kavel omschrijving


    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Numéro de l'annonce: a144134981