Kay Bojesen - Singe Mini - 1980-1989 - Danemark€ 16,00
Gianfranco Zenerato - ICON
€ 2.000,00
10depuis 25 oct.. '24, 03:18
Description
IDEAAL VOOR INVESTERING
Meer dan 150 verzamelaars kochten werken van Gianfranco Zenerato op Catawiki.
VOEG DIT EXCLUSIEVE SCHILDERIJ TOE AAN JE COLLECTIE!!!
www.zenerato.com
Internationaal archiveringscertificaat
Uniek werk met de hand geschilderd - totale afmetingen inclusief lijst 25,5x35,5x5cm - acryl, zand en speciale lichtgevende verven op doek 20x30 - 2024
Klaar om op te hangen - Prachtige houten lijst van hoge kwaliteit LARSON-JUHL RUBENS, een internationaal erkend merk voor de productie van verfijnde en duurzame lijsten.
(Moderne iconen serie)
GIANFRANCO ZENERATO (Professionele schilder - Italië)
Hij begon zijn carrière in 1990 en begon aan een lange reis waarbij hij met zijn werken op meer dan 600 kunstevenementen aanwezig zal zijn.
Bekroonde kunstenaar op nationaal en internationaal niveau.
Meer dan 500 prijzen gewonnen.
Zijn werken maken deel uit van belangrijke particuliere en openbare collecties in Italië, Europa, Amerika en Azië.
Hij exposeerde samen met kunstenaars van het kaliber Antonio Nunziante, Athos Faccincani, Alfonso Borghi, Giuseppe Menozzi, Giampaolo Talani, Saturno Buttò enz.
Momenteel werkt hij samen met de bekende kunstcriticus prof. Giammarco Puntelli.
De werkzaamheden zullen vergezeld gaan van:
Certificaat van echtheid ondertekend door de auteur
Internationaal archiefcertificaat voor hedendaagse kunst
Bestand met de professionele carrière van de kunstenaar
Douanekosten te betalen door de koper.
Enkele kritiekpunten van bekende experts uit de sector:
Gianfranco Zenerato maakt deel uit van die beweging van kunstenaars uit de jaren zeventig, strenge boodschappers richting de westerse samenleving. Terwijl de Milanees Antonio Recalcati en de Romein Franco Mulas sociale woede uitten, is Zenerato daarentegen de drager van een aangrijpende waarschuwing, waarbij de nederlaag van de mens ook de voorkamer van een seculiere verlossing kan vertegenwoordigen. Het is een visie vol symbolische betekenissen, van een schilder van de moderne school, die met talent onderzoek en experiment weet te verzoenen. (Paolo Levi)
We beseffen dat we door dit emblematische beeld een soort uitnodiging krijgen om te mediteren over de schoonheid van een stilleven, van een bloem en van een jonge vrouw. Het classicisme van deze stille beelden onderbreekt de zwevende sfeer van een grijze wereld, de hedendaagse, die ons afleidt van de droom. (Paolo Levi)
In deze verontrustende maar expliciete visuele boodschap getuigt de dialoog tussen chromatische essentie en de harmonie van vormen van de expressieve spanning en het meesterschap van een ervaren kunstenaar. De mix van bloemen, fruit en hedendaagse technologische objecten is interessant en ongekend. (Stefania Bizon)
Gianfranco Zenerato werkt verhalen uit van tekens die stap voor stap de oneindige mogelijkheden van een vruchtbare verbeelding onthullen, georganiseerd volgens geordende reeksen van iemands eigen mentale uitwerkingen. Zijn fantasierijke constructies zouden daarom het kritische oordeel kunnen verwarren bij het definiëren van hem als een surrealist. Dit is niet juist, aangezien hij ons geen absurde en onwerkelijke beelden biedt, maar integendeel een werkelijkheid schildert die ons bekend is, maar met een communicatief en zeer symbolisch doel. (Sandro Serradifalco)
Dit schilderij van Gianfranco Zenerato is technisch goed gestructureerd, fijn en rijk gearticuleerd, en stelt de realiteit voor die is geconstrueerd door de geest van een visionair. Zijn werken hebben een sterke scenografische component en degenen die deze boodschappen onderzoeken, moeten nog steeds ontcijferen welke betekenis de auteur eraan heeft toegeschreven. In feite speelt hij met symbolen en referenties en houdt hij ervan de interpretatieve coördinaten te verwarren van wat de plot zou kunnen zijn van een verhaal dat vermomd is als onwerkelijkheid. (S.Russo)
Met Gianfranco Zenerato hebben we een uitstekend idee, met grote vaardigheid omgezet in wat een figuratie van wachten is, waar de moderniteit een tijd ontmoet die niet langer bestaat om ons weer gevoelens te laten ontmoeten... (Giammarco Puntelli)
De auteur concentreert zich op de overlap en kruising van genres, op een scherp zinspelend en metaforisch onderzoek naar onderwerpen en kleuren. Met bliksemintuïtieve intuïtie verenigt hij het verleden (stilleven), het heden (het vrouwelijke beeld) en de toekomst (symboliek, cryptisch schrift...) zodat het werk een artistiek maar ook literair en metanarratief paradigma wordt. Het is belangrijk dat de schilder een nieuw visueel universum identificeert, de grenzen van de traditionele iconografie verkent en laat zien hoe schilderen vandaag de dag – te midden van zoveel lawaai – nog steeds een originele discipline is. De creativiteit van de kunstenaar herhaalt vervolgens – mede dankzij de felle kleuren – hoe de benadering die gekoppeld is aan het genre nog steeds recht heeft op burgerschap in de schilderkunst van de 21e eeuw.
Het schilderij van Gianfranco Zenerato leidt ons naar een visie op de werkelijkheid op drie niveaus. Het is een reis door de tijd die we gaan maken met de kunstenaar, die door verschillende experimenten door de jaren heen zijn visie is gaan plaatsen in een heden dat het verleden ‘kijkt’ als een ideale, maar nu verloren wereld en naar een toekomst vol kunstmatige en kunstmatige besmetting.
De boodschap die naar voren komt uit de elementen die op het doek zijn geplaatst en die zijn algemene visie omringen, is een waarschuwing en een waarschuwing. De ‘batterij’ die we als vast element aantreffen, vertelt ons ‘aandacht’, de tijd raakt op, en de krachtige roep van natuurlijke elementen op de voorgrond, besmet door objecten uit de technologische wereld (de muis, de cd of de wekker) onderstrepen hoe belangrijk het is om de link met het verleden, met een wereld waarin de natuur de boventoon voerde, niet te verbreken.
Het vrouwelijke element, geplaatst op het tijdelijke vlak van het heden, vertegenwoordigt het archetype van moeder Aarde, geplaatst in het midden tussen verleden en toekomst.
Gianfranco reist, als een Odysseus, in deze tijdelijke dimensie, op zoek naar de krachten die ons ondersteunen en vormen, ons lot veranderen of beheersen. Geduwd naar de toekomst, gaat de man-kunstenaar de reis met kracht en vastberadenheid tegemoet, maar beseft dan zijn eigen kwetsbaarheid in het licht van de complexiteit van een wereld die hij heeft gecreëerd, de technologische, die uit zijn handen glipt en daarom voelt hij zich de noodzaak om terug te keren naar waar hij begon. Zo keert de cyclische natuur terug waarin de reis deze eeuwige herinnering aan leven en dood is. We zullen moeten terugkeren naar het startpunt om onszelf te vinden en de vrouwelijke figuur wordt daardoor een symbool van degene die ons herboren laat worden.
De woorden ‘vertrekken’ en ‘bevallen’ bevatten beide het concept van scheiding en onthechting, en in elke reis die Gianfranco Zenerato onderneemt is er deze cirkelvormige verwijzing naar de tijd, dit vertrek en dan terugkeren. Als we naar de toekomst kijken, kunnen we alleen maar naar het verleden kijken om onze wortels niet te verliezen, om ons niet te laten ontmenselijken door de technologische en posttechnologische wereld.
Elke reis plaatst rationaliteit en emoties op hetzelfde niveau, geeft aanleiding tot twijfels en angsten, alledaagse tijden worden vervormd en krijgen andere betekenissen.
Op weg naar de toekomst wordt een uitdaging, gevangen in de vrouwelijke blik, maar ook een gevaar omdat het bijna een verlies van identiteit betekent. Door weg te gaan, moet je de scheiding van je ‘oude zelf’, bestaande uit gewoonten, rollen en zekerheden, onder ogen zien. Weggaan is nog steeds vrijheid en ook al is deze beperkt omdat je het onbekende tegemoet gaat, toch weet het orde te scheppen in het verleden. Het bewegende perspectief wordt centrifugaal en centripetaal, de stroom van expansie is de richting waarin men gaat, terwijl het draaipunt van samentrekking de richting is van waaruit men komt, en in de werken van Zenerato heeft men het gevoel van een plaats te komen en van richting naar een andere. Centraal staat de vrouwelijke figuur als referentiepunt: het is het geweten van de kunstenaar, het hart van de beweging, met zijn ritmes, geluiden, tijden, moeilijkheden, ontdekkingen en emoties.
Het tijdsvlak van de toekomst dat de aankomst vertegenwoordigt, wordt in sommige werken ontmenselijkt en de vrouwelijke figuur is bijna verbrokkeld omdat de kunstenaar zichzelf niet in deze positie herkent: het is alsof het verlies van identiteit een troosteloze berusting is in het verlies van verbinding met het verleden en zelfs de elementen van stillevens worden in sommige gevallen bijna afwezig en worden overschaduwd door technologische elementen.
Het wordt dan essentieel om jezelf te beschermen tegen deze toekomst, die gevaarlijk en bijna oncontroleerbaar vordert, en je toevlucht te zoeken in iets bekends en ouds waar zelfs ‘illusies reëel zijn’.
Met Gianfranco Zenerato hebben we echt de mogelijkheid om door dromen, tekens en symbolen te reizen, waar ieder van ons zichzelf in een spiegel weerspiegeld zal zien. Als we met hem weggaan, betekent dit dat we die spiegels tijdelijk donkerder moeten maken, terwijl we wachten tot we een ander beeld van onszelf ontdekken. Misschien zullen we onze essentie vinden, zullen we de relativiteit van onze eigen waarden en standpunten en die van anderen beseffen. We kunnen verdwalen en onszelf dan terugvinden, terwijl we een gemeenschappelijke aard, bestemming en identiteit realiseren. (Gaetana Foletto)
De kunstenaar vertrekt vanuit het klassieke pastisme met een taal van figuratieve pre-abstractie, tegen de achtergrond van zijn innerlijke historiserende kosmos, beweegt de mobiele cursor van zijn bewustzijn van opkomende ontwikkeling, tot aan de extreme noodsituaties van het heden, en onderwerpt zijn geleerde techniek aan de energie van de droom, van het teken, van het symbool en vooral die van de kleur, rijk aan helderheid en klankzuiverheid, om te interageren met het technologische heden. De moderniteit ervan is werkelijk psychologisch en een intensieve uitdrukking van de expressieve lading van variabelen van de citationistische trans-avant-garde van het einde van de twintigste eeuw... met Caravaggio-achtige perspectivische superposities... en de moderne psychologie van post-renaissance-extractie. Rembrandt...). Zenerato heeft een creatief potentieel met een enorme historische reikwijdte, weet ze op poëtische wijze te combineren, te assembleren, de lier van de poëzie van de ziel te laten trillen op de coördinaten van de geschiedenis van de kunst in universele waarden, en de cursor van zijn oneindige fantasierijke evolutie te scannen. Door het hyperrealisme van zijn visionaire droom voegde een open raam de rede toe. communiceren met het heden. (Prof. Alfredo Pasolino)
Zijn onderzoek is zeer interessant: de figuratie bereikt scenografische effecten in een ruimte waarin een symbolische frequentie trilt, die van tijd tot tijd wordt toevertrouwd aan dromen, mythen of de alledaagse realiteit, alles geharmoniseerd door een prachtig chromatisch spel.
De kunstenaar van nauwkeurigheid en moderniteit
Bewerkt door Francesco Cairone
De meest originele auteurs zijn niet omdat ze het nieuwe promoten, maar omdat ze uitdrukken wat ze te zeggen hebben op een manier die lijkt alsof het nog nooit eerder is gezegd.
(Goethe)
Het is noodzakelijk om uit te gaan van de scherpe zin van Goethe om te praten over de rijke en innovatieve schilderkunst van de kunstenaar Gianfranco Zenerato, en dit omdat door die simpele zin een grote waarheid wordt verteld, namelijk dat alles nu is gedaan in de schilderkunst en dat vandaag de dag de kunstenaar die zijn eigen individualiteit probeert te veroveren, zonder zich te laten beïnvloeden door de stromingen en meesters uit het verleden, moet enorme obstakels overwinnen omdat, zoals Giorgio Morandi ook beweerde, "Er niets of heel weinig nieuws in de wereld is", en daarom origineel zou je moeten schilderen, rekening houdend met sociale, technologische en wetenschappelijke evoluties.
Er wordt gezegd dat kunst van iedereen is, maar niet voor iedereen. Daarom heeft iedereen het recht om ontroerd te worden door de aanwezigheid van een meesterwerk. Maar schilderen en creëren is een geschenk dat God slechts heeft geschonken aan een select groepje mensen die daartoe in staat zijn. Door te zien wat anderen vaak niet eens waarnemen, slagen ze erin de emoties die voortkomen uit kleine dingen, uit een gebaar, uit een streling, uit een blik, te transformeren in levendige tonen die de grijsheid van de wereld om ons heen kleuren.
Tot deze gelukkigen moeten we zeker Maestro Zenerato behoren, een getalenteerde kunstenaar zoals weinig anderen, die nauwgezetheid, nauwkeurigheid en verbeeldingskracht gebruikt om een picturale stijl te creëren die, ook al doet het denken aan meesters uit het verleden, aantoont dat de kunstenaar voordeel heeft getrokken uit de lessen van prachtige schilderkunst door aan volwassenen een onberispelijke techniek te stelen, het presenteert een uniciteit en individualiteit die zichtbaar is in dat vleugje elegante moderniteit dat aanwezig is in elke afzonderlijke creatie, waardoor het een witte vlieg is in het nationale artistieke panorama.
Manden met bloemen en rijp, weelderig fruit, geplaatst op hoge marmeren muren die door de jaren versleten zijn en vaak besmeurd met de amoureuze tekeningen van twee jonge geliefden, zijn verweven met voorwerpen uit het moderne dagelijkse leven, zoals een cd-rom, een muis, een spatel, die een schakel wordt tussen verleden, heden en toekomst; het omringende landschap, bijna altijd vastgelegd in de avondschemering wanneer de groene straal de zon begroet en de maan verwelkomt, brengt met nog meer kracht naar voren wat Zenerato verbant op de marmeren panelen op de voorgrond, waarin een steeds levendiger wordend dat varieert van rood, tot geel, tot groen en tot alle warmste tinten van de regenboog.
En de regenboog lijkt de carrière van deze jonge en veelbelovende kunstenaar, prozaschrijver van kunst, over het hoofd te zien, omdat hij de schepper is van een eerste poëtische en vervolgens picturale stijl, waarmee hij weet weer te geven wat hij voelt door de lelijkheid en negativiteit die onze wereld met je meebrengt.
Ze schreven over hem of beoordeelden zijn werken:
Paolo Levi, Paolo Rizzi, Giammarco Puntelli, Giorgio Grasso, Sergio Capellini, Pietro Gasperini, Francois Buisson, R. Boschi, Michele Nocera, Carlo Alberto Gobbetti, Antonella Gotti, Gianni Ingolia, Dino Pasquali, Umberto Zaccaria, Umberto Tessari, Ottorino Stefani, Giulio Gasparotti, Carlo Federico Teodoro, Carlo Rigoni, Giorgio Trevisan, Vera Meneguzzo, Claudio Radaelli, Grillo Biagio, Luca Dall'olio, Franco Brescianini, Giovanni B. Bianchini, Mara Frignani, Aldo Tavella, Angelo Marchiori, Walter Coccetta, Paolo Baratella, Luciano Chinese, Luigi Consonni, Giuseppe Possa, Silvano Valentini, Siro Perin, Alfredo Pasolino enz...
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Lage veilingkosten
Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
24/7 meebieden in onze app.
Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!
Kavel omschrijving
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Meer dan 150 verzamelaars kochten werken van Gianfranco Zenerato op Catawiki.
VOEG DIT EXCLUSIEVE SCHILDERIJ TOE AAN JE COLLECTIE!!!
www.zenerato.com
Internationaal archiveringscertificaat
Uniek werk met de hand geschilderd - totale afmetingen inclusief lijst 25,5x35,5x5cm - acryl, zand en speciale lichtgevende verven op doek 20x30 - 2024
Klaar om op te hangen - Prachtige houten lijst van hoge kwaliteit LARSON-JUHL RUBENS, een internationaal erkend merk voor de productie van verfijnde en duurzame lijsten.
(Moderne iconen serie)
GIANFRANCO ZENERATO (Professionele schilder - Italië)
Hij begon zijn carrière in 1990 en begon aan een lange reis waarbij hij met zijn werken op meer dan 600 kunstevenementen aanwezig zal zijn.
Bekroonde kunstenaar op nationaal en internationaal niveau.
Meer dan 500 prijzen gewonnen.
Zijn werken maken deel uit van belangrijke particuliere en openbare collecties in Italië, Europa, Amerika en Azië.
Hij exposeerde samen met kunstenaars van het kaliber Antonio Nunziante, Athos Faccincani, Alfonso Borghi, Giuseppe Menozzi, Giampaolo Talani, Saturno Buttò enz.
Momenteel werkt hij samen met de bekende kunstcriticus prof. Giammarco Puntelli.
De werkzaamheden zullen vergezeld gaan van:
Certificaat van echtheid ondertekend door de auteur
Internationaal archiefcertificaat voor hedendaagse kunst
Bestand met de professionele carrière van de kunstenaar
Douanekosten te betalen door de koper.
Enkele kritiekpunten van bekende experts uit de sector:
Gianfranco Zenerato maakt deel uit van die beweging van kunstenaars uit de jaren zeventig, strenge boodschappers richting de westerse samenleving. Terwijl de Milanees Antonio Recalcati en de Romein Franco Mulas sociale woede uitten, is Zenerato daarentegen de drager van een aangrijpende waarschuwing, waarbij de nederlaag van de mens ook de voorkamer van een seculiere verlossing kan vertegenwoordigen. Het is een visie vol symbolische betekenissen, van een schilder van de moderne school, die met talent onderzoek en experiment weet te verzoenen. (Paolo Levi)
We beseffen dat we door dit emblematische beeld een soort uitnodiging krijgen om te mediteren over de schoonheid van een stilleven, van een bloem en van een jonge vrouw. Het classicisme van deze stille beelden onderbreekt de zwevende sfeer van een grijze wereld, de hedendaagse, die ons afleidt van de droom. (Paolo Levi)
In deze verontrustende maar expliciete visuele boodschap getuigt de dialoog tussen chromatische essentie en de harmonie van vormen van de expressieve spanning en het meesterschap van een ervaren kunstenaar. De mix van bloemen, fruit en hedendaagse technologische objecten is interessant en ongekend. (Stefania Bizon)
Gianfranco Zenerato werkt verhalen uit van tekens die stap voor stap de oneindige mogelijkheden van een vruchtbare verbeelding onthullen, georganiseerd volgens geordende reeksen van iemands eigen mentale uitwerkingen. Zijn fantasierijke constructies zouden daarom het kritische oordeel kunnen verwarren bij het definiëren van hem als een surrealist. Dit is niet juist, aangezien hij ons geen absurde en onwerkelijke beelden biedt, maar integendeel een werkelijkheid schildert die ons bekend is, maar met een communicatief en zeer symbolisch doel. (Sandro Serradifalco)
Dit schilderij van Gianfranco Zenerato is technisch goed gestructureerd, fijn en rijk gearticuleerd, en stelt de realiteit voor die is geconstrueerd door de geest van een visionair. Zijn werken hebben een sterke scenografische component en degenen die deze boodschappen onderzoeken, moeten nog steeds ontcijferen welke betekenis de auteur eraan heeft toegeschreven. In feite speelt hij met symbolen en referenties en houdt hij ervan de interpretatieve coördinaten te verwarren van wat de plot zou kunnen zijn van een verhaal dat vermomd is als onwerkelijkheid. (S.Russo)
Met Gianfranco Zenerato hebben we een uitstekend idee, met grote vaardigheid omgezet in wat een figuratie van wachten is, waar de moderniteit een tijd ontmoet die niet langer bestaat om ons weer gevoelens te laten ontmoeten... (Giammarco Puntelli)
De auteur concentreert zich op de overlap en kruising van genres, op een scherp zinspelend en metaforisch onderzoek naar onderwerpen en kleuren. Met bliksemintuïtieve intuïtie verenigt hij het verleden (stilleven), het heden (het vrouwelijke beeld) en de toekomst (symboliek, cryptisch schrift...) zodat het werk een artistiek maar ook literair en metanarratief paradigma wordt. Het is belangrijk dat de schilder een nieuw visueel universum identificeert, de grenzen van de traditionele iconografie verkent en laat zien hoe schilderen vandaag de dag – te midden van zoveel lawaai – nog steeds een originele discipline is. De creativiteit van de kunstenaar herhaalt vervolgens – mede dankzij de felle kleuren – hoe de benadering die gekoppeld is aan het genre nog steeds recht heeft op burgerschap in de schilderkunst van de 21e eeuw.
Het schilderij van Gianfranco Zenerato leidt ons naar een visie op de werkelijkheid op drie niveaus. Het is een reis door de tijd die we gaan maken met de kunstenaar, die door verschillende experimenten door de jaren heen zijn visie is gaan plaatsen in een heden dat het verleden ‘kijkt’ als een ideale, maar nu verloren wereld en naar een toekomst vol kunstmatige en kunstmatige besmetting.
De boodschap die naar voren komt uit de elementen die op het doek zijn geplaatst en die zijn algemene visie omringen, is een waarschuwing en een waarschuwing. De ‘batterij’ die we als vast element aantreffen, vertelt ons ‘aandacht’, de tijd raakt op, en de krachtige roep van natuurlijke elementen op de voorgrond, besmet door objecten uit de technologische wereld (de muis, de cd of de wekker) onderstrepen hoe belangrijk het is om de link met het verleden, met een wereld waarin de natuur de boventoon voerde, niet te verbreken.
Het vrouwelijke element, geplaatst op het tijdelijke vlak van het heden, vertegenwoordigt het archetype van moeder Aarde, geplaatst in het midden tussen verleden en toekomst.
Gianfranco reist, als een Odysseus, in deze tijdelijke dimensie, op zoek naar de krachten die ons ondersteunen en vormen, ons lot veranderen of beheersen. Geduwd naar de toekomst, gaat de man-kunstenaar de reis met kracht en vastberadenheid tegemoet, maar beseft dan zijn eigen kwetsbaarheid in het licht van de complexiteit van een wereld die hij heeft gecreëerd, de technologische, die uit zijn handen glipt en daarom voelt hij zich de noodzaak om terug te keren naar waar hij begon. Zo keert de cyclische natuur terug waarin de reis deze eeuwige herinnering aan leven en dood is. We zullen moeten terugkeren naar het startpunt om onszelf te vinden en de vrouwelijke figuur wordt daardoor een symbool van degene die ons herboren laat worden.
De woorden ‘vertrekken’ en ‘bevallen’ bevatten beide het concept van scheiding en onthechting, en in elke reis die Gianfranco Zenerato onderneemt is er deze cirkelvormige verwijzing naar de tijd, dit vertrek en dan terugkeren. Als we naar de toekomst kijken, kunnen we alleen maar naar het verleden kijken om onze wortels niet te verliezen, om ons niet te laten ontmenselijken door de technologische en posttechnologische wereld.
Elke reis plaatst rationaliteit en emoties op hetzelfde niveau, geeft aanleiding tot twijfels en angsten, alledaagse tijden worden vervormd en krijgen andere betekenissen.
Op weg naar de toekomst wordt een uitdaging, gevangen in de vrouwelijke blik, maar ook een gevaar omdat het bijna een verlies van identiteit betekent. Door weg te gaan, moet je de scheiding van je ‘oude zelf’, bestaande uit gewoonten, rollen en zekerheden, onder ogen zien. Weggaan is nog steeds vrijheid en ook al is deze beperkt omdat je het onbekende tegemoet gaat, toch weet het orde te scheppen in het verleden. Het bewegende perspectief wordt centrifugaal en centripetaal, de stroom van expansie is de richting waarin men gaat, terwijl het draaipunt van samentrekking de richting is van waaruit men komt, en in de werken van Zenerato heeft men het gevoel van een plaats te komen en van richting naar een andere. Centraal staat de vrouwelijke figuur als referentiepunt: het is het geweten van de kunstenaar, het hart van de beweging, met zijn ritmes, geluiden, tijden, moeilijkheden, ontdekkingen en emoties.
Het tijdsvlak van de toekomst dat de aankomst vertegenwoordigt, wordt in sommige werken ontmenselijkt en de vrouwelijke figuur is bijna verbrokkeld omdat de kunstenaar zichzelf niet in deze positie herkent: het is alsof het verlies van identiteit een troosteloze berusting is in het verlies van verbinding met het verleden en zelfs de elementen van stillevens worden in sommige gevallen bijna afwezig en worden overschaduwd door technologische elementen.
Het wordt dan essentieel om jezelf te beschermen tegen deze toekomst, die gevaarlijk en bijna oncontroleerbaar vordert, en je toevlucht te zoeken in iets bekends en ouds waar zelfs ‘illusies reëel zijn’.
Met Gianfranco Zenerato hebben we echt de mogelijkheid om door dromen, tekens en symbolen te reizen, waar ieder van ons zichzelf in een spiegel weerspiegeld zal zien. Als we met hem weggaan, betekent dit dat we die spiegels tijdelijk donkerder moeten maken, terwijl we wachten tot we een ander beeld van onszelf ontdekken. Misschien zullen we onze essentie vinden, zullen we de relativiteit van onze eigen waarden en standpunten en die van anderen beseffen. We kunnen verdwalen en onszelf dan terugvinden, terwijl we een gemeenschappelijke aard, bestemming en identiteit realiseren. (Gaetana Foletto)
De kunstenaar vertrekt vanuit het klassieke pastisme met een taal van figuratieve pre-abstractie, tegen de achtergrond van zijn innerlijke historiserende kosmos, beweegt de mobiele cursor van zijn bewustzijn van opkomende ontwikkeling, tot aan de extreme noodsituaties van het heden, en onderwerpt zijn geleerde techniek aan de energie van de droom, van het teken, van het symbool en vooral die van de kleur, rijk aan helderheid en klankzuiverheid, om te interageren met het technologische heden. De moderniteit ervan is werkelijk psychologisch en een intensieve uitdrukking van de expressieve lading van variabelen van de citationistische trans-avant-garde van het einde van de twintigste eeuw... met Caravaggio-achtige perspectivische superposities... en de moderne psychologie van post-renaissance-extractie. Rembrandt...). Zenerato heeft een creatief potentieel met een enorme historische reikwijdte, weet ze op poëtische wijze te combineren, te assembleren, de lier van de poëzie van de ziel te laten trillen op de coördinaten van de geschiedenis van de kunst in universele waarden, en de cursor van zijn oneindige fantasierijke evolutie te scannen. Door het hyperrealisme van zijn visionaire droom voegde een open raam de rede toe. communiceren met het heden. (Prof. Alfredo Pasolino)
Zijn onderzoek is zeer interessant: de figuratie bereikt scenografische effecten in een ruimte waarin een symbolische frequentie trilt, die van tijd tot tijd wordt toevertrouwd aan dromen, mythen of de alledaagse realiteit, alles geharmoniseerd door een prachtig chromatisch spel.
De kunstenaar van nauwkeurigheid en moderniteit
Bewerkt door Francesco Cairone
De meest originele auteurs zijn niet omdat ze het nieuwe promoten, maar omdat ze uitdrukken wat ze te zeggen hebben op een manier die lijkt alsof het nog nooit eerder is gezegd.
(Goethe)
Het is noodzakelijk om uit te gaan van de scherpe zin van Goethe om te praten over de rijke en innovatieve schilderkunst van de kunstenaar Gianfranco Zenerato, en dit omdat door die simpele zin een grote waarheid wordt verteld, namelijk dat alles nu is gedaan in de schilderkunst en dat vandaag de dag de kunstenaar die zijn eigen individualiteit probeert te veroveren, zonder zich te laten beïnvloeden door de stromingen en meesters uit het verleden, moet enorme obstakels overwinnen omdat, zoals Giorgio Morandi ook beweerde, "Er niets of heel weinig nieuws in de wereld is", en daarom origineel zou je moeten schilderen, rekening houdend met sociale, technologische en wetenschappelijke evoluties.
Er wordt gezegd dat kunst van iedereen is, maar niet voor iedereen. Daarom heeft iedereen het recht om ontroerd te worden door de aanwezigheid van een meesterwerk. Maar schilderen en creëren is een geschenk dat God slechts heeft geschonken aan een select groepje mensen die daartoe in staat zijn. Door te zien wat anderen vaak niet eens waarnemen, slagen ze erin de emoties die voortkomen uit kleine dingen, uit een gebaar, uit een streling, uit een blik, te transformeren in levendige tonen die de grijsheid van de wereld om ons heen kleuren.
Tot deze gelukkigen moeten we zeker Maestro Zenerato behoren, een getalenteerde kunstenaar zoals weinig anderen, die nauwgezetheid, nauwkeurigheid en verbeeldingskracht gebruikt om een picturale stijl te creëren die, ook al doet het denken aan meesters uit het verleden, aantoont dat de kunstenaar voordeel heeft getrokken uit de lessen van prachtige schilderkunst door aan volwassenen een onberispelijke techniek te stelen, het presenteert een uniciteit en individualiteit die zichtbaar is in dat vleugje elegante moderniteit dat aanwezig is in elke afzonderlijke creatie, waardoor het een witte vlieg is in het nationale artistieke panorama.
Manden met bloemen en rijp, weelderig fruit, geplaatst op hoge marmeren muren die door de jaren versleten zijn en vaak besmeurd met de amoureuze tekeningen van twee jonge geliefden, zijn verweven met voorwerpen uit het moderne dagelijkse leven, zoals een cd-rom, een muis, een spatel, die een schakel wordt tussen verleden, heden en toekomst; het omringende landschap, bijna altijd vastgelegd in de avondschemering wanneer de groene straal de zon begroet en de maan verwelkomt, brengt met nog meer kracht naar voren wat Zenerato verbant op de marmeren panelen op de voorgrond, waarin een steeds levendiger wordend dat varieert van rood, tot geel, tot groen en tot alle warmste tinten van de regenboog.
En de regenboog lijkt de carrière van deze jonge en veelbelovende kunstenaar, prozaschrijver van kunst, over het hoofd te zien, omdat hij de schepper is van een eerste poëtische en vervolgens picturale stijl, waarmee hij weet weer te geven wat hij voelt door de lelijkheid en negativiteit die onze wereld met je meebrengt.
Ze schreven over hem of beoordeelden zijn werken:
Paolo Levi, Paolo Rizzi, Giammarco Puntelli, Giorgio Grasso, Sergio Capellini, Pietro Gasperini, Francois Buisson, R. Boschi, Michele Nocera, Carlo Alberto Gobbetti, Antonella Gotti, Gianni Ingolia, Dino Pasquali, Umberto Zaccaria, Umberto Tessari, Ottorino Stefani, Giulio Gasparotti, Carlo Federico Teodoro, Carlo Rigoni, Giorgio Trevisan, Vera Meneguzzo, Claudio Radaelli, Grillo Biagio, Luca Dall'olio, Franco Brescianini, Giovanni B. Bianchini, Mara Frignani, Aldo Tavella, Angelo Marchiori, Walter Coccetta, Paolo Baratella, Luciano Chinese, Luigi Consonni, Giuseppe Possa, Silvano Valentini, Siro Perin, Alfredo Pasolino enz...
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!
Kavel omschrijving
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Numéro de l'annonce: a143800786
Mots-clés populaires
peinture marine dans Antiquités & Artpeinture liegeoise dans Antiquités & Artpeinture dubois dans Antiquités & Artpeinture ardennes dans Antiquités & Artpeinture bruges dans Antiquités & Artpeinture aquarelle dans Antiquités & Artpeinture à vendrepeinture ancienne dans Antiquités & Artencadrement peinture dans Antiquités & Artpeinture namur dans Antiquités & Artpeinture belge dans Antiquités & Artpeinture huy dans Antiquités & Arttableau moderne dans Antiquités & Artpeinture orientaliste dans Antiquités & Artpeinture sur soie dans Antiquités & Artpneu 155 80 r13 occasioncabrinha kitesurfrelax himollabarres bmw dans Autos : Pièces & Accessoiressmcr dans Motos