Belarti - Salontafel - Hout, Keramiek, Metaal - Vintage€ 250,00
Italiaanse school (XVII) - Magdalena Penitente
€ 1.500,00
40depuis 22 mars. '25, 09:27
Description
Bolognese school van de 17e eeuw.
"Magdalena boeteling".
Olieverf op doek.
Presenteert restauraties.
Afmetingen: 68 x 56 cm; 87 x 74 cm (lijst).
In dit schilderij wordt Maria Magdalena afgebeeld als boeteling in close-up in een nadenkende en melancholische houding, zittend met een roze mantel, met een lange losse haardos, vergezeld van een schedel als symbool van de vergankelijkheid van het aards leven en een pot met zalf. Dit stuk valt binnen de barokke Bolognese school, die haar referenties haalt uit de Grieks-Romeinse klassiekheid en de renaissance van het begin van de 16e eeuw, met name die van Venetië. Haar stijl is gebaseerd op het bestuderen van de natuurlijke waarheid, van de werkelijkheid als model, hoewel op een meer esthetische en geïdealiseerde manier dan Caravaggio, in een typisch klassieke zin. Deze school zal daarom de basis vormen van de classicistische barok, en een onderdeel zijn van de figuur van de Carracci: Annibale, zijn broer Agostino en zijn neef Ludovico, oprichters van de Accademia degli Incamminati (1582), met de bedoeling om de kunst van dat moment, dat voornamelijk maniëristisch was, te vernieuwen, wat zij al als decadente beschouwden. Annibale zal de belangrijkste schepper van de nieuwe stijl zijn, terwijl Agostino belangrijk zal zijn voor de verspreiding van de modellen, als graveur, en Ludovico de belangrijkste meester van de academie zal zijn. De schilderkunst van de Carracci, zoals we hebben vermeld, zal aanvankelijk hetzelfde zijn als het naturalisme van Caravaggio: een tegenhanger van de dominante tendensen. Het reageert tegen het maniërisme, dat al zeer repetitief was en door hen als extreem artificieel werd gezien. In tegenstelling hiermee willen de Carracci juist de werkelijkheid, het natuurlijke representeren, wat precies was wat verloren was gegaan in het maniërisme. De protagonisten van de classicistische barok, en dus van de Bolognese school, zullen dit op twee manieren doen: enerzijds door naar de natuur te kijken en de dingen te schilderen zoals ze zijn, en anderzijds door de grote meesters te bewonderen, in het bijzonder Correggio en de 16e-eeuwse Venetiërs. Van Titiaan zullen ze de losse penseeltoets en de thema's overnemen, van Veronés de luxe, de glans en de teatraliteit van het gebaar (bijzonder duidelijk in composities zoals de hier gepresenteerde), en van Tintoretto het licht-donker en een zekere kunstmatigheid in de houdingen. Ook zal hun stijl worden gedefinieerd door de klassiekheid van Rafael en Michelangelo, die Annibale Carracci kent tijdens zijn verblijf in Rome. Ze bewonderden Michelangelo's tekening, en de balans en de proporties van Rafael, de kleur van Titiaan, de gratie van Correggio... Onterecht eclectisch genoemd, kopiëren de meesters van de Bolognese classicistische barok niet, maar creëren zij een nieuwe stijl geïnspireerd door wat zij het beste van het klassieke verleden beschouwden.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Lage veilingkosten
Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
24/7 meebieden in onze app.
Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!
Kavel omschrijving
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
"Magdalena boeteling".
Olieverf op doek.
Presenteert restauraties.
Afmetingen: 68 x 56 cm; 87 x 74 cm (lijst).
In dit schilderij wordt Maria Magdalena afgebeeld als boeteling in close-up in een nadenkende en melancholische houding, zittend met een roze mantel, met een lange losse haardos, vergezeld van een schedel als symbool van de vergankelijkheid van het aards leven en een pot met zalf. Dit stuk valt binnen de barokke Bolognese school, die haar referenties haalt uit de Grieks-Romeinse klassiekheid en de renaissance van het begin van de 16e eeuw, met name die van Venetië. Haar stijl is gebaseerd op het bestuderen van de natuurlijke waarheid, van de werkelijkheid als model, hoewel op een meer esthetische en geïdealiseerde manier dan Caravaggio, in een typisch klassieke zin. Deze school zal daarom de basis vormen van de classicistische barok, en een onderdeel zijn van de figuur van de Carracci: Annibale, zijn broer Agostino en zijn neef Ludovico, oprichters van de Accademia degli Incamminati (1582), met de bedoeling om de kunst van dat moment, dat voornamelijk maniëristisch was, te vernieuwen, wat zij al als decadente beschouwden. Annibale zal de belangrijkste schepper van de nieuwe stijl zijn, terwijl Agostino belangrijk zal zijn voor de verspreiding van de modellen, als graveur, en Ludovico de belangrijkste meester van de academie zal zijn. De schilderkunst van de Carracci, zoals we hebben vermeld, zal aanvankelijk hetzelfde zijn als het naturalisme van Caravaggio: een tegenhanger van de dominante tendensen. Het reageert tegen het maniërisme, dat al zeer repetitief was en door hen als extreem artificieel werd gezien. In tegenstelling hiermee willen de Carracci juist de werkelijkheid, het natuurlijke representeren, wat precies was wat verloren was gegaan in het maniërisme. De protagonisten van de classicistische barok, en dus van de Bolognese school, zullen dit op twee manieren doen: enerzijds door naar de natuur te kijken en de dingen te schilderen zoals ze zijn, en anderzijds door de grote meesters te bewonderen, in het bijzonder Correggio en de 16e-eeuwse Venetiërs. Van Titiaan zullen ze de losse penseeltoets en de thema's overnemen, van Veronés de luxe, de glans en de teatraliteit van het gebaar (bijzonder duidelijk in composities zoals de hier gepresenteerde), en van Tintoretto het licht-donker en een zekere kunstmatigheid in de houdingen. Ook zal hun stijl worden gedefinieerd door de klassiekheid van Rafael en Michelangelo, die Annibale Carracci kent tijdens zijn verblijf in Rome. Ze bewonderden Michelangelo's tekening, en de balans en de proporties van Rafael, de kleur van Titiaan, de gratie van Correggio... Onterecht eclectisch genoemd, kopiëren de meesters van de Bolognese classicistische barok niet, maar creëren zij een nieuwe stijl geïnspireerd door wat zij het beste van het klassieke verleden beschouwden.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!
Kavel omschrijving
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Numéro de l'annonce: a148421460
Mots-clés populaires
peinture marine dans Antiquités & Artpeinture liegeoise dans Antiquités & Artpeinture dubois dans Antiquités & Artpeinture ardennes dans Antiquités & Artpeinture bruges dans Antiquités & Artpeinture aquarelle dans Antiquités & Artpeinture à vendrepeinture ancienne dans Antiquités & Artencadrement peinture dans Antiquités & Artpeinture namur dans Antiquités & Artpeinture belge dans Antiquités & Artpeinture huy dans Antiquités & Artpeinture orientaliste dans Antiquités & ArtClassique dans Antiquités & Artpeinture sur soie dans Antiquités & Artitaliaanse vazen dans Antiquités & Artpeinture africaine anciennepeinture signee dans Antiquités & Artcadre peinturenécessaire de toilette ancien en porcelainebureau gris dans Maison & Meublespièces simca 1000vélo 26 dans Vélos & Vélomoteurssmeg frigo dans Electroménager