Boch La Louvière - Tafelservies - Porselein€ 6,00
Giuseppe Patania (1780 – 1852) - Ritratto di giovane donna
€ 2.500,00
10depuis 21 mars. '25, 09:36
Description
GIUSEPPE PATANIA
(Palermo, 1780 – 1852)
Portret van een jonge vrouw
Olieverf op doek, cm. 49 x 39
Ondertekend "G. PATANIA" linksonder
Afmetingen lijst, cm. 60 x 50 x 7 ca.
OPMERKING: Publicatie catalogus werken van de Intermidiart collectie. Werk gesigneerd linksonder; Siciliaanse Collectie. Certificaat van Garantie en Wettige Oorsprong. Werk met gouden (gebreken) omlijsting uit dezelfde periode (?) :
Interessant olieverfschilderij op doek van goede kwaliteit, afgebeeld met een portret van een jonge vrouw, geïllustreerd tot de taille en frontaal met veel details en geschilderd met een uitstekende harmonie tussen licht en kleur die de manieren van de Vlaamse schilderkunst doen herinneren.
Het gaat om een beroemd werk – afkomstig uit de Siciliaanse markt (Galleria Sarno, Palermo, veiling van 25/11/2023, lot 307) – gemaakt door de bekende Siciliaanse kunstenaar die actief was tussen het einde van de 18e eeuw en het begin van de 19e eeuw, Giuseppe Patania (Palermo, 1780 – 1852). Hij werd op 18 januari 1780 in Palermo geboren als zoon van Giacinto Patania en Giuseppa D’Anna. Zijn vader Giacinto was een confectiemaker en kleermaker die zich beroemde op zijn afstamming van een naamgenoot, een 17e-eeuwse schilder uit Acireale, de moeder was de nicht van Vito D’Anna, een verfijnd palermitano schilder van de rococo. Ondanks dit steunde zijn familie niet zijn roeping als schilder en de eerste beginselen van de schilderkunst werden hem bijgebracht door een onbekende lokale kunstenaar. Pas later, dankzij de bemiddeling van architect Salvatore Attinelli, een vriend van de familie, begon hij als leerling in de werkplaats van Giuseppe Velasco. In 1795 verliet hij deze echter vanwege een conflict met Velasco; sindsdien volgde hij sporadisch lessen aan de Accademia del Nudo van Palermo, destijds geleid door Vincenzo Riolo, maar bleef hij zich ook autodidactisch vervolmaken. De berichten over zijn leven en zijn artistieke productie tot 1803 zijn zeer fragmentarisch en onzeker. In 1803 schilderde hij het Portret van Giovanni Meli, wat wordt beschouwd als zijn eerste gesigneerde en met zekerheid toegeschreven schilderij. Het jaar daarop, in 1904, werkte hij samen met Stefano Cotardi aan de interieurs van Ca n’Oliver voor Llorenç Oliver in Maó, op het eiland Menorca. In 1805 keerde hij terug naar Italië, en wel naar Napels, waar hij het doek Portret van de prins van S. Antimo als Apollo schilderde. Kort daarna keerde hij terug naar Palermo, van waaruit hij, door een niet goed gedefinieerde ziekte, niet meer vertrok tot aan zijn dood. Hij begon toen een samenwerking met de architect Giuseppe Venanzio Marvuglia en schilderde een doek met San Calogero in de kapel van de Real Casina di Caccia van Ficuzza en de decoratie van enkele salons van het Palazzo Belmonte-Riso; van deze fresco’s rest echter niets, aangezien ze werden vernietigd tijdens de bombardementen op de stad in 1943. Tussen 1807 en 1815 wijdde hij zich aan de decoratie van de Palazzina Cinese en het Palazzo dei Normanni. Historische berichten doen echter vermoeden dat de bijdrage van Giuseppe Patania aan deze werken slechts gedeeltelijk was. Van deze periode, en tot 1824, zijn ook bekend: het Zelfportret, gedateerd 1807 en momenteel bewaard in de Galleria d’arte moderna van Palermo; het Portret van Tommaso Gargallo, gedateerd 1812 en momenteel bewaard in de aartsbisschoppelijke bibliotheek van Siracusa; het Jongentje met konijn van 1814, bewaard in de Galleria regionale della Sicilia van Palazzo Abatellis; de Presentatie van de Maagd Maria in de tempel, die net voor 1817 gedateerd kan worden en bewaard wordt in de kerk van S. Maria della Croce van Regalbuto (EN); de Allegorie van de Verlossing, gedateerd en gesigneerd 1818, in de kerk van de Badia nuova van Palermo; de schilderijen de Transfiguratie en S. Basilio bewaard in de kerk van het collegium van S. Basilio te Randazzo, in de provincie Catania; het Portret van markies Pietro Ugo delle Favare voor de zaal van de Viceré van het Palazzo dei Normanni, gedateerd 1824; de Marteling van s. Placido voor de kathedraal van Nicosia, eveneens geschilderd in 1824.
In 1828 werd hij benoemd tot ridder in de Orde van Frans I en in 1830 tot lid van de Commissie voor Oudheden en Schone Kunsten van Sicilië. Volgens sommigen wijdde hij zich in 1830, of vóór 1828 volgens anderen, aan het fresco op het gewelf van de Gele Zaal van het Normandische Paleis (Roger van Hauteville en Robert Guiscard ontvangen de sleutels van de stad Palermo). Dit werk had tot doel de macht van de Bourbon-dynastie op het eiland Sicilië te verheerlijken. In 1832 trouwde hij met een weduwe, Narda Bucalo, wiens zoon, die in Parijs woonde, hem de opdracht gaf om enkele episodes uit een werk van Fénelon, Les aventures de Télémaque, grafisch te vertalen. Patania maakte enkele etsen, maar deze werden nooit gepubliceerd. Van 1821 tot 1844 schilderde hij een reeks portretten van beroemde Siciliaanse figuren. Deze worden momenteel bewaard in de stadsbibliotheek van Palermo. In deze periode ontstonden talrijke werken, zowel portretten als altaarstukken. In 1841 werd hij verkozen tot erelid van de National Academy of Design in New York. Hij stierf in Palermo op 23 februari 1852; Zijn stoffelijk overschot ligt momenteel begraven in de kerk van San Domenico.
Met betrekking tot de conserveringsstaat presenteert het werk zich in over het algemeen vrij fatsoenlijke omstandigheden, gezien de tijd van het schilderij; het schilderoppervlak toont een patina-vernis en heeft enkele oppervlakkige krassen en abrasies met micro-kleurverliezen. De schilderspalet die gebruikt is voor het maken van het schilderij is compatibel met de stijl van de kunstenaar Giuseppe Patania, zowel in de aanbrenging als in het kleurenpalet. De handtekening, geanalyseerd met de wood-lamp, is geïntegreerd in de schildercontext en dus tijdgenoten met de schildering en authentiek. De afmetingen van het doek zijn cm. 49 x 39. Het schilderij, van goede schilderhand, is verrijkt met een vergulde tijdgenoten lijst (?) (afmetingen lijst, cm. 60 x 50 x 7 ca., aanwezigheid van defecten). "De lijst die is afgebeeld in de bovenstaande foto's is door de verkoper of door een derde partij aan het kunstwerk toegevoegd. De lijst wordt kosteloos meegeleverd zodat deze klaar is om te exposeren zodra hij arriveert. De lijst is inbegrepen als een geste en wordt niet beschouwd als een integraal onderdeel van het kunstwerk. Daarom zal eventuele schade aan de lijst die geen invloed heeft op het kunstwerk zelf niet worden geaccepteerd als een geldige reden om een klacht in te dienen of om annulering van de bestelling te vragen."
HERKOMST: Coll. Privé Siciliaans
PUBLICATIE:
Ongepubliceerd;
DE MYTHEN EN HET GRONDGEBIED op Sicilië met duizend culturen. ONGEPUBLICEERDE SCHILDERIJEN algemene catalogus van schilderijen uit de collectie van de cyclus “Mythen en het territorium”, Uitgever Lab_04, Marsala, 2024.
Bij verkoop buiten het Italiaanse grondgebied zal de koper moeten wachten tot de exportprocedures zijn verwerkt.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Lage veilingkosten
Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
24/7 meebieden in onze app.
Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!
Kavel omschrijving
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
(Palermo, 1780 – 1852)
Portret van een jonge vrouw
Olieverf op doek, cm. 49 x 39
Ondertekend "G. PATANIA" linksonder
Afmetingen lijst, cm. 60 x 50 x 7 ca.
OPMERKING: Publicatie catalogus werken van de Intermidiart collectie. Werk gesigneerd linksonder; Siciliaanse Collectie. Certificaat van Garantie en Wettige Oorsprong. Werk met gouden (gebreken) omlijsting uit dezelfde periode (?) :
Interessant olieverfschilderij op doek van goede kwaliteit, afgebeeld met een portret van een jonge vrouw, geïllustreerd tot de taille en frontaal met veel details en geschilderd met een uitstekende harmonie tussen licht en kleur die de manieren van de Vlaamse schilderkunst doen herinneren.
Het gaat om een beroemd werk – afkomstig uit de Siciliaanse markt (Galleria Sarno, Palermo, veiling van 25/11/2023, lot 307) – gemaakt door de bekende Siciliaanse kunstenaar die actief was tussen het einde van de 18e eeuw en het begin van de 19e eeuw, Giuseppe Patania (Palermo, 1780 – 1852). Hij werd op 18 januari 1780 in Palermo geboren als zoon van Giacinto Patania en Giuseppa D’Anna. Zijn vader Giacinto was een confectiemaker en kleermaker die zich beroemde op zijn afstamming van een naamgenoot, een 17e-eeuwse schilder uit Acireale, de moeder was de nicht van Vito D’Anna, een verfijnd palermitano schilder van de rococo. Ondanks dit steunde zijn familie niet zijn roeping als schilder en de eerste beginselen van de schilderkunst werden hem bijgebracht door een onbekende lokale kunstenaar. Pas later, dankzij de bemiddeling van architect Salvatore Attinelli, een vriend van de familie, begon hij als leerling in de werkplaats van Giuseppe Velasco. In 1795 verliet hij deze echter vanwege een conflict met Velasco; sindsdien volgde hij sporadisch lessen aan de Accademia del Nudo van Palermo, destijds geleid door Vincenzo Riolo, maar bleef hij zich ook autodidactisch vervolmaken. De berichten over zijn leven en zijn artistieke productie tot 1803 zijn zeer fragmentarisch en onzeker. In 1803 schilderde hij het Portret van Giovanni Meli, wat wordt beschouwd als zijn eerste gesigneerde en met zekerheid toegeschreven schilderij. Het jaar daarop, in 1904, werkte hij samen met Stefano Cotardi aan de interieurs van Ca n’Oliver voor Llorenç Oliver in Maó, op het eiland Menorca. In 1805 keerde hij terug naar Italië, en wel naar Napels, waar hij het doek Portret van de prins van S. Antimo als Apollo schilderde. Kort daarna keerde hij terug naar Palermo, van waaruit hij, door een niet goed gedefinieerde ziekte, niet meer vertrok tot aan zijn dood. Hij begon toen een samenwerking met de architect Giuseppe Venanzio Marvuglia en schilderde een doek met San Calogero in de kapel van de Real Casina di Caccia van Ficuzza en de decoratie van enkele salons van het Palazzo Belmonte-Riso; van deze fresco’s rest echter niets, aangezien ze werden vernietigd tijdens de bombardementen op de stad in 1943. Tussen 1807 en 1815 wijdde hij zich aan de decoratie van de Palazzina Cinese en het Palazzo dei Normanni. Historische berichten doen echter vermoeden dat de bijdrage van Giuseppe Patania aan deze werken slechts gedeeltelijk was. Van deze periode, en tot 1824, zijn ook bekend: het Zelfportret, gedateerd 1807 en momenteel bewaard in de Galleria d’arte moderna van Palermo; het Portret van Tommaso Gargallo, gedateerd 1812 en momenteel bewaard in de aartsbisschoppelijke bibliotheek van Siracusa; het Jongentje met konijn van 1814, bewaard in de Galleria regionale della Sicilia van Palazzo Abatellis; de Presentatie van de Maagd Maria in de tempel, die net voor 1817 gedateerd kan worden en bewaard wordt in de kerk van S. Maria della Croce van Regalbuto (EN); de Allegorie van de Verlossing, gedateerd en gesigneerd 1818, in de kerk van de Badia nuova van Palermo; de schilderijen de Transfiguratie en S. Basilio bewaard in de kerk van het collegium van S. Basilio te Randazzo, in de provincie Catania; het Portret van markies Pietro Ugo delle Favare voor de zaal van de Viceré van het Palazzo dei Normanni, gedateerd 1824; de Marteling van s. Placido voor de kathedraal van Nicosia, eveneens geschilderd in 1824.
In 1828 werd hij benoemd tot ridder in de Orde van Frans I en in 1830 tot lid van de Commissie voor Oudheden en Schone Kunsten van Sicilië. Volgens sommigen wijdde hij zich in 1830, of vóór 1828 volgens anderen, aan het fresco op het gewelf van de Gele Zaal van het Normandische Paleis (Roger van Hauteville en Robert Guiscard ontvangen de sleutels van de stad Palermo). Dit werk had tot doel de macht van de Bourbon-dynastie op het eiland Sicilië te verheerlijken. In 1832 trouwde hij met een weduwe, Narda Bucalo, wiens zoon, die in Parijs woonde, hem de opdracht gaf om enkele episodes uit een werk van Fénelon, Les aventures de Télémaque, grafisch te vertalen. Patania maakte enkele etsen, maar deze werden nooit gepubliceerd. Van 1821 tot 1844 schilderde hij een reeks portretten van beroemde Siciliaanse figuren. Deze worden momenteel bewaard in de stadsbibliotheek van Palermo. In deze periode ontstonden talrijke werken, zowel portretten als altaarstukken. In 1841 werd hij verkozen tot erelid van de National Academy of Design in New York. Hij stierf in Palermo op 23 februari 1852; Zijn stoffelijk overschot ligt momenteel begraven in de kerk van San Domenico.
Met betrekking tot de conserveringsstaat presenteert het werk zich in over het algemeen vrij fatsoenlijke omstandigheden, gezien de tijd van het schilderij; het schilderoppervlak toont een patina-vernis en heeft enkele oppervlakkige krassen en abrasies met micro-kleurverliezen. De schilderspalet die gebruikt is voor het maken van het schilderij is compatibel met de stijl van de kunstenaar Giuseppe Patania, zowel in de aanbrenging als in het kleurenpalet. De handtekening, geanalyseerd met de wood-lamp, is geïntegreerd in de schildercontext en dus tijdgenoten met de schildering en authentiek. De afmetingen van het doek zijn cm. 49 x 39. Het schilderij, van goede schilderhand, is verrijkt met een vergulde tijdgenoten lijst (?) (afmetingen lijst, cm. 60 x 50 x 7 ca., aanwezigheid van defecten). "De lijst die is afgebeeld in de bovenstaande foto's is door de verkoper of door een derde partij aan het kunstwerk toegevoegd. De lijst wordt kosteloos meegeleverd zodat deze klaar is om te exposeren zodra hij arriveert. De lijst is inbegrepen als een geste en wordt niet beschouwd als een integraal onderdeel van het kunstwerk. Daarom zal eventuele schade aan de lijst die geen invloed heeft op het kunstwerk zelf niet worden geaccepteerd als een geldige reden om een klacht in te dienen of om annulering van de bestelling te vragen."
HERKOMST: Coll. Privé Siciliaans
PUBLICATIE:
Ongepubliceerd;
DE MYTHEN EN HET GRONDGEBIED op Sicilië met duizend culturen. ONGEPUBLICEERDE SCHILDERIJEN algemene catalogus van schilderijen uit de collectie van de cyclus “Mythen en het territorium”, Uitgever Lab_04, Marsala, 2024.
Bij verkoop buiten het Italiaanse grondgebied zal de koper moeten wachten tot de exportprocedures zijn verwerkt.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!
Kavel omschrijving
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Numéro de l'annonce: a148391300
Mots-clés populaires
peinture marine dans Antiquités & Artpeinture liegeoise dans Antiquités & Artpeinture dubois dans Antiquités & Artpeinture ardennes dans Antiquités & Artpeinture bruges dans Antiquités & Artpeinture aquarelle dans Antiquités & Artpeinture à vendrepeinture ancienne dans Antiquités & Artencadrement peinture dans Antiquités & Artpeinture namur dans Antiquités & Artpeinture belge dans Antiquités & Artpeinture huy dans Antiquités & Artpeinture orientaliste dans Antiquités & ArtClassique dans Antiquités & Artpeinture sur soie dans Antiquités & Artpeinture africaine anciennepeinture signee dans Antiquités & Artcadre peinturepeinture abstraite dans Antiquités & Artvoiture anglaise a vendrecanne a peche in Sports nautiques & Bateauxvinyl vloerpalfinger met kraantable chene dans Maison & Meubles