Le Creuset - Pan - Gietijzer - Tajine le Creuset€ 53,00
Late Gothic Upper Austria School (XIV) - Four late Gothic
€ 28.000,00
40depuis 8 nov.. '24, 12:33
Description
Prachtig uitgevoerde laatgotische panelen door een onbekende kleine meester. Ca. 1490.
Vier scènes uit het leven van Sint Leonhard en Benedictus: de bouw van een klooster en het wonder van de bouw van een waterput door Sint Leonhard / Dood en begrafenis van Sint Benedictus.
Alle vier: Olie tempera op hout gelegd op later houten paneel, achtergrond en nimbs verguld en gebosseleerd, deels gehoogd met goud. Elk: 45,5 x 32 cm (F. 53 x 39 cm). Deel. licht oud rest. Lijst.
Ikonografie: De panelen 1 en 2 tonen Sint Benedictus als grijzende monnik. Zijn kap is zwart met een witte kraag en mouwen. De witte kraag is kenmerkend voor het benedictijnse habijt. Zoals bekend overleed Benedictus rond 548 in de kloosterkerk die hij in 525 in Montecassino liet bouwen. De tranen van de wenende confraters zijn heel mooi en gevoelig. Zoals gebruikelijk in die tijd werd het graf voor een altaar opgebaard.
Panelen 3 en 4 tonen twee scènes uit het leven van Sint Leonardus (ca. 500 tot ca. 570), hier afgebeeld als een jongere monnik van de benedictijnenorde, gekleed in een bruin en paars habijt. c) Kloostergebouw nabij Limoges d) Wonder van de bron Dit wordt hier in detail gepresenteerd: ... Leonhard predikte, verrichtte wonderen en woonde in een bos nabij de stad Limoges. Er was daar ook een kasteel gebouwd waar de koning kon jagen. Op een dag gebeurde het dat de koning daar aan het jagen was en de koningin was met hem meegereisd vanuit Kurzweil. Ze kreeg weeën en was in grote nood. De koning en zijn dienaren klaagden hierover en toen Leonhard toevallig door het bos liep, hoorde hij de stemmen van degenen die klaagden en ging er met groot mededogen heen. Toen de koning hem ontbood, kwam hij naar hem toe. De koning vroeg hem wie hij was. Toen hij hoorde dat hij een leerling van Sint Remigius was geweest, won hij zijn vertrouwen. Want hij geloofde dat de grote meester hem veel geleerd moest hebben. Dus nam hij hem mee naar de koningin en vroeg hem om hem zijn vrouw terug te geven met zijn gebeden en om hem te helpen bij de geboorte van zijn zoon, wat hem dubbele vreugde gaf. De heilige bad en zijn verzoek werd ingewilligd. De koning bood hem een grote schat aan goud en zilver aan, maar hij wilde het niet aannemen en waarschuwde hem dat hij het aan de armen moest geven. Hij zei: 'Ik heb dit allemaal niet nodig; ik wil niets liever dan alleen leven in een van deze bossen, ver van alle schatten van de wereld, en ik wil alleen de Heer God dienen.' Toen wilde de koning hem het hele bos geven. Maar hij zei: 'Ik zal niet het hele bos nemen, ik wil alleen zoveel als ik in één nacht met mijn ezel kan rondrijden.' De koning gaf hem dat graag. Dus bouwde hij zichzelf een klooster op de plek en leefde daar in grote onthouding met twee monniken die zich bij hem hadden aangesloten. Maar omdat het water een mijl van hen verwijderd was, liet de heilige een droge put in de diepte graven; en toen hij bad, werd die vol water. Hij noemde de plaats zelf Nobiliacum, omdat deze aan hem was geschonken door een nobele koning (tegenwoordig Saint-Léonard-de-Noblat, Haute-Vienne).
Het Diocesaan Museum in Graz bezit zo'n omvangrijke cyclus uit (Bad) Aussee. Hetzelfde geldt voor de Benedictuspanelen. TOEVOEGING: Noch in veilingdossiers, noch in wetenschappelijke verslagen zoals verhandelingen en catalogusinschrijvingen kon melding worden gemaakt van deze prachtig uitgevoerde laatgotische panelen van een onbekende kleine meester. De enige aanwijzing voor een regionale classificatie is te vinden op de achterkant van vier zwart-witfoto's in het Ernst Buchner Archief, Fotothek des Zentral-instituts für Kunstgeschichte in München (ZI). Ze zijn in het Nederlands geëtiketteerd als de artistieke regio Opper-Beieren. Buchner, die in 1962 overleed, deponeerde ze echter in map XXXII/b voor 15e-eeuws Oostenrijk. Ook al is de toeschrijving van de toenmalige eigenaar aan Opper-Beieren, waar St. Leonhard net zozeer werd en wordt vereerd als in Oostenrijk, niet volstrekt onzinnig, Buchners depositie kan worden getraceerd op basis van talrijke kleine oeuvres in de Oostenrijkse laatgotische schilderkunst, waar een slechts licht afwijkende figuurafbeelding voorkomt. Het gaat om de retabels van de meesters van Eggenburg, Eggelsberg en Herzogenburg, waarover noch in eerder onderzoek (Walter Suida, Otto Benesch, Alfred Stange, Ernst Buchner) noch in recenter onderzoek (Bodo Brinkmann, Mary Ainsworth, Joshua Waterman) afwijkende standpunten bestaan vanwege hun karakteristieke figuren. Volgens Stange doen de hierboven genoemde St. Leonhard-panelen uit de Calvariekerk in Aussee ook denken aan de Opper-Oostenrijkse schilderkunst. Net zoals deze werken, waarvan sommige precies gedateerd zijn, wijzen op de periode rond 1490, zou deze periode ook moeten gelden voor de vier hier besproken panelen. Herkomst: Voor 1962 waarschijnlijk privécollectie Nederland. Privécollectie Berlijn.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Lage veilingkosten
Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
24/7 meebieden in onze app.
Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!
Kavel omschrijving
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Vier scènes uit het leven van Sint Leonhard en Benedictus: de bouw van een klooster en het wonder van de bouw van een waterput door Sint Leonhard / Dood en begrafenis van Sint Benedictus.
Alle vier: Olie tempera op hout gelegd op later houten paneel, achtergrond en nimbs verguld en gebosseleerd, deels gehoogd met goud. Elk: 45,5 x 32 cm (F. 53 x 39 cm). Deel. licht oud rest. Lijst.
Ikonografie: De panelen 1 en 2 tonen Sint Benedictus als grijzende monnik. Zijn kap is zwart met een witte kraag en mouwen. De witte kraag is kenmerkend voor het benedictijnse habijt. Zoals bekend overleed Benedictus rond 548 in de kloosterkerk die hij in 525 in Montecassino liet bouwen. De tranen van de wenende confraters zijn heel mooi en gevoelig. Zoals gebruikelijk in die tijd werd het graf voor een altaar opgebaard.
Panelen 3 en 4 tonen twee scènes uit het leven van Sint Leonardus (ca. 500 tot ca. 570), hier afgebeeld als een jongere monnik van de benedictijnenorde, gekleed in een bruin en paars habijt. c) Kloostergebouw nabij Limoges d) Wonder van de bron Dit wordt hier in detail gepresenteerd: ... Leonhard predikte, verrichtte wonderen en woonde in een bos nabij de stad Limoges. Er was daar ook een kasteel gebouwd waar de koning kon jagen. Op een dag gebeurde het dat de koning daar aan het jagen was en de koningin was met hem meegereisd vanuit Kurzweil. Ze kreeg weeën en was in grote nood. De koning en zijn dienaren klaagden hierover en toen Leonhard toevallig door het bos liep, hoorde hij de stemmen van degenen die klaagden en ging er met groot mededogen heen. Toen de koning hem ontbood, kwam hij naar hem toe. De koning vroeg hem wie hij was. Toen hij hoorde dat hij een leerling van Sint Remigius was geweest, won hij zijn vertrouwen. Want hij geloofde dat de grote meester hem veel geleerd moest hebben. Dus nam hij hem mee naar de koningin en vroeg hem om hem zijn vrouw terug te geven met zijn gebeden en om hem te helpen bij de geboorte van zijn zoon, wat hem dubbele vreugde gaf. De heilige bad en zijn verzoek werd ingewilligd. De koning bood hem een grote schat aan goud en zilver aan, maar hij wilde het niet aannemen en waarschuwde hem dat hij het aan de armen moest geven. Hij zei: 'Ik heb dit allemaal niet nodig; ik wil niets liever dan alleen leven in een van deze bossen, ver van alle schatten van de wereld, en ik wil alleen de Heer God dienen.' Toen wilde de koning hem het hele bos geven. Maar hij zei: 'Ik zal niet het hele bos nemen, ik wil alleen zoveel als ik in één nacht met mijn ezel kan rondrijden.' De koning gaf hem dat graag. Dus bouwde hij zichzelf een klooster op de plek en leefde daar in grote onthouding met twee monniken die zich bij hem hadden aangesloten. Maar omdat het water een mijl van hen verwijderd was, liet de heilige een droge put in de diepte graven; en toen hij bad, werd die vol water. Hij noemde de plaats zelf Nobiliacum, omdat deze aan hem was geschonken door een nobele koning (tegenwoordig Saint-Léonard-de-Noblat, Haute-Vienne).
Het Diocesaan Museum in Graz bezit zo'n omvangrijke cyclus uit (Bad) Aussee. Hetzelfde geldt voor de Benedictuspanelen. TOEVOEGING: Noch in veilingdossiers, noch in wetenschappelijke verslagen zoals verhandelingen en catalogusinschrijvingen kon melding worden gemaakt van deze prachtig uitgevoerde laatgotische panelen van een onbekende kleine meester. De enige aanwijzing voor een regionale classificatie is te vinden op de achterkant van vier zwart-witfoto's in het Ernst Buchner Archief, Fotothek des Zentral-instituts für Kunstgeschichte in München (ZI). Ze zijn in het Nederlands geëtiketteerd als de artistieke regio Opper-Beieren. Buchner, die in 1962 overleed, deponeerde ze echter in map XXXII/b voor 15e-eeuws Oostenrijk. Ook al is de toeschrijving van de toenmalige eigenaar aan Opper-Beieren, waar St. Leonhard net zozeer werd en wordt vereerd als in Oostenrijk, niet volstrekt onzinnig, Buchners depositie kan worden getraceerd op basis van talrijke kleine oeuvres in de Oostenrijkse laatgotische schilderkunst, waar een slechts licht afwijkende figuurafbeelding voorkomt. Het gaat om de retabels van de meesters van Eggenburg, Eggelsberg en Herzogenburg, waarover noch in eerder onderzoek (Walter Suida, Otto Benesch, Alfred Stange, Ernst Buchner) noch in recenter onderzoek (Bodo Brinkmann, Mary Ainsworth, Joshua Waterman) afwijkende standpunten bestaan vanwege hun karakteristieke figuren. Volgens Stange doen de hierboven genoemde St. Leonhard-panelen uit de Calvariekerk in Aussee ook denken aan de Opper-Oostenrijkse schilderkunst. Net zoals deze werken, waarvan sommige precies gedateerd zijn, wijzen op de periode rond 1490, zou deze periode ook moeten gelden voor de vier hier besproken panelen. Herkomst: Voor 1962 waarschijnlijk privécollectie Nederland. Privécollectie Berlijn.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!
Kavel omschrijving
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Numéro de l'annonce: a144265008
Mots-clés populaires
peinture marine dans Antiquités & Artpeinture liegeoise dans Antiquités & Artpeinture dubois dans Antiquités & Artpeinture ardennes dans Antiquités & Artpeinture bruges dans Antiquités & Artpeinture aquarelle dans Antiquités & Artpeinture à vendrepeinture ancienne dans Antiquités & Artencadrement peinture dans Antiquités & Artpeinture namur dans Antiquités & Artpeinture belge dans Antiquités & Artpeinture huy dans Antiquités & Artpeinture orientaliste dans Antiquités & ArtClassique dans Antiquités & Artpeinture sur soie dans Antiquités & Artkipling isothermeoldtimer verlichtinglancia flaminiacromwell dans Motoscouette lit 140x200 in Enfants & Bébés