Paul Permeke (1918 - 1990) - De bruidsjurk€ 800,00
Rafael Salvá Balaguer (1904- ?) - Paisaje primaveral
€ 350,00
20depuis 1 nov.. '24, 10:35
Description
Onderaan gesigneerd door de kunstenaar
Goede staat van instandhouding
Het werk wordt zonder lijst aangeboden
Werkafmetingen: 73 cm hoog x 92 cm breed.
Zo verklaarde Rafael Salvá Balaguer zichzelf in 1970. Een schilder van geografische landschapsarchitectuur, van directe waarneming, met aandacht voor de meest kleurrijke cycli van de natuur om zijn palet als "plein air"-schilder beter te laten trillen.
Terwijl hij zich er nog niet van bewust was, ontwikkelde zijn roeping zich in de begindagen van zijn Mallorca aan het begin van de eeuw, waar hij op de laatste dag van april 1904 werd geboren. Dat eiland met prachtig mediterraan licht, volledig geworteld in bepaalde manieren van het traditionele leven, die tekenen van economische verbetering begonnen te vertonen met de opkomende schoenenindustrie.
Al op zeer jonge leeftijd had Rafael blijk gegeven van een goede aanleg om beelden vast te leggen, zodat zijn beste afleiding het hebben van een potlood en papier was als metgezellen om mee te spelen en te creëren. Zelfs vandaag de dag (1984) herinnert hij zich de meubels, hoeken en gewaardeerde objecten van zijn huis die door zijn kinderlijke hand zijn getekend, altijd op zoek naar verschillende visies en perspectieven die hem oefenden in het begrijpen van de thema's, waarvan het komen en gaan hem van pas kwam, zoals hij zelf uitlegt. "om de omtrek van de tekening niet te verliezen".
Met zijn gezin zou hij later verhuizen naar de Vallesan-stad Sabadell, waar hij een heel andere realiteit zou ervaren. Die van een geïndustrialiseerde kern, waarin hij door zijn tijd aan de Industrial School of Arts and Crafts in contact zou komen met het collectieve verlangen naar schilderen en leren over landschap.
Daar deed hij vanaf 1925 zijn eerste kennis van de schilderkunst op, voornamelijk in de lessen van Joan Vila Cinca en Joan Vilatobá. Kort daarna, en als resultaat van het feit dat zijn werken steeds beter geconstrueerd leken, kreeg hij een studiebeurs van de gemeenteraad van Sabadell waardoor hij weer een tijdje naar het eiland Mallorca kon verhuizen.
Uit de samensmelting tussen gevoel en artistieke voorbereiding kan worden gezegd dat uit dit nieuwe verblijf in zijn geboorteplaats de schilder Rafael Salvá naar voren kwam. Hij zegt zelf dat de schilderijen van het gehucht La Calobra en Torrente de Pareys, gemaakt midden in de natuur, geboren zijn met een rust die geschikt is voor alle reflectie, tegenover een Middellandse Zee die rijk is aan kleuren en subtiliteiten, niet minder gestimuleerd door zijn contacten met de Duitse schilder Erwin Huber, ook met Anglada Camarasa en Mir. Dit alles – zo zei hij – moedigde hem aan om ‘schilderijen van een bepaalde waarde te maken, omdat ik me gekwalificeerd voelde om een technische omgeving te betreden die ik sindsdien had gedomineerd… Ik wilde dat mijn schilderij alle soorten natuur met al zijn intensiteiten bekend zou maken. .".
Bij zijn terugkeer naar Catalonië was in hem de lont van de landschapsschilderkunst met een naam en een seizoen aangestoken.
Vanaf 1929, de datum van zijn eerste tentoonstelling aan de Academie voor Schone Kunsten van Sabadell, tot 1936 in de Sala Barcino aan de centrale Paseo de Gracia in Barcelona, was zijn werk met grote regelmaat te volgen in Sabadell en Barcelona, waar de pers het in 1932 prees. van zijn werk. Critici maken meerdere overwegingen van zijn landschappen, deze keer brengen ze die van Vallés en Mallorca samen. Voor sommigen "lijken ze snel aangegeven met openhartige en brede penseelstreken vol kleur", voor anderen kan men "de invloed van Mir zien, vooral uit zijn vroege periode, een mening die de concrete evolutie van Rafael Salvá binnen deze inheemse landschapslijn bevestigt." tot de Catalaanse kunst, doordrenkt met een fantastisch colorisme.
In 1933 nam Salvá deel aan de Barcelona Spring-tentoonstelling over landschapsschilderijen, samen met degenen die zijn leraren waren geweest en andere prominente vertegenwoordigers van dit genre, zoals Bosch i Cañáis, Joan Colom, Meifrén, Olivé Font, Vila Puig, Vilatobá, Mir. .. En zijn werk bereikte Madrid in 1935. In Barcelona werd de weerklank die het kreeg steeds groter. De kranten Diario de Barcelona, La Publicidad, La Noche, Diari de Sabadell, El Noticiero,... wijden ruimtes aan het werk van de Mallorcaan en waarderen het vanwege zijn zuivere tinten blauw en paars, vanwege zijn prachtige kleuren en vanwege zijn elke keer een paar outfits bereiken. Een beroemde Catalaan, Pau Casais, bezoekt zijn tentoonstelling in Sala Barcino en schrijft hem in zijn handtekening: "Ik bezocht de tentoonstelling op de pleinen en bewonderde de voortreffelijke gevoeligheid in de harmonieën van het licht." En Alfredo Opisso portretteert hem in een tekening als hij exposeert in Sabadell.
Zijn esthetische doeleinden worden geconsolideerd binnen een beslist colorisme, toegepast om zijn ervaring van de natuur met de grootst mogelijke emotie en frisheid te assimileren en uit te drukken. Zijn schilderijen hebben een atmosferische zuiverheid die hij bereikt met "reeksen van bruin, blauwachtig, olijfgroen en grijs in de toonsoort C...", waarmee hij die momenten van de dag vastlegt waarop het licht ons het meest mysterieus lijkt.
De burgeroorlog maakte een einde aan zijn opwaartse ontwikkeling en hoewel hij in de jaren veertig exposeerde in de Syra Galleries, duurde het tot het einde van de jaren zestig voordat Rafael Salvá zijn carrière als beeldend kunstenaar weer oppakte. De Pinacoteca toont vervolgens landschappen van de Catalaanse Pre-Pyreneeën, Sant Genis dels Agudells, Montseny en Valles. Ángel Marsá zal je ontvangen met dit uitbundige welkom "het bereikt chromatische effecten van krachtige resonanties, intense blues, oogverblindende greens, vurige vermiljoenen en hete sienna's, in een lichte symfonie van risicovolle en moeilijke contrasten die altijd, maar wijselijk overeengekomen, zijn. Een goede tentoonstelling van deze “een zeer begaafde schilder die al vele jaren afwezig is in onze kunstgalerijen.”
Sindsdien is zijn re-integratie in de artistieke wereld meedogenloos geweest. Jouw rondreizen door Breda, Hostalric, Camprodón, Sant Lloren? de Morunys, Alt Berguedá, Pedraforca (zijn "Contrallum de Pedraforca" werd aangekocht door het Museum voor Moderne Kunst van Barcelona), zullen de een na de ander nieuwe landschapsemoties opwekken waarin de verhalende mogelijkheden van zijn "weelderige penseelstreek" kunnen worden onderzocht. en vloeiend", "met goed afgesproken bereik", en "finesse van uitvoering". Totdat de tonen dieper en verfijnder werden, in een chromatische weelde en uitbundigheid van sterke visuele effecten, het resultaat van die onvermoeibare zoektocht die hem manifesteert ‘in de kunst houdt volledige perfectie nooit op’, maar ‘zolang de natuur een spiegel is van het menselijke gevoel, kunst zal zegevieren".
https://www.ivlia.org/salva-balaguer-rafael.html#works
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Lage veilingkosten
Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
24/7 meebieden in onze app.
Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!
Kavel omschrijving
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Goede staat van instandhouding
Het werk wordt zonder lijst aangeboden
Werkafmetingen: 73 cm hoog x 92 cm breed.
Zo verklaarde Rafael Salvá Balaguer zichzelf in 1970. Een schilder van geografische landschapsarchitectuur, van directe waarneming, met aandacht voor de meest kleurrijke cycli van de natuur om zijn palet als "plein air"-schilder beter te laten trillen.
Terwijl hij zich er nog niet van bewust was, ontwikkelde zijn roeping zich in de begindagen van zijn Mallorca aan het begin van de eeuw, waar hij op de laatste dag van april 1904 werd geboren. Dat eiland met prachtig mediterraan licht, volledig geworteld in bepaalde manieren van het traditionele leven, die tekenen van economische verbetering begonnen te vertonen met de opkomende schoenenindustrie.
Al op zeer jonge leeftijd had Rafael blijk gegeven van een goede aanleg om beelden vast te leggen, zodat zijn beste afleiding het hebben van een potlood en papier was als metgezellen om mee te spelen en te creëren. Zelfs vandaag de dag (1984) herinnert hij zich de meubels, hoeken en gewaardeerde objecten van zijn huis die door zijn kinderlijke hand zijn getekend, altijd op zoek naar verschillende visies en perspectieven die hem oefenden in het begrijpen van de thema's, waarvan het komen en gaan hem van pas kwam, zoals hij zelf uitlegt. "om de omtrek van de tekening niet te verliezen".
Met zijn gezin zou hij later verhuizen naar de Vallesan-stad Sabadell, waar hij een heel andere realiteit zou ervaren. Die van een geïndustrialiseerde kern, waarin hij door zijn tijd aan de Industrial School of Arts and Crafts in contact zou komen met het collectieve verlangen naar schilderen en leren over landschap.
Daar deed hij vanaf 1925 zijn eerste kennis van de schilderkunst op, voornamelijk in de lessen van Joan Vila Cinca en Joan Vilatobá. Kort daarna, en als resultaat van het feit dat zijn werken steeds beter geconstrueerd leken, kreeg hij een studiebeurs van de gemeenteraad van Sabadell waardoor hij weer een tijdje naar het eiland Mallorca kon verhuizen.
Uit de samensmelting tussen gevoel en artistieke voorbereiding kan worden gezegd dat uit dit nieuwe verblijf in zijn geboorteplaats de schilder Rafael Salvá naar voren kwam. Hij zegt zelf dat de schilderijen van het gehucht La Calobra en Torrente de Pareys, gemaakt midden in de natuur, geboren zijn met een rust die geschikt is voor alle reflectie, tegenover een Middellandse Zee die rijk is aan kleuren en subtiliteiten, niet minder gestimuleerd door zijn contacten met de Duitse schilder Erwin Huber, ook met Anglada Camarasa en Mir. Dit alles – zo zei hij – moedigde hem aan om ‘schilderijen van een bepaalde waarde te maken, omdat ik me gekwalificeerd voelde om een technische omgeving te betreden die ik sindsdien had gedomineerd… Ik wilde dat mijn schilderij alle soorten natuur met al zijn intensiteiten bekend zou maken. .".
Bij zijn terugkeer naar Catalonië was in hem de lont van de landschapsschilderkunst met een naam en een seizoen aangestoken.
Vanaf 1929, de datum van zijn eerste tentoonstelling aan de Academie voor Schone Kunsten van Sabadell, tot 1936 in de Sala Barcino aan de centrale Paseo de Gracia in Barcelona, was zijn werk met grote regelmaat te volgen in Sabadell en Barcelona, waar de pers het in 1932 prees. van zijn werk. Critici maken meerdere overwegingen van zijn landschappen, deze keer brengen ze die van Vallés en Mallorca samen. Voor sommigen "lijken ze snel aangegeven met openhartige en brede penseelstreken vol kleur", voor anderen kan men "de invloed van Mir zien, vooral uit zijn vroege periode, een mening die de concrete evolutie van Rafael Salvá binnen deze inheemse landschapslijn bevestigt." tot de Catalaanse kunst, doordrenkt met een fantastisch colorisme.
In 1933 nam Salvá deel aan de Barcelona Spring-tentoonstelling over landschapsschilderijen, samen met degenen die zijn leraren waren geweest en andere prominente vertegenwoordigers van dit genre, zoals Bosch i Cañáis, Joan Colom, Meifrén, Olivé Font, Vila Puig, Vilatobá, Mir. .. En zijn werk bereikte Madrid in 1935. In Barcelona werd de weerklank die het kreeg steeds groter. De kranten Diario de Barcelona, La Publicidad, La Noche, Diari de Sabadell, El Noticiero,... wijden ruimtes aan het werk van de Mallorcaan en waarderen het vanwege zijn zuivere tinten blauw en paars, vanwege zijn prachtige kleuren en vanwege zijn elke keer een paar outfits bereiken. Een beroemde Catalaan, Pau Casais, bezoekt zijn tentoonstelling in Sala Barcino en schrijft hem in zijn handtekening: "Ik bezocht de tentoonstelling op de pleinen en bewonderde de voortreffelijke gevoeligheid in de harmonieën van het licht." En Alfredo Opisso portretteert hem in een tekening als hij exposeert in Sabadell.
Zijn esthetische doeleinden worden geconsolideerd binnen een beslist colorisme, toegepast om zijn ervaring van de natuur met de grootst mogelijke emotie en frisheid te assimileren en uit te drukken. Zijn schilderijen hebben een atmosferische zuiverheid die hij bereikt met "reeksen van bruin, blauwachtig, olijfgroen en grijs in de toonsoort C...", waarmee hij die momenten van de dag vastlegt waarop het licht ons het meest mysterieus lijkt.
De burgeroorlog maakte een einde aan zijn opwaartse ontwikkeling en hoewel hij in de jaren veertig exposeerde in de Syra Galleries, duurde het tot het einde van de jaren zestig voordat Rafael Salvá zijn carrière als beeldend kunstenaar weer oppakte. De Pinacoteca toont vervolgens landschappen van de Catalaanse Pre-Pyreneeën, Sant Genis dels Agudells, Montseny en Valles. Ángel Marsá zal je ontvangen met dit uitbundige welkom "het bereikt chromatische effecten van krachtige resonanties, intense blues, oogverblindende greens, vurige vermiljoenen en hete sienna's, in een lichte symfonie van risicovolle en moeilijke contrasten die altijd, maar wijselijk overeengekomen, zijn. Een goede tentoonstelling van deze “een zeer begaafde schilder die al vele jaren afwezig is in onze kunstgalerijen.”
Sindsdien is zijn re-integratie in de artistieke wereld meedogenloos geweest. Jouw rondreizen door Breda, Hostalric, Camprodón, Sant Lloren? de Morunys, Alt Berguedá, Pedraforca (zijn "Contrallum de Pedraforca" werd aangekocht door het Museum voor Moderne Kunst van Barcelona), zullen de een na de ander nieuwe landschapsemoties opwekken waarin de verhalende mogelijkheden van zijn "weelderige penseelstreek" kunnen worden onderzocht. en vloeiend", "met goed afgesproken bereik", en "finesse van uitvoering". Totdat de tonen dieper en verfijnder werden, in een chromatische weelde en uitbundigheid van sterke visuele effecten, het resultaat van die onvermoeibare zoektocht die hem manifesteert ‘in de kunst houdt volledige perfectie nooit op’, maar ‘zolang de natuur een spiegel is van het menselijke gevoel, kunst zal zegevieren".
https://www.ivlia.org/salva-balaguer-rafael.html#works
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!
Kavel omschrijving
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Numéro de l'annonce: a144076212
Mots-clés populaires
peinture marine dans Antiquités & Artpeinture liegeoise dans Antiquités & Artpeinture dubois dans Antiquités & Artpeinture ardennes dans Antiquités & Artpeinture bruges dans Antiquités & Artpeinture aquarelle dans Antiquités & Artpeinture à vendrepeinture ancienne dans Antiquités & Artencadrement peinture dans Antiquités & Artpeinture namur dans Antiquités & Artpeinture belge dans Antiquités & Artpeinture huy dans Antiquités & Artpeinture orientaliste dans Antiquités & ArtClassique dans Antiquités & Artpeinture sur soie dans Antiquités & Artcolfontaine dans Vélos & Vélomoteursdeux bebe dans Enfants & Bébésisolation thermiquerollers fille dans Enfants & Bébésvanne thermostatiques