André-Léon Vivrel (1886-1976) - Hameau breton

€ 300,00
00depuis 1 nov.. '24, 04:15
Partager via
ou

Description

André-Léon VIVREL (1886-1976)
r
Bretons gehucht
r
Olieverf op doek gemonteerd op paneel
Afmetingen: 32 x 42 cm
Stempel van de kunstenaar rechtsonder.
r
Schilderij in zeer goede staat.
Recentelijk gereinigd en gelakt
Zonder lijst.
r
Verkocht met factuur en certificaat van echtheid.
Snelle en zorgvuldige verzending met verzekering.
r
André-Léon Vivrel werd in 1886 in Parijs geboren. Op slechts 15-jarige leeftijd besloot hij schilder te worden. Hij werd op dit pad gesteund door zijn moeder, die hij omschreef als zijn eerste leraar, en zijn vader, een wijnhandelaar en eerste prijswinnaar in tekenen in 1870. André-Léon Vivrel, een leerling van de middelbare school Louis-le-Grand keerde in 1910 terug naar Académie Julian. Hij volgde daar de lessen van Paul Albert Laurens en bezocht vervolgens het atelier van Marcel Baschet en Henri Royer aan de École des Beaux-Arts. Hij huurde een studio in Montmartre, aan de rue Caulaincourt 65, slechts acht nummers verwijderd van die van Auguste Renoir. Zijn eerste deelname aan de Salon van Franse Kunstenaars dateert van 1913. Nadat hij in 1914 werd opgeroepen, ontving hij in 1917 het Croix de Guerre wegens heldhaftig gedrag. Na de oorlog keerde hij terug naar zijn atelier in Montmartre. Hij kreeg een eervolle vermelding op de Salon van 1920 en de Staat kocht hem de twee stillevens die hij tentoonstelde op de Salon des Indépendants. Hij presenteert ook twee portretten van Bretonse vrouwen, geschilderd bij hun terugkeer van een verblijf in Ploumanac'h (Côtesss d'Armor). In 1922 verscheen Vivrel voor het eerst op de Salon de la Société Nationale des Beaux-Arts. Nadat hij in 1932 de Deldebat de Gonzalva-prijs had ontvangen, won hij het jaar daarop een zilveren medaille op de Salon van Franse kunstenaars met “Le Temps des Cerises”. In 1934 presenteerde Vivrel zwemmers, het eerste schilderij in een reeks grote naakten die tot 1943 naar de Salon werden gestuurd. Als hoogtepunt van zijn onderzoek naar het vrouwelijk naakt, werden zijn “Baigneuses” uit 1939 bekroond met een gouden medaille op de Salon van Franse kunstenaars. .
Deze ultieme onderscheiding bekroont een zilveren medaille die Vivrel in 1937 behaalde tijdens de Internationale Tentoonstelling van Kunsten en Technieken in Parijs. Critici prezen unaniem zijn talent en in 1940 aarzelde Louis Paillard niet om op de voorpagina van het “Petit journal” van 6 mei 1940 te schrijven: “André Vivrel, zo verklaar ik, verschijnt als een van de beste op deze Salon [ Franse kunstenaars].” De tentoonstelling “Vivrel - recente schilderijen”, georganiseerd door de Galerie de Berri in mei 1942, illustreert in 31 schilderijen de diversiteit van de genres die Vivrel benadert, maar het is dat van het landschap dat hij met de meeste passie onderzoekt. Zijn gekozen land is Loiret, waar zijn oudere broer Marcel een tweede huis heeft in Châtillon-sur-Loire, niet ver van Champtoceaux. In de nasleep van de Grote Oorlog zocht hij zonder een cent zijn toevlucht daar om tegen lagere kosten op het motief te schilderen. In het voorjaar van 1926 was Vivrel opnieuw in Bretagne, vanwaar hij de “Port de Camaret” meebracht, tentoongesteld op de Salon des Tuileries in 1926. Een paar jaar later, in 1934, keerde hij terug naar Côtes d'Armor, waar hij gecomponeerde zeegezichten die zoveel studies van de lucht zijn. Vivrel bracht de zomer van 1926 door op Corsica. Daar maakte hij aquarellen die in de herfst werden gepresenteerd in de Galerie Georges Petit en vervolgens in New York. Elke keer prijst een unanieme recensie hun kwaliteiten: “De tentoonstelling van André Vivrel is een gevoelige, beeldende kunstenaar, maar blijft breed in zijn opvattingen. Zijn opvattingen over Corsica, Bretagne en Parijs zijn als zijn subtiel harmonieuze bloemen” (“La Semaine à Paris”, 12 november 1926, p.
63). In 1928 ging hij opnieuw naar het zuiden. Hij herstelde het warme en levendige licht van de Provence en schilderde 'De haven van Saint-Tropez', dat hetzelfde jaar werd tentoongesteld op de Salon des Indépendants. Het mediterrane thema overheerst ook op de Salon des Tuileries, waar Vivrel uitzicht biedt op de haven en de lijnschepen, getuigen van een bloeiende toeristenindustrie. Als Vivrel niet op de Franse wegen rijdt, neemt hij Parijs als model. Hij schilderde de steegjes van de Butte Montmartre en de monumenten van de hoofdstad, zoals de Notre-Dame, die hij in series als Monet schilderde. Hij houdt ervan om te vertoeven aan de oevers van de Seine, die hem veel ongewone uitzichten over de stad bieden en die zijn schilderijen inspireren die doen denken aan de Parijse landschappen van Albert Lebourg. André-Léon Vivrel schilderde tot zijn laatste adem en stierf op 7 juni 1976 in Bonneville-sur-Touques.
r


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app.

    Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!

    Kavel omschrijving


    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Numéro de l'annonce: a144006951