Gian Pietro Rizzoli detto Giampietrino (1480/1485 – 1553),

€ 5.000,00
30depuis 18 oct.. '24, 04:16
Partager via
ou

Description

Werkplaats van Gian Pietro Rizzoli bekend als Giampietrino (1480/1485 – 1553)
Christus bespot
Olieverf op paneel, 74 x 58 cm

De episode van de spot met Christus, verteld in de synoptische evangeliën, is een onuitputtelijke bron van inspiratie en reflectie geweest voor kunstenaars van elk tijdperk. Het tafereel, vol pathos en theologische betekenis, is door de eeuwen heen van de kunstgeschiedenis doorgegeven en heeft aanleiding gegeven tot een rijke en complexe iconografie. Ondanks de verscheidenheid aan stijlen en interpretaties komen sommige kenmerken regelmatig terug in de voorstellingen van Christus Bespot: de centrale figuur is altijd die van Christus, voorgesteld als een lijdende en vernederde man, maar tegelijkertijd vorstelijk in zijn waardigheid. Om hem heen beweegt zich een menigte personages, vaak anoniem en grotesk, die hem bespotten, slaan en uitkleden. De instrumenten van passie zijn vaak aanwezig; de doornenkroon, de stok en de in azijn gedrenkte spons, die het lijden van Christus onderstrepen; een rode mantel, de laatste verwijzing naar zijn koningschap, het naakte en verminkte lichaam. In het heden wordt de episode van de spot met Christus alleen geïmpliceerd door de aanwezigheid van een handlanger die met een sluwe blik naar Jezus kijkt. Deze laatste lijkt niet te lijden, maar zijn gezicht wordt gekenmerkt door een intense sereniteit, die zijn goddelijkheid onderstreept zijn vermogen om te vergeven. Het canvas wordt gekenmerkt door zijn verzadigde en heldere, bijna geëmailleerde kleuren, en door de plastische waarde van de volumes die worden weergegeven door een vakkundig gebruik van clair-obscur. Er zijn geen elementen die de achtergrond kenmerken, gehuld in een deken van zwart. Het kleurenpalet is gereduceerd en goed gekalibreerd, zorgvuldig ontworpen om de lichte huidskleur van Jezus naar voren te brengen. Elk detail, zoals de goed uitgelichte definitie van de individuele haartjes, de huidskleur en de volumetrie van het lichaam, verwijst naar de meest begaafde Leonardo. kunstenaars als Andrea Solario en Giovan Pietro Rizzoli bekend als Giampietrino. Er zijn veel verwijzingen naar de werken van Giampietrino, die meerdere versies van hetzelfde onderwerp voorstelde, zoals gebeurt met de gewaardeerde Madonna van de appel, bewaard in verschillende musea, van Brera tot de Hermitage van Sint-Petersburg, of dezelfde Christus het kruis van Milaan en Turijn dragend. Het doek in kwestie neemt een groot deel van Giampietrino's picturale en compositorische praktijk over: het uitgebreide gebruik van rood, de verzadigde kleuren, de close-up van het onderwerp, zelfs de karakterisering van de gezichten en hun uitdrukkingen. In feite bevindt zich in een privécollectie (en gepubliceerd in de Zeri Fototeca, nr. 32694) een Christus afgeleid door Giampietrino die een identieke lay-out vertoont als de hier voorgestelde. De kenmerken van Christus, de soortgelijke pose en de gezichten van de handlangers zijn ook te vinden in de Christus Deriso van de Pinacoteca Ambrosiana in de doornenkroning van het Nationaal Museum van Castel Sant'Angelo, maar ook in het voorbeeld van de Pinacoteca Albertina di Belle Arti in Turijn. Dezelfde houding van oneindig mededogen wordt waargenomen in de Ecce Homo van het Musée des Beaux-Arts de Nancy.
Giampietrino moet al in de jaren 1490 het atelier van Leonardo da Vinci zijn binnengegaan, precies in de jaren waarin de Meester zich bezighield met de decoratie van het Laatste Avondmaal in Santa Maria delle Grazie in Milaan. In 1509 moet Giampietrino een zelfstandig kunstenaar zijn geweest. Dit eerste seizoen werd diep getekend door Leonardo's leringen en toont afleidingen van de tekeningen van de meester. Tot zijn vroege werken behoren een Madonna met Kind uit het Poldi Pezzoli Museum in Milaan, de Geboorte van Christus en de Spottende Christus van de Albertina Academie in Turijn, de Madonna del latte van de Borghese Galerie en de Bewening van de Gemäldegalerie in Berlijn. De genuanceerde sfeer van het schilderij van Leonardo da Vinci vinden we terug in het enige werk waarvan we de originele opdrachtovereenkomst hebben, uit 1521: een Madonna met Kind en de heiligen Michaël en Hiëronymus voor de kerk van San Marino in Pavia, waaraan ze duidelijke verwijzingen toevoegen naar het schilderij van Cesare da Sesto en zijn classicisme ervaren in de Romeinse context. Bijzonder productief was de productie van kleine schilderijen bedoeld voor privédevotie, die door critici soms werden beschouwd als Leonardo's handtekeningenwerken. Bijzonder gewaardeerd werd de Madonna van de appel, die meerdere keren werd gerepliceerd, een vrolijke synthese van een Raphaelesque-model en de nuance van Leonardo. Tot zijn meest veeleisende werken behoren enkele belangrijke altaarstukken, zoals het drieluik van de abdij van Gerolamini van Ospedaletto Lodigiano uit 1515 of het veelluik voor de basiliek van San Magno in Legnano, die nog steeds ter plaatse aanwezig is. De afgelopen decennia zal de horizon van Giovanni steeds dichterbij komen opkomende maniëristische voorbeelden zijn bijvoorbeeld terug te vinden in de Madonna van Loreto met de heiligen Johannes de Doper en Catharina van de kerk van Sant'Ambrogio in Ponte Capriasca, in de Geboortekerk (Museum voor Schone Kunsten van Lugano) en in mythologische onderwerpen met een lome toon. en sensuele eigenschap. Daarin komt een classicisme naar voren dat doet denken aan Luini's hedendaagse werken.

Voor in het buitenland aangekochte schilderijen: na betaling wordt de procedure voor het verkrijgen van de exportvergunning (ALC) gestart. Voor al het antiek dat vanuit Italië naar het buitenland wordt verzonden, is dit document nodig, uitgegeven door het Ministerie van Cultureel Erfgoed. De procedure kan 3 tot 5 weken duren vanaf de aanvraag. Zodra we het document hebben, wordt het schilderij verzonden.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app.

    Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!

    Kavel omschrijving


    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Numéro de l'annonce: a143587453