Jan Frans Van Bloemen (1662 – 1749), Follower of - Paesaggio

€ 420,00
131depuis 15 sept.. '24, 11:20
Partager via
ou

Description

JAN FRANS VAN BLOEMEN [Volgers]
(Antwerpen, 1662 – Rome, 1749)
Landschap met figuren
Olieverf op doek, cm. 101 x 82,5


LET OP: publicatie van de catalogus met werken uit de collectie Intermidart. Ongesigneerd werk. Certificaat van garantie en wettige herkomst. Werken zonder lijst:

Prachtig oud schilderij, olieverf op doek, voorstellende een landschap met figuren. Het hier geanalyseerde schilderij wordt gekenmerkt door de gelijktijdige aanwezigheid van Noordse invloeden en karakteristieke eigenaardigheden van de Italiaanse school. De bijzondere verfijning en chromatische elegantie brengen het doek - met de nodige voorzichtigheid - dichter bij de hand van een getalenteerde kunstenaar die de stijl van Jan Frans Van Bloemen (Antwerpen, 1662 - Rome, 1749) oproept. Het doek vindt in feite iconografische en stilistische overeenkomsten met de kunstwerken van Jan Frans van Bloemen, een kunstenaar die kan worden beschouwd als een van de belangrijkste schilders die tussen de 17e en 18e eeuw actief was in de Eeuwige Stad en die met buitengewone gevoeligheid kon beschrijven de idyllische en sfeervolle helderheid van het Romeinse platteland. Zijn opvattingen over klassieke overblijfselen, plattelandsdorpen en de Tibervallei waren verrukt voor verzamelaars van oude geschiedenis en literatuur. In de baroktijd waren deze plaatsen de favoriete bestemming van Claude Lorrain en Nicolas Poussin, onder de beste vertolkers van het klassieke ideaal dat ze volgens Jonathan Skelton beiden hadden afgeleid toen ze buiten de Aureliaanse muren verbleven, en Bloemen was ongetwijfeld een van de beste afstammelingen van deze buitengewone traditie.
Terugkerend naar het doek in kwestie onthult het vanuit stilistisch oogpunt de impressionistische smaak, uitgedrukt in lichte en levendige penseelstreken, en wordt het nog steeds vergeleken met de voorbeelden van Dughet, wat een datering uit de volgende eeuw suggereert. Het doek toont een vredig, bosrijk landschap van het platteland, in de verte zie je een bergachtig profiel, dat wordt geanimeerd door twee figuren - twee herders - die aan de voet van een boom zitten, vlakbij een pad, met hun kudde schapen, in de de handeling van het uitvoeren van taken.
Samen met zijn voorloper Gaspar Dughet, Jan Frans, mag Van Bloemen, bekend als de Horizon, zeker tot de belangrijkste landschapsschilders van de achttiende eeuw worden gerekend.
Hij behoorde tot een familie van Vlaamse schilders en ontwerpers, ook actief in Italië en Frankrijk. Van 1686-1687 woonden de twee broers, Jan en Pieter, in Rome, waar zij zich aansloten bij de Schildersbent, Pieter met de bijnaam Banier, waarschijnlijk vanwege de banieren die hij schilderde in gevechtsscènes, terwijl Jan Frans met de bijnaam Horizon, vanwege het gemak waarmee hij kon omgaan waarin hij landschappen schilderde, voorheen toegeschreven aan Claude Lorrain. Jan verliet Rome nooit meer, behalve voor een korte periode van acht maanden, waarin hij Napels, Sicilië en Malta bezocht, in 1714 werd hij opgenomen in de Virtuosi van het Pantheon en werkte hij samen met Placido Costanzi en Filippo Lauri. Onder zijn beschermheren en verzamelaars herinneren we ons de families Pallavicini (in wier galerij vandaag de dag nog enkele schilderijen hangen) en Rospigliosi, Luigi Bonaparte, Humphry Morice en paus Benedictus XIV.
Orizzonte was gefascineerd door de schoonheid van Rome en omgeving en geïnspireerd door de klassieke landschappen van Gaspard Dughet. Met de Vlaamse landschapstraditie als basis had hij geen moeite om het analytische realisme van Dughet te assimileren en werd hij snel een van de beste klassieke landschapsschilders in Rome in de eerste helft van de 18e eeuw, volgens de Arcadisch-Rococo-stijl van die periode. . Ook de wisselende licht- en schaduwpatronen van Van Bloemen zijn kenmerkend voor het werk van Dughet, zozeer zelfs dat de Horizon-schilderijen soms werden aangezien voor de werken van Dughet. Van Bloemen gebruikte andere kunstenaars om zijn landschappen aan te vullen met figuren. Onder hen waren Carlo Maratta, Placido Costanzi, Pompeo Batoni en zijn broer Pieter. Het heldere kleurbereik van het schilderij en de meer gedefinieerde contouren van de figuren lijken dicht bij de vroege werken van Van Bloemen en duiden op een aandacht voor Jacob de Heusch.
Om deze redenen kunnen we – met voorzichtigheid – het bewuste werk toeschrijven aan een vermoedelijke navolger van de schilder Jan Frans Van Bloemen, actief in de 18e eeuw.
Wat de staat van bewaring betreft, verkeert het doek in een vrij redelijke algemene staat gezien de leeftijd van het schilderij, heeft het picturale oppervlak een patina en is het algehele beeld goed leesbaar onder een lichte en glanzende vernis. Zichtbaar vertoont het schilderij slijtage, kleurverlies, kleine picturale toevoegingen en schaafwonden. Bij onderzoek met de lamp van Wood is de fluorescentie intens en homogeen, waardoor verdere restauraties zichtbaar worden, maar daardoor is het niet mogelijk verdere eerdere restauraties uit te sluiten. Het schilderij lijkt gelinieerd te zijn. In zonlicht is een fijn craquelé zichtbaar, gerelateerd aan de tijd. De afmetingen van het doek zijn cm. 101 x 82,5.
Het schilderij wordt zonder lijst verkocht, hoewel het is verfraaid met een prachtige goud-zwart gelakte lijst.

HERKOMST: Coll. Privé Siciliaans

PUBLICATIE:
Niet gepubliceerd;
DE MYTHEN EN HET GRONDGEBIED op Sicilië met duizend culturen. ONGEPUBLICEERDE SCHILDERIJEN algemene catalogus van schilderijen uit de collectie van de cyclus “Mythen en het territorium”, Uitgever Lab_04, Marsala, 2024.

Het werk wordt - gezien de kwetsbaarheid - verzonden in een houten en polystyreen kist. Bij verkoop buiten het Italiaanse grondgebied zal de koper moeten wachten tot de exportprocedures zijn verwerkt.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app.

    Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!

    Kavel omschrijving


    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Numéro de l'annonce: a142695133