Le Creuset - Pan - Gietijzer - Tajine le Creuset€ 53,00
ICF - Ross Littell - Lounge stoel - OUR 1 - Leder, Staal
€ 2.000,00
130depuis 8 nov.. '24, 04:17
Description
In de jaren zestig creëerde Ross Littel de PLR 1 Lounge Chair voor ICF DePadova.
Een synthese tussen essentie en luxe, hoekigheid en soepelheid, die ongetwijfeld tot de meest succesvolle producten van "Good Design" gerekend mogen worden.
De structuur is gemaakt van verchroomd staal, de zitting en rugleuning zijn gemaakt van geweven leren strips (er is ook een katoenen variant). Het is te vinden in verschillende kleuren; een van de meest klassieke zijn zwart en cognac. Deze loungestoel kende onmiddellijk een enorm succes en demonstreerde Littells vermogen om eenvoud en verfijning te combineren. Juist door zijn fijne, pretentieloze elegantie wordt deze zetel nog steeds zeer gewaardeerd, een symbool van smaak dat elke inrichting een vleugje klasse en een retro tintje geeft.
De Lounge Chair die in deze veiling wordt aangeboden, verkeert in uitstekende gebruikte staat.
De structuur is perfect intact en de verchroming is na zorgvuldig reinigen en polijsten weer gaan glanzen met slechts lichte tekenen van ouderdom.
De dikke cognackleurige lederen bekleding is heel en robuust met slechts lichte gebruikssporen en vlekken.
Afmetingen fauteuil in cm:
Hoogte 75cm
Diepte 66cm
Breedte 66cm
Ons bedrijf "ORVETT" biedt een gratis transportverzekering aan voor leveringen in Europa.
Voor verzending "rest van de wereld" zijn de kosten indicatief. Na afloop van de veiling stellen wij een offerte op, afhankelijk van de bestemming.
In 1953 publiceerde de New York Times een belangrijke en emblematische recensie van de tentoonstelling "Good Design", georganiseerd door het MOMA.
Provocerend beweert hij dat zelfs een bezemsteel als een kunstwerk kan worden beschouwd, zolang hij maar nuttig en mooi is.
Deze verklaring vat op effectieve wijze de geest en gedachte samen van de artistieke beweging ‘Good Design’ die zich rond de jaren dertig in de Verenigde Staten ontwikkelde. In de voetsporen van de reeds bekende en gevestigde Europese stromingen Arts and Crafts, Deutscher Werkbund en Bauhaus wilden de tot de groep behorende kunstenaars, architecten en ontwerpers het werkveld van design definiëren en schetsen.
Aan alle onderdelen van de inrichting wordt gelijke waardigheid en evenveel belang gehecht, zonder apparaten en meubels te verwaarlozen.
De eigenschappen die nodig zijn om een goed designproduct te creëren zijn innovatie, eenvoud, bruikbaarheid, bruikbaarheid en esthetiek. Een object kan niet, of beter gezegd, mag niet mooi en nutteloos zijn, net zoals het niet praktisch maar lelijk mag zijn.
MOMA steunt onvoorwaardelijk deze groep ontwerpers die zich wijden aan minimalisme en efficiëntie, door tussen 1950 en 1955 een cyclus van speciale tentoonstellingen te organiseren en zo de smaak van de Amerikaanse consument in de naoorlogse periode te begeleiden en te sturen.
De ontwerper Ross Littell betrad dit cultureel levendige en gunstige klimaat en viel tijdens zijn lange carrière op door zijn praktische, innovatieve en minimalistische stijl.
Nadat hij was afgestudeerd in industrieel ontwerp aan het Pratt Institute, onderscheidde hij zich al snel door zijn vindingrijkheid en originaliteit. Zijn T-chair (uit de collectie ‘The New Furniture’), ontworpen samen met William Katavolos en Douglas Kelley voor de Laverne Company in 1952, verdient een plaats in de permanente designcollectie van het Museum of Modern Art in New York.
Na het succes in de Verenigde Staten verhuisde Littell naar Europa, waar hij samenwerkte met Knoll en vooral met ICF DePadova in Italië. In de jaren zestig creëerde DePadova de PLR 1 Lounge Chair voor ICF.
Een synthese tussen essentie en luxe, hoekigheid en soepelheid, die ongetwijfeld tot de meest succesvolle producten van "Good Design" gerekend mogen worden.
De structuur is gemaakt van verchroomd staal, de zitting en rugleuning zijn gemaakt van geweven leren strips (er is ook een katoenen variant). Het is te vinden in verschillende kleuren; een van de meest klassieke zijn zwart en cognac. Deze loungestoel kende onmiddellijk een enorm succes en demonstreerde Littells vermogen om eenvoud en verfijning te combineren. Juist door zijn fijne, pretentieloze elegantie wordt deze zetel nog steeds zeer gewaardeerd, een symbool van smaak dat elke inrichting een vleugje klasse en een retro tintje geeft.
De les van ‘Good Design’, gebaseerd op de moeilijke balans tussen bruikbaarheid en schoonheid, is decennia later nog niet uitgeput. Dat blijkt uit de tijdloze charme die haar producten nog steeds hebben.
ICF De Padua
Fernando en Maddalena De Padova begonnen hun ondernemersactiviteit met het importeren van Scandinavische meubels en voorwerpen in de jaren vijftig, die werden verkocht in de showroom in via Montenapoleone in Milaan. Voor het eerst arriveert Noord-Europees design in Italië.
Jaren 60. Tijdens een reis naar Bazel ontdekt Maddalena De Padova per ongeluk de Wire Chair van Charles Eames. Binnen een paar maanden ontmoette Maddalena het Amerikaanse bedrijf Herman Miller, van wie ze de productielicentie voor Italië kreeg van de producten ontworpen door Charles Eames en George Nelson. ICF De Padova wordt opgericht, gevestigd in Vimodrone, dat kantoormeubilair van Herman Miller in Italië gaat produceren. Uit deze ontmoeting absorbeert Maddalena De Padova de geheimen die de kern van haar filosofie zullen vormen: het belang van de omgevingscontext van George Nelson, de ‘verbindingen’ van Charles Eames, de rol van objecten van Alexander Girard. De grote showroom aan de Corso Venezia in Milaan wordt ingehuldigd
jaren 70. Na de dood van Fernando neemt Maddalena De Padova persoonlijk de leiding over het bedrijf en houdt zij toezicht op de productie- en distributieactiviteiten. Vico Magistretti begon zijn lange samenwerking met het bedrijf de afgelopen jaren met het ontwerpen van een collectie kantoormeubilair.
Jaren 80. De Padova verkoopt het merk ICF met de productielicentie van Herman Miller en creëert een lijn meubels en objecten onder het merk De Padova. “Edizioni De Padova” was geboren, wat later “è De Padova” zou worden. Andere grote ontwerpers werken mee, zoals Achille Castiglioni en Dieter Rams, maar vooral Vico Magistretti. De showroom in Corso Venezia is een wijd open blik op verre werelden: die van de Shakers vertegenwoordigt het hoogtepunt.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Lage veilingkosten
Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
24/7 meebieden in onze app.
Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!
Kavel omschrijving
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Een synthese tussen essentie en luxe, hoekigheid en soepelheid, die ongetwijfeld tot de meest succesvolle producten van "Good Design" gerekend mogen worden.
De structuur is gemaakt van verchroomd staal, de zitting en rugleuning zijn gemaakt van geweven leren strips (er is ook een katoenen variant). Het is te vinden in verschillende kleuren; een van de meest klassieke zijn zwart en cognac. Deze loungestoel kende onmiddellijk een enorm succes en demonstreerde Littells vermogen om eenvoud en verfijning te combineren. Juist door zijn fijne, pretentieloze elegantie wordt deze zetel nog steeds zeer gewaardeerd, een symbool van smaak dat elke inrichting een vleugje klasse en een retro tintje geeft.
De Lounge Chair die in deze veiling wordt aangeboden, verkeert in uitstekende gebruikte staat.
De structuur is perfect intact en de verchroming is na zorgvuldig reinigen en polijsten weer gaan glanzen met slechts lichte tekenen van ouderdom.
De dikke cognackleurige lederen bekleding is heel en robuust met slechts lichte gebruikssporen en vlekken.
Afmetingen fauteuil in cm:
Hoogte 75cm
Diepte 66cm
Breedte 66cm
Ons bedrijf "ORVETT" biedt een gratis transportverzekering aan voor leveringen in Europa.
Voor verzending "rest van de wereld" zijn de kosten indicatief. Na afloop van de veiling stellen wij een offerte op, afhankelijk van de bestemming.
In 1953 publiceerde de New York Times een belangrijke en emblematische recensie van de tentoonstelling "Good Design", georganiseerd door het MOMA.
Provocerend beweert hij dat zelfs een bezemsteel als een kunstwerk kan worden beschouwd, zolang hij maar nuttig en mooi is.
Deze verklaring vat op effectieve wijze de geest en gedachte samen van de artistieke beweging ‘Good Design’ die zich rond de jaren dertig in de Verenigde Staten ontwikkelde. In de voetsporen van de reeds bekende en gevestigde Europese stromingen Arts and Crafts, Deutscher Werkbund en Bauhaus wilden de tot de groep behorende kunstenaars, architecten en ontwerpers het werkveld van design definiëren en schetsen.
Aan alle onderdelen van de inrichting wordt gelijke waardigheid en evenveel belang gehecht, zonder apparaten en meubels te verwaarlozen.
De eigenschappen die nodig zijn om een goed designproduct te creëren zijn innovatie, eenvoud, bruikbaarheid, bruikbaarheid en esthetiek. Een object kan niet, of beter gezegd, mag niet mooi en nutteloos zijn, net zoals het niet praktisch maar lelijk mag zijn.
MOMA steunt onvoorwaardelijk deze groep ontwerpers die zich wijden aan minimalisme en efficiëntie, door tussen 1950 en 1955 een cyclus van speciale tentoonstellingen te organiseren en zo de smaak van de Amerikaanse consument in de naoorlogse periode te begeleiden en te sturen.
De ontwerper Ross Littell betrad dit cultureel levendige en gunstige klimaat en viel tijdens zijn lange carrière op door zijn praktische, innovatieve en minimalistische stijl.
Nadat hij was afgestudeerd in industrieel ontwerp aan het Pratt Institute, onderscheidde hij zich al snel door zijn vindingrijkheid en originaliteit. Zijn T-chair (uit de collectie ‘The New Furniture’), ontworpen samen met William Katavolos en Douglas Kelley voor de Laverne Company in 1952, verdient een plaats in de permanente designcollectie van het Museum of Modern Art in New York.
Na het succes in de Verenigde Staten verhuisde Littell naar Europa, waar hij samenwerkte met Knoll en vooral met ICF DePadova in Italië. In de jaren zestig creëerde DePadova de PLR 1 Lounge Chair voor ICF.
Een synthese tussen essentie en luxe, hoekigheid en soepelheid, die ongetwijfeld tot de meest succesvolle producten van "Good Design" gerekend mogen worden.
De structuur is gemaakt van verchroomd staal, de zitting en rugleuning zijn gemaakt van geweven leren strips (er is ook een katoenen variant). Het is te vinden in verschillende kleuren; een van de meest klassieke zijn zwart en cognac. Deze loungestoel kende onmiddellijk een enorm succes en demonstreerde Littells vermogen om eenvoud en verfijning te combineren. Juist door zijn fijne, pretentieloze elegantie wordt deze zetel nog steeds zeer gewaardeerd, een symbool van smaak dat elke inrichting een vleugje klasse en een retro tintje geeft.
De les van ‘Good Design’, gebaseerd op de moeilijke balans tussen bruikbaarheid en schoonheid, is decennia later nog niet uitgeput. Dat blijkt uit de tijdloze charme die haar producten nog steeds hebben.
ICF De Padua
Fernando en Maddalena De Padova begonnen hun ondernemersactiviteit met het importeren van Scandinavische meubels en voorwerpen in de jaren vijftig, die werden verkocht in de showroom in via Montenapoleone in Milaan. Voor het eerst arriveert Noord-Europees design in Italië.
Jaren 60. Tijdens een reis naar Bazel ontdekt Maddalena De Padova per ongeluk de Wire Chair van Charles Eames. Binnen een paar maanden ontmoette Maddalena het Amerikaanse bedrijf Herman Miller, van wie ze de productielicentie voor Italië kreeg van de producten ontworpen door Charles Eames en George Nelson. ICF De Padova wordt opgericht, gevestigd in Vimodrone, dat kantoormeubilair van Herman Miller in Italië gaat produceren. Uit deze ontmoeting absorbeert Maddalena De Padova de geheimen die de kern van haar filosofie zullen vormen: het belang van de omgevingscontext van George Nelson, de ‘verbindingen’ van Charles Eames, de rol van objecten van Alexander Girard. De grote showroom aan de Corso Venezia in Milaan wordt ingehuldigd
jaren 70. Na de dood van Fernando neemt Maddalena De Padova persoonlijk de leiding over het bedrijf en houdt zij toezicht op de productie- en distributieactiviteiten. Vico Magistretti begon zijn lange samenwerking met het bedrijf de afgelopen jaren met het ontwerpen van een collectie kantoormeubilair.
Jaren 80. De Padova verkoopt het merk ICF met de productielicentie van Herman Miller en creëert een lijn meubels en objecten onder het merk De Padova. “Edizioni De Padova” was geboren, wat later “è De Padova” zou worden. Andere grote ontwerpers werken mee, zoals Achille Castiglioni en Dieter Rams, maar vooral Vico Magistretti. De showroom in Corso Venezia is een wijd open blik op verre werelden: die van de Shakers vertegenwoordigt het hoogtepunt.
Hét online veilinghuis voor jou!
Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.
Waarom Catawiki?
Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!
Kavel omschrijving
Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
Numéro de l'annonce: a144212916
Mots-clés populaires
Objets design dans Antiquités & Artachat objets religieux d'occasionobjets religieux platre dans Antiquités & Artobjets cuivre dans Antiquités & Artprix objets en cuivre anciensobjets en laiton dans Antiquités & Artobjets rare dans Antiquités & Artvendre des objets africainsobjets en bronze dans Antiquités & Artfauteuil design occasionobjets marine dans Antiquités & Artspace age design dans Antiquités & Artstoel* dans Antiquités & Artvieux objets dans Antiquités & Artstoel chaise dans Antiquités & Artvelo torpedoantieke werkbankenlaurel hardy dans Jardin & Terrassebosch powerpack 500 in Vélos & Vélomoteurscirkelzaag bosch