Egon Schiele - Woman lying on her Front, 1917 - Artprint -

€ 25,00
30depuis 29 oct.. '24, 04:15
Partager via
ou

Description

Prachtige, expressieve kunstprent van Egon Schiele in het formaat 36 x 50 cm met de titel Female Nude Lying on Her Stomach (1917). Het werk is een hoogwaardige afdruk op stevig papier en verkeert in zeer goede staat.

Kunstenaar: Egon Schiele
Titel: Vrouwelijk naakt liggend op haar buik (1917)
Type: kunstafdruk
Techniek: Afdrukken op stevig papier
Originaliteit: reproductie
Afmetingen blad: 36 x 50 cm
Conditie: Nieuwstaat, antiquarische afdruk
Herkomst: kunstuitgeverij
Tijdperk: expressionisme
Nationaliteit: Oostenrijkse kunst

Egon Schiele:
Egon Schiele, geboren in 1890 in Tulln an der Donau, Oostenrijk, en overleden in 1918 in Wenen, was een van de belangrijkste Oostenrijkse kunstenaars van het begin van de 20e eeuw en een centrale figuur van het expressionisme. Bekend om zijn provocerende en krachtige afbeeldingen van het menselijk lichaam, creëerde Schiele een radicale, vaak verontrustende beeldtaal die wordt gekenmerkt door vervormde vormen, intense kleuren en een unieke psychologische diepgang. Zijn werk, waarin vaak de thema's seksualiteit, dood en eenzaamheid aan bod kwamen, maakte hem tot een van de belangrijkste kunstenaars van het Weense modernisme en had een blijvende impact op het Europese kunstlandschap.

Schiele werd sterk beïnvloed door zijn mentor Gustav Klimt, die ook in Wenen werkte en de Weense Secession leidde. Klimt stond bekend om zijn decoratieve, erotisch geladen afbeeldingen van vrouwen, maar Schiele ging nog een stap verder in zijn weergave van lichamelijkheid. Terwijl Klimts figuren vaak in gouden, esthetische patronen waren gehuld, stelde Schiele zijn figuren op een rauwe, bijna brutale manier tentoon. Zijn beroemde naakten, zoals ‘Sitting Male Nude’ (1910) of ‘Self-Portrait with Lowered Head’ (1912), tonen naakte lichamen in soms ongemakkelijke, vervormde poses, wat de emotionele en psychologische spanning van zijn afbeeldingen versterkt.

In tegenstelling tot Klimts sensuele esthetiek concentreerde Schiele zich op de innerlijke, fragiele en vaak verontrustende aard van het menselijk lichaam en de psyche. De vervormde proporties en intens getekende lijnen van zijn figuren doen denken aan het expressionisme van kunstenaars als Edvard Munch, wiens schilderij The Scream (1893) soortgelijke existentiële angsten en emotionele onrust uitdrukt. Beide kunstenaars gebruikten het menselijk lichaam als voertuig om innerlijke conflicten en psychologische onrust in beeld te brengen.

Schiele behandelde in veel van zijn werken het thema vergankelijkheid en dood, wat mede werd versterkt door de vroege dood van zijn vader en het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog. Deze existentiële thema's doordringen zijn werk, vooral in zijn zelfportretten, die vaak worden geïnterpreteerd als een wanhopige en introverte confrontatie met zijn eigen sterfelijkheid. Werken als 'Zelfportret met uitgestrekte arm' (1910) tonen Schiele in dramatische poses die doen denken aan religieuze of iconische afbeeldingen en tegelijkertijd een sterk emotioneel isolement uitstralen. Deze zelfportretten plaatsen Schiele in de traditie van kunstenaars als Albrecht Dürer, die ook via talrijke zelfportretten zijn plaats in de kunstgeschiedenis markeerde, maar op een veel formelere en geïdealiseerde manier dan Schiele.

Naast zijn intense zelfportretten en naakten portretteerde Schiele vrouwen vaak in intieme, onconventionele poses die hun seksualiteit expliciet maar ook kwetsbaar deden lijken. Deze afbeeldingen leidden tot controverse en zelfs tot zijn korte gevangenisstraf wegens ‘het verspreiden van onfatsoenlijke tekeningen’. Schiele's werken werden als aanstootgevend en pornografisch beschouwd, wat zijn status als provocerende, non-conformistische kunstenaar versterkte. Zijn openlijk seksuele, vaak ongemakkelijke weergave van vrouwelijk naakt staat in schril contrast met de geïdealiseerde vrouwelijkheid die wordt geportretteerd in de klassieke kunst en ook in het werk van Klimt. Dit nieuwe, radicale perspectief bracht Schiele dicht bij kunstenaars als Pablo Picasso, die ook de representatie van het vrouwelijk lichaam op nieuwe, vaak verontrustende manieren onderzocht.

Een ander belangrijk aspect van Schiele's werk is het gebruik van lijnen en kleuren. Zijn scherpe, hoekige lijnen benadrukken de fragiele, vaak uitgemergelde figuur van zijn figuren en brengen een gevoel van spanning en kwetsbaarheid over. In veel van zijn tekeningen en aquarellen gebruikt Schiele spaarzaam kleur, vaak om alleen bepaalde delen van het lichaam te benadrukken, waarbij de aandacht wordt gevestigd op de anatomie en emotionele intensiteit van zijn afbeeldingen. Deze nadruk op lijnen en kleurgebruik doet denken aan het werk van Vincent van Gogh, wiens expressieve schilderstijl en diepgaand onderzoek naar emotionele en psychologische toestanden parallellen vertonen met het werk van Schiele.

Ondanks zijn vroege dood op 28-jarige leeftijd liet Schiele een indrukwekkend en invloedrijk oeuvre na dat een blijvende impact had op de kunstwereld. Zijn werken inspireerden volgende generaties kunstenaars, vooral op het gebied van de figuratieve schilderkunst en het expressionisme. In de hedendaagse kunst zijn sporen van Schiele's rauwe emotionaliteit en psychologische diepgang te vinden bij kunstenaars als Francis Bacon, wiens vervormde, verontrustende afbeeldingen van het menselijk lichaam ook thema's van existentiële angst en fysieke kwetsbaarheid onderzoeken.

Samenvattend blijft Egon Schiele een centrale figuur van het Oostenrijkse expressionisme en het Weense modernisme, wiens compromisloze verkenning van seksualiteit, dood en eenzaamheid de grenzen van de kunstwereld van die tijd verlegde. Door zijn omgang met kunstenaars als Gustav Klimt, Edvard Munch en Vincent van Gogh, en door zijn invloed op moderne kunstenaars als Francis Bacon, blijft Schiele een unieke en diepzinnige kunstenaar die het menselijk bestaan in al zijn kwetsbaarheid en intensiteit in beeld bracht.

Gerelateerde artiesten:
Gustav Klimt, Oskar Kokoschka, Richard Gerstl, Alfred Kubin, Koloman Moser, Max Oppenheimer, Ernst Ludwig Kirchner, Emil Nolde, Erich Heckel, Karl Schmidt-Rottluff, Otto Mueller, Max Beckmann, George Grosz

Verzendinformatie:
We rollen de prints op stevige kartonnen rollen, wikkelen ze in golfkarton en verzenden ze in stevige dozen met trackingnummer.

Over ons:
Wij zijn al ruim 20 jaar actief in de kunsthandel en hebben ruime ervaring met het professioneel behandelen en verzenden van kunstwerken.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app.

    Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!

    Kavel omschrijving


    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Numéro de l'annonce: a143922578