Scuola europea (XIX-XX) - La vergine e la rosa

€ 350,00
00depuis 31 oct.. '24, 10:17
Partager via
ou

Description

Spectaculair olieverfschilderij op doek, aangebracht op een achthoekig paneel, met de afbeelding van de Maagd en de roos, ontleend aan het schilderij van Simon Vouet, een schilder actief in Frankrijk in 1600. Enkele historische aantekeningen. Simon Vouet (Parijs, 9 januari 1590 – Parijs, 30 juni 1649) was een Franse schilder en tekenaar. Nadat hij zich bijna twintig jaar in Italië had gevestigd, was hij een van de grootste exponenten van het caravaggisme voordat hij in 1627 terugkeerde naar Frankrijk, waar hij zijn stijl ontwikkelde en bijdroeg aan de introductie van de Italiaanse barok in Frankrijk. Le Brun, Jacques Louis David of in zekere zin zelfs Eugène Delacroix bestonden, dit gebeurde omdat Simon Vouet vóór hen bestond. Het was zijn vader, de schilder Laurent Vouet, die hem de eerste beginselen van de kunst leerde, en hij wijdde zich aanvankelijk aan het schilderen van portretten. Na een eerste reis naar Engeland maakte hij deel uit van het gevolg van de baron van Sancy, de Franse ambassadeur in Constantinopel, waar hij verloren gewaande Ottomaanse portretten maakte. Vervolgens begon hij, in 1614, een lang verblijf in Italië, waar hij Venetië en Rome bezocht. Van 1620 tot 1622 was hij in Genua in dienst van de familie van prins Doria. Aangekomen in Rome, waar hij aanvankelijk schilderijen schilderde geïnspireerd door de productie van Caravaggio (zoals de Buonaventura uit 1617), slaagde hij erin contacten te onderhouden met de aristocratie en dit gaf hem zekerheid en garanties (hij werkte ook voor kardinaal Barberini, de toekomstige paus Stedelijk VIII). Voor de hogere klasse schilderde hij literaire onderwerpen, gekoppeld aan de gedichten of sonnetten die alleen aan deze intelligentsia waren gecomponeerd of bekend. Vouet wijdde zich ook aan het modieuze thema van het weergeven van "schoonheden" en "heldinnen" in portretten. In Rome genoot Vouet daarom zo'n groot succes dat hij de kans kreeg een doek te schilderen voor de Sint-Pietersbasiliek in het Vaticaan, de Aanbidding van het kruisbeeld (een werk dat verloren is gegaan). Twee belangrijke opdrachten kwamen van kardinaal Del Monte: de geboorte van de Maagd en de cyclus van San Francesco in San Lorenzo in Lucina (waarvan De verleiding van San Francesco opvalt), de opdracht die zijn Romeinse succes bevestigt. In 1624 werd hij tot 1627 aan het hoofd van de Academie van San Luca geplaatst, een politieke benoeming gericht op het herhalen van de artistieke centrale rol in het internationale plan van Rome. Maar in 1627 moest hij plotseling terugkeren naar zijn vaderland vanwege de dringende verzoeken van de hertog van Béthunes, waar hij samen met zijn vrouw Virginia Vezzi, eveneens schilder, een tekenacademie opende. Zo kwam het dat Vouet de Italiaanse barokstijl in Frankrijk importeerde, in het bijzonder die van Paolo Veronese, Titiaan en de Carracci, en deze aanpaste aan de grote decoraties uit de tijd van Lodewijk XIII en Richelieu. Hij werd benoemd tot eerste schilder van de koning, en Lodewijk XIII gaf zelf opdracht tot portretten, cartoons voor wandtapijten en schilderijen voor de paleizen van het Louvre, Luxemburg en het kasteel van Saint-Germain-en-Laye. In 1632 werkte hij op de bouwplaatsen van kardinaal Richelieu in het paleis van de kardinaal (nu Palais-Royal) en in het kasteel van Malmaison. In 1631 versierde hij het kasteel van president de Fourcy in Chessy, het hotel Bullion, het kasteel van maarschalk d'Effiat in Chilly, evenals het paleis van de hertog van Aumont, de Séguier-kapel en de galerij van het kasteel van Wideville.

Simon Vouet vertegenwoordigde daarom de Franse barokschilderkunst en werd de emblematische kunstenaar ervan. Denis Lavalle, hoofdinspecteur van historische monumenten, zei in dit verband: «Als Charles Le Brun, Jacques Louis David of, in zekere zin, zelfs Eugène Delacroix, bestonden, was dat omdat er vóór hen Simon Vouet was, een vriend van Claude Vignon» , een van de meest actieve Parijse schilders, en had als studenten Valentin de Boulogne, Michel Dorigny, Charles Le Brun, Pierre Mignard, Eustache Le Sueur, Nicolas Chaperon, Claude Mellan, Nicolas-Pierre Loir, Thomas Blanchet en Abraham Willaerts. Zijn vader Laurent Vouet en zijn broer Aubin Vouet (1595-1641) waren ook schilders. Zijn vrouw, Virginia Vezzi, verschijnt in de gelaatstrekken van zijn beroemde Madonna's. Het schilderij heeft geen toeschrijving omdat het altijd toebehoorde aan een Italiaanse burgerlijke familie, een schilderij van zeldzame schoonheid, vermoedelijk gerestaureerd. Verzending wordt bijgehouden en verzekerd.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app.

    Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!

    Kavel omschrijving


    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Numéro de l'annonce: a143977360