Legras & Cie. - François-Théodore Legras - Vaas - Vierkante

€ 150,00
30depuis 19 oct.. '24, 10:22
Partager via
ou

Description

Een werkelijk prachtige dieporanje, bruin en groen gegolfde geëmailleerde vaas met boom- en meertafereel met vierkante top, van de Franse glasmeester François-Théodore Legras.

Staande 26 cm (10,2 inch) hoog met een ronde basis van 9 cm (3,5 inch) en een bovenkant van 11 cm (4,3 inch)

Van de St Denis - Parijs Studio.

De vaas is meer dan 100 jaar oud en is gemaakt tussen 1890 en 1919

Een zeer mooie en aantrekkelijke Legras vaas in uitstekende staat.

Deze stijl is terug te vinden in het gezaghebbende naslagwerk voor zijn werk “Legras: Verrier Artistique et Populaire Française” van Michel en Vitrat,

François-Théodore Legras werd geboren in 1839 en kwam uit een bescheiden familie, nadat hij zijn leven was begonnen als houthakker in het departement Vogezen ten zuiden van Straatsburg. In 1859 stelde Legras vast dat er potentieel meer in het leven was dan bomen en bladeren en verzekerde zich van een administratieve stage bij de glasfabriek in Clairey, een al lang bestaande fabriek die drinkglazen en tafelgerei produceerde die – van cruciaal belang voor Legras – de vervaardiging van meerdere matte glazen omvatte. stukken.

Nadat hij vijf jaar lang zijn vak had geleerd, verhuisde Legras naar Parijs en nam een baan aan bij de fabriek in Plaine St Denis, waar hij op 27-jarige leeftijd een senior managementrol kreeg. Hij was directeur van de fabriek waar hij werd onderschreven door de expat-filantroop Sir Richard. Wallace.
De glasfabriek werd aanzienlijk uitgebreid en gemoderniseerd, en het duo Legras en Wallace nam een andere fabriek over in Pantin, aan de noordelijke rand van de stad.

De glasfabriek van Legras - werd een multicentrisch bedrijf met honderden mensen in dienst in verschillende productiecentra. Legras produceerde meerdere zeer onderscheidende stukken die werden beschouwd als hun eigen kunstglasbeweging.
Het is natuurlijk juister om de naam Legras te beschouwen als een van de belangrijkste in het arsenaal van innovatieve, experimentele en openlijk artistieke producenten die een revolutie teweegbrachten in decoratief glaswerk vanaf het midden van de jaren 1860, gedurende het fin de siècle – eind van de eeuw. - dit zal doorgaan gedurende de gehele duur van de Grote Oorlog en daarna

Onbeperkt kon Legras een experimentele benadering van de glasproductie aanmoedigen, waarbij hij teruggreep op zijn kindertijd in de Darney Forests en ondoorzichtig glas – gebaseerd op het matte materiaal van Clairey – gebruikte als canvas waarop ontwerpen konden worden gemaakt.

De bedrijven werden ondersteund door de productie van nuttig glaswerk voor de industrie – distilleerderijen en apotheken – en deze zekerheid gaf François-Théodore de vrijheid om zijn kunstglasproductietechnieken te ontwikkelen. Deze omvatten ingewikkeld gesneden stukken cameeglas, met zuur geëtste en geëmailleerde afbeeldingen – waarvoor tot vijf afzonderlijke bakprocessen nodig zijn om het gewenste effect te bereiken en deze werden het kenmerk van Legras. Veel stukken met boslandschappen en de favoriete thema's van de artistiek directeur: irissen, orchideeën en chrysanten.

Nog meer leden van de familie Legras gingen in de leer bij het bedrijf, met name een neef – Charles – wiens expertise in de chemische behandeling van glas om gemarmerde en opaline oppervlakken te produceren waarop ontwerpen konden worden overlay. Dit zou een waardevol goed blijken te zijn.

Charles zou uiteindelijk de leiding van de bedrijven overnemen in 1909, zeven jaar voor de dood van zijn oom. Hij was in staat een niveau van innovatie vast te houden dat het bedrijf nog eens tien jaar in stand hield – waarbij hij opmerkelijke successen boekte bij het ontwikkelen van gesynthetiseerde ‘edelstenen’ die konden worden vermalen en in de glassmelt konden worden verwerkt om een buitengewone kleurdiepte te geven die de basis vormde voor de productie. van opvallende cameo-schepen.

Legras gebruikte een aanzienlijk aantal handtekeningen en, om de zaken nog meer te verwarren, veel stukken zijn helemaal niet ondertekend.

Het gezaghebbende naslagwerk voor zijn glas is “Legras: Verrier Artistique et Populaire Française” van Michel en Vitrat,


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app.

    Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!

    Kavel omschrijving


    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Numéro de l'annonce: a143685218