Gregorio I / Werner Rolevinck - Gregorius I. Epistolae

€ 14.000,00
70depuis 15 sept.. '24, 03:19
Partager via
ou

Description

2 VROEGE INCUNABELLEN, SAMENGEBONDEN, IN EEN PRACHTIGE COEVAL-BINDING [1476/1479]
EERSTE WERK: EERSTE EN ENIGE INCUNBARE EDITIE VAN DE BRIEVEN VAN Gregorius de Grote
De uitgave is gedateerd door een inscriptie van de columnist in een exemplaar uit München. KONINKLIJKE FOLIO.
GREGORIUS I (Heilige, ca. 540-604, paus 590-604). Epistolen. [Augsburg, Günther Zainer, niet na 1476].
Eerste druk en tevens de enige incunabeluitgave van de belangrijke brievencollectie. Het is een belangrijke bron voor de geschiedenis van zijn tijd en biedt informatie over het karakter van Gregory en zijn bestuur. “Sommige brieven van Gregory hebben een puur officieel karakter; de meerderheid heeft echter een persoonlijk karakter, geschreven in een duidelijke stijl van eenvoudige schoonheid. Hun belang ligt enerzijds in hun status als authentieke historische documenten, waaruit blijkt de paus als een voorzichtige en succesvolle predikant van de kerkelijke politici in controverses over de structuur van het vroegmiddeleeuwse Europa, kreeg anderzijds een eminente historisch-literaire betekenis omdat het Gregoriaanse register model werd voor alle daaropvolgende pauselijke registers en in staat was dat te doen. om zo het onbetwiste stilistische model van de toekomstige tijd te worden als een soort 'boekvorm' (KLL).
VERKOCHT OP VEILING IN 2016 VOOR GBP 21.250

TWEEDE WERK - VROEGE INCUNABLE GEÏLLUSTREERD - EERSTE HISTORISCH NIEUWS IN PRINT GEPUBLICEERD
Werner Rolevinck, Fasciculus temporum. [Koln], Heinrich Quentell, 1479.
Zeldzame incunable uitgave van de "Fasciculus temporum" van de Duitse kartuizer Werner Rolevinck (1425-1502). Een verhandeling over de universele geschiedenis die een buitengewoon populair succes kende.
Talrijke houtsneden die steden en kastelen voorstellen, enz.
BSB-inkt R-237; Goff R259; HC 6923*. I. Hain-C. 7991; GW11439; H 7991*; BMC II, 322 (IC. 5502); BSB-inkt. G-305; april 1553; Goff G-415.
EEN EXEMPLAAR ONLINE VERKOCHT VOOR 19.000 EURO

CONDITIE RAPPORT
In folioformaat (40:29 cm). Prachtige eigentijdse band in koudgestempeld zeugenleer, op houten platten, uit het atelier van het Celestijnenklooster aan de Oybin met rijke impressie van concentrische lijsten; Gebruikssporen hersteld, rug vernieuwd met gebruik van eeuwenoud materiaal. Sluiting en ander beslag verwijderd.
Voor binding, zie: EBDB w000159; Kyriß 26 en plaat 60. Het reliëf van de band vertoont de typische kenmerken van de eerste werkplaats van het Oybin-klooster (1463-1491), het monastieke wapen "S" met kruis, dat drie kaderrijen met postzegels vult naast de adelaar, de kroon en de Boheemse leeuw, evenals de lelie, het ruitblad en de "maria" cartouche, terwijl een dicht mozaïek van ruitvormige leliestempels het centrale veld vult.

Ik WERK
VOLLEDIGE TITELS & AUTEURS
GREGORIUS I. Epistolae
[Augsburg, Günther Zainer, niet na 1476].
Paus Gregorius I

Romeinse karakters. 2 kolommen. Gerubriceerd, met 13 geanimeerde initialen, rood en talrijk. verder houtsnede-initialen, eveneens rood gekleurd. Papieren 10 nrs., 152. Uitstekende indruk met ruime marges. Deels licht gevlekt, enkele bladen met blauwachtige watervlekken in de rechter benedenhoek, soms ook in de rechter- en bovenmarge. Bladen 22 en 84 ontbreken, eerste bladen met lichte verliezen in de bovenmarge en kleine wormgaatjes. Eerste pagina vuil in de witte marge, met eigendomsbewijs van het Jezuïetencollege van Sagan uit 1728 en 2 oudere postzegels uit de bibliotheek van het Sagan gymnasium.

II WERK
VOLLEDIGE TITELS & AUTEURS
Fasciculus temporum.
[Koln], Heinrich Quentell, 1479.
ROLEWINCK, WERNER. 1425-1502

Met grote figuratieve illustraties, door een hedendaagse hand in rood gerubriceerd en talrijke schematische cirkelvormige houtsneden. Papieren 70 nrs. De b4- en d5-kaarten ontbreken. Licht gevlekt, eerste blad wit en laatste vers wat vuil, laatste blad met twee kleine wormgaatjes.

INHOUD
EERSTE WERK: Gregorius I: Brieven.
Dit werk legt, door de analyse van de brieven geschreven ter gelegenheid van zijn bisschopswijding (die plaatsvond in 372), een constante achtergrond vast tussen de regels van elke brief: de spirituele leer van de theoloog. Gekenmerkt door een realisme dat nauw bezield is door het evangelische ideaal, is het niet een soort vulmiddel, maar eerder de bron die elke pagina van Nazianzeno voedt.

De brief presenteert een nogal indrukwekkend aantal documenten, dat de gebruikelijke afmetingen van de correspondentie die ons door de pausen uit nabijgelegen eeuwen wordt doorgegeven, ruimschoots overtreft. De uitzonderlijke aard van deze brief moet worden gezien in relatie tot zowel de grote persoonlijkheid van Gregorius als de uitgestrektheid van de gebieden die door zijn activiteiten als paus worden beïnvloed. De behandelde thema's en inhoud zijn in feite heterogeen: politiek, diplomatie, pastorale zorg, doctrine, devotionele en liturgische praktijk, spirituele leiding, evangeliserende actie, kerkelijke organisatie, cultuur, vermogensbeheer, sociaal en economisch leven. Het Registrum getuigt van de alomvattende inzet van Gregorius in zijn rol als paus, ook vanuit het standpunt van de ontvangers: vrienden, familie, geestelijken, vorsten, politici, hoogwaardigheidsbekleders, ambtenaren, bestuurders, mannen van cultuur.

Vergeleken met de andere werken van Gregorius vertoont het Registrum epistolarum bijzondere kenmerken, niet alleen vanuit het oogpunt van de inhoud, maar vooral vanuit het oogpunt van de vorm: aangezien het documenten van de kanselier zijn, is het niet eenvoudig om te onderscheiden welke brieven rechtstreeks door de paus zijn geschreven en welke door het verantwoordelijke personeel. Er is opgemerkt dat brieven aan vrienden, aan de keizer en leden van zijn familie, aan koningen, aan patriarchen en aan iedereen die niet onder zijn jurisdictie viel, in het algemeen door Gregorius zelf zijn opgesteld, terwijl brieven aan zijn ondergeschikten door hem zijn geschreven. het werk van de kanselarij. De stilistisch-formele analyse toonde vervolgens het duidelijke verschil aan tussen de persoonlijke brieven van de paus en brieven van bestuurlijke of disciplinaire aard: de eerste zijn rijk aan schriftuurlijke of klassieke citaten en putten grotendeels uit de kunstgrepen en gebruiken van de oude retoriek, terwijl de laatste vasthouden aan de strikter aan de gecodificeerde schema's van het epistolografische genre. In het Registrum moet in ieder geval een sterke stilistische en literaire samenhang worden erkend met betrekking tot de canons van de klassieke epistolografie, die bij Gregorius niet alleen een bewust gebruik van oude retoriek openbaart, maar vooral het besef van de sociale waarde van de brief. De correspondentie gehoorzaamt feitelijk aan de gedragscodes die de relaties tussen beschaafde mensen reguleren en heeft daarom tot doel een netwerk van contacten op te bouwen op de hoogste niveaus van de samenleving, met leidende figuren uit de cultuur, de politieke, burgerlijke en kerkelijke wereld.

Gregorius I, bekend als paus Gregorius de Grote of de Grote (Rome, circa 540 - Rome, 12 maart 604), was de 64e bisschop van Rome en paus van de katholieke kerk van 3 september 590 tot aan zijn dood. De katholieke kerk vereert hem als een heilige en kerkleraar. Zelfs de orthodoxe kerken vereren hem als een heilige.

II WERK
Werner Rolevinck, Duits religieus geboren in 1425 in Laer (Westfalen) en overleden in Keulen in 1502, Rolewinck is de auteur van talrijke theologische geschriften. Zijn Fasciculus Temporum is een leerboek over de universele geschiedenis dat een halve eeuw lang extreem populair was; deze houtsneden zijn de oudste in hun soort.

Uiterst zeldzame uitgave van de eerste historische kroniek, uitgegeven in druk, een samenvatting van de wereldgeschiedenis, van Genesis tot de tijd van Karel de Stoute. Rolewinck, een kartuizermonnik, organiseerde de tekst langs een horizontale tijdlijn en in een systeem van cirkels alsof hij een kerkelijke boekrol op zijn kant draaide – een uitdaging voor zijn vroege typografen.
Tientallen houtsnede-illustraties van stadsgezichten, Christus en Heiligen.

De talrijke houtsneden stellen steden en panorama's voor, in gotisch cursief. Deze kroniek, een echt historisch handboek dat reikt tot het midden van de 16e eeuw, werd in 1474 voor het eerst in Keulen gepubliceerd en talloze malen herdrukt. Het is het werk van Werner Rolevinck (1425-1502), een kartuizer in het klooster van Sainte Barbe in Keulen, oorspronkelijk afkomstig uit Laer in het bisdom Munster, een historiograaf die een dertigtal werken schreef, waarvan de Fasciculus temporum de bekendste blijft .

De redacteur heeft opmerkelijke vaardigheid getoond bij het bedenken van een methode om hedendaagse gebeurtenissen te rapporteren. Een streep in het midden van elke pagina wordt gescheiden van de rest van de tekst boven en onder door twee sets dikke lijnen. Binnen deze strip bevinden zich een of twee, soms drie, cirkels waarin de namen verschijnen van de personages die de geschiedenis hebben geschreven, te beginnen met Adam. Naast elke cirkel staat een korte verklaring van de levensduur van elke man en het aantal kinderen. Boven de cirkels staat de datum, anno mundi, berekend vanaf de schepping van de wereld in 5199 v.Chr.; daaronder en ondersteboven gedrukt, het aantal jaren vóór de geboorte van Christus. Bovenaan de pagina staan fragmenten uit de bijbelse geschiedenis met af en toe commentaar van Sint-Augustinus en andere vaders, terwijl onderaan verslagen staan van mensen en gebeurtenissen uit de seculiere geschiedenis. Griekse mythe, Homerus, Romeinse traditie en geschiedenis worden vrijelijk gerapporteerd.
De uitvinding van de drukpers en andere technologische prestaties uit de oudheid worden hier ook vermeld.

Werner Rolevinck (1425-1502) werd geboren in Laer bij Horstmar. Hij schreef bijbelverhalen en interpretaties die nog steeds ingebed zijn in de traditie van de middeleeuwse scholastiek: zijn belangrijkste werk is de Fasciculus temporum: een universele geschiedenis in synoptische vorm, die enorm populair, naar schatting bereikte het - in de verschillende daaropvolgende herdrukken - een totaal van 100.000 exemplaren in ongeveer 50 verschillende edities.
De geschiedenis begint met de schepping van de wereld en eindigt in 1475, met het verhaal van Karel van Bourgondië (Karel de Stoute).

HOUTBLOKKEN PRINTS
In een negentiende-eeuwse monografie, geschreven in Sisteron, Provence, lezen we: "Bibliografische aantekening over Fasciculus Temporum door Werner Rolewinck, die deel uitmaakte van een boek van hetzelfde materiaal, in reliëf gegraveerd in Aix in 1443, met het portret en het wapen van René d 'Anjou, volgens een vandaag de dag volkomen onbekend proces, door Pierre de Milan, graveur van deze prins'.

De precieze identiteit van de auteur van de monografie is bijna net zo mysterieus als het houten document zelf, en als ontdekker van dit incunabel is hij onze enige bron. De algemene catalogus van de British Library vermeldt hem als Edouard de Laplane, auteur van Essai sur l'histoire Municipale de la ville de Sisteron (Parijs 1840) en Histoire de Sisteron, tirée de ses archives (2 delen, Digne 1843).

La Plane vertelt hoe ze in 1825 een exemplaar van Rolewinck redde, samen met een onbekend aantal andere boeken (waaronder Cicero, Quintilianus, Plinius en Xenophon, gedrukt door Johann Schoeffer, de huizen Aldine en Giuntina, Colines en Froben) uit een bibliotheek die was bestemd voor verpulping.
Net als Grolier en andere humanistische verzamelaars noemde hij zijn landgoed af en toe "et amicarum", maar La Plane speculeerde dat Révilliasc vóór het einde van de 15e eeuw was begonnen met het vormen van zijn bibliotheek. De boeken zouden vervolgens eigendom zijn geweest van Pierre de Rabaudy de Castronovo en Joseph de Châteauneuf, wiens familie ze in bezit had van 1623 tot het begin van de 18e eeuw, toen ze werden gekocht door Joseph de Sigoin, die ze graveerde. La Plane verwart deze herkomst echter op een gegeven moment door een voorouder van Sigoin de Rolewinck rechtstreeks van Révilliasc te laten verkrijgen.

Er zijn enkele gedrukte bewijzen die de oorsprong zouden kunnen zijn van de hier aanwezige houtsneden, toegeschreven aan de "Goede Koning René" (René d'Anjou, 1409-80) als amateurkunstenaar en romantische dichter. Hij beschouwde zichzelf vooral als een ridder en " chansonnier de gebaren".
Hij reed samen met Jeanne d'Arc naar Orléans, woonde de kroning van zijn zwager Karel VII in Reims in 1429 bij en gaf Columbus zijn eerste scheepsopdracht. Haar tweede dochter, Marguérite, werd koningin van Engeland toen ze met Henry VI trouwde.
La Plane voelde het extreme prestige dat verbonden was aan de figuur van René d'Anjou en de mogelijkheid om hem in verband te brengen met een eerste versie van deze houtsneden.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app.

    Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!

    Kavel omschrijving


    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Numéro de l'annonce: a142690529