Yves Laloy (1920-1999) - Sans Titre

€ 6,00
00depuis 21 mars. '25, 03:21
Partager via
ou

Description

Yves Laloy; Uit La Lune en Rodage III

Medium: Zeefdruk
Materiaal: Papier
Afmetingen
19,5 x 28,5 cm in een lijst met een afmeting van 36 x 36 x 4 cm


Redacteur: Edition Panderma, Bazel
Jaar: gepubliceerd 1977
Editie: Dit is een ongenummerd exemplaar van 230 edities (65 hors commerce waren ongenummerd)
Handtekening: Getekend

Herkomst:
Editie Panderma, Carl Laszlo, Bazel
Galerie von Bartha, Bazel
Privécollectie, Bazel

Conditie / Restauratie:
goede staat

Wordt geleverd met passe-partout en lijst

Verdere informatie:

Een zeldzame gelimiteerde editie van de draagbare collectie van naoorlogse en hedendaagse kunst La Lune en Rodage III. Dit is een ongenummerd exemplaar van 230 edities (65 hors commerce waren ongenummerd) en onderdeel van de derde serie van de La Lune en Rodage boeken. La Lune en Rodage werd gepubliceerd in drie delen in 1960, 1965 en 1977 met in totaal ongeveer 180 kunstwerken die een verslag geven van de artistieke avant-garde scene tussen de jaren 1950 en 1970. De kunstwerken werden verzameld door Carl Laslzo en omvatten de grootste kunstenaars van die tijd die bijdroegen met belangrijke stukken, die vaak een keerpunt markeerden in hun productie en dragers: het werk van Enrico Castellani is bijvoorbeeld zijn eerste gedocumenteerde grafische werk en Piero Manzoni's meervoudige Achrome is het enige dat door de kunstenaar is geproduceerd.

Biografie:

De schilderijen van Yves Laloy zijn niet te categoriseren. André Breton was de eerste die zijn werk surrealistisch noemde, een label dat Laloy te beperkend vond. Toch omarmde Laloy een andere relatie die Breton ook naar voren bracht: een die een analoge esthetische relatie opriep tussen zijn schilderijen en Navajo-zandschilderijen, vluchtige beelden die door Navajo-spirituele leiders uitsluitend als onderdeel van de Nightway-ceremonie werden gemaakt. Breton redeneerde dat "terwijl een compositie van Kandinsky reageert op symfonische ambities, een schilderij [gemaakt] van Navajo-zand primair te maken heeft met kosmogonische preoccupaties en de neiging heeft om de loop van het universum op een verzoenende manier te beïnvloeden." Voor Breton stelden de schilderijen van Laloy het vermogen in staat om verder te "zien" dan het zichtbare. Schilderijen als Montez (Uma), hier te zien, zijn voorbeelden van de preoccupatie van de kunstenaar met inheemse kunst en spirituele praktijken in Amerika. Ze zijn ook een indicatie van een tijd waarin veel kunstenaars en schrijvers in West-Europa zich actief de esthetiek van objecten uit Amerika en Afrika toe-eigenden, vaak zonder een begrip van deze werken dat verder ging dan hun visuele kwaliteiten, als een manier om tegemoet te komen aan een gevoeld gebrek in hun eigen samenlevingen: het waargenomen verlies van de magie, het ritueel en het heilige. Net als de weefsels van Marilou Schultz, roept het patroon in deze schilderijen ook de esthetiek van vroege digitale technologie op. (van: http://www.documenta14.de/en/artists/21977/yves-laloy)


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app.

    Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!

    Kavel omschrijving


    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Numéro de l'annonce: a148341423