Peter Stämpfli (1937) - La Bouche

€ 300,00
00depuis 1 nov.. '24, 06:17
Partager via
ou

Description

Aquarel en collage door Peter Stämpfli
Met potlood gesigneerd

Herkomst:
Editie Panderma, Bazel
Galerie von Bartha, Bazel

Wordt geleverd in zwarte lijst en passe-partout

Een unieke aquarel uit een serie van 150 unieke aquarellen voor Carl Laszlo's publicatie La Lune en Rodage IV

Conditie: nieuwstaat

De Zwitserse kunstenaar Peter Stämpfli is sinds 1959 in Parijs gevestigd en heeft in rap tempo carrière gemaakt in de internationale kunstscene, vertegenwoordigd door prestigieuze galerieën als Bruno Bischofberger in Zürich en Jean Larcade in Parijs. Geïsoleerd op een effen witte achtergrond, het personage uit “Autoportrait au raglan“ (“Zelfportret met raglan“), evenals dit dashboard van een auto uit “Ma voiture“ (“Mijn auto“), beide geschilderd met evenveel nauwkeurigheid als afstand, verschijnen in 1963 al als een zeldzaam direct antwoord in Europa op de opleving van de Amerikaanse Pop Art. “Net als andere Europese kunstenaars die de brutale beelden en de grote schaal van reclame, posterkunst, fotografie en de cinema als inspiratiebronnen voor een hernieuwde representatieve kunst gingen beschouwen die kon wedijveren met de intensiteit en formele impact van abstractie, werd Stämpfli aangemoedigd om deze nieuwe richting te volgen door zijn bewustzijn van de Amerikaanse en Britse popart.” (Marco Livingstone) Vanaf 1966 concentreerde hij zich op een bepaald object van de consumptiemaatschappij – auto’s – en vanaf 1970 beperkte hij zich tot banden, en wel specifiek tot bandenprofielen. Peter Stämpfli ontwikkelde een radicaal nieuwe beeldtaal die een extreem vergroot beeld bevatte van wat hij (paradoxaal genoeg) de "sculptuur van de band" noemt. Vanuit dit enige en specifieke onderwerp herzag hij de geschiedenis van de geometrische abstractie, waarbij hij een heel gewoon thema transformeerde om "de kracht van de kunst om elk element om te zetten in esthetische kwaliteiten" te illustreren. (Henry Martin, in Art International, 1971) Dit ene onderwerp is voor Stämpfli een manier om, zonder zichzelf ooit te herhalen, elke techniek en elk middel dat wordt gebruikt bij de uitvoering van het schilderij in twijfel te trekken. Door nauwkeurig en obsessief te werken aan afdrukken van bandensporen, maakte Stämpfli dit patroon tot zijn handtekening. Tegenwoordig maken de werken van Peter Stämpfli deel uit van vele openbare collecties. Daaronder zijn: het Museum of Modern Art in New York, het Centre Georges-Pompidou in Parijs, het Kunstmuseum in Zürich. (tekst door Galerie Vallois)


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app.

    Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!

    Kavel omschrijving


    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Numéro de l'annonce: a144018618