Francesco Bartolozzi (1727-1815) - Giovanni Francesco

€ 10,00
00depuis 13 sept.. '24, 11:24
Partager via
ou

Description

https://www.britishmuseum.org/collection/object/P_S-5-44

Afmetingen: ca. 385 x 580 mm (blad)

Prachtige ets met bruine inkt, uitgegeven door John Boydel in 1818 in Londen, uitgevonden door Giovanni Francesco Barbieri, Guercino (1591 - 1666), in voortreffelijke barokstijl.

Uitstekende inkt en goede staat, lichte sporen van foxing en bruining. Intact blad met originele marges, zichtbare bindingstekens. VERZEKERDE koeriersverzending. Herkomst uit privécollectie.

Exemplarisch overgenomen uit het werk "De originele foto's en tekeningen van diverse kunstenaars in De Collectie van Zijne Majesteit". In goede staat met sepia-inkt.

Gegraveerd door Francesco Bartolozzi. F. Bartolozzi, zoon van een Florentijnse goudsmid, leerde de eerste beginselen van de kunst van het kopersnijden in de werkplaats van zijn vader. Als aandachtig onderzoeker van de werken van zijn voorgangers demonstreerde Bartolozzi vanaf zijn eerste essays de neiging om zich voornamelijk te wijden aan het werk van het vertalen van de uitvindingen van anderen, waarbij hij het professionalisme en de technische vaardigheid ontwikkelde die hem in staat zouden stellen de ideeën en stijlen van andere kunstenaars te vertalen . Hij schreef zich op zeer jonge leeftijd in aan de Academie voor Tekenen in Florence, waar hij de cursussen volgde van de schilder Ignazio Hugford, met wie hij samenwerkte aan de creatie van de collectie "I Cento Pensieri di Anton Domenico Gabbiani, Florentijnse schilder". Bij deze gelegenheid ontmoette hij de Duitse graveur Joseph Wagner, naar wiens atelier, de belangrijkste in Venetië, hij in augustus 1748 verhuisde. Francesco Bartolozzi bleef zestien jaar in de lagunestad, nam deel aan het artistieke leven en kwam in contact met de belangrijkste kunstenaars. uitgevers en drukkers, met mannen uit de cultuur, muzikanten en verzamelaars: het zijn de jaren waarin hij de werken van grote hedendaagse kunstenaars in graveerkunst vertaalde, onder wie Petro Longhi (The Pharmacist, Singing Lessons) en Piazzetta. In 1756 was Bartolozzi in Rome, waar hij begon te werken voor de Chalcografia Camerale, opgericht in 1738 door paus Clemens XII Corsini. Tot de Romeinse opdrachten behoren de portretten voor Vasari's "Lives", de serie gravures van Domenichino's fresco's in Grattaferrata (1756 - 1757), het "Portret van Domenico Lazzarini". Vanaf 1760 was hij opnieuw in Venetië waar hij in samenwerking met Wagner werken en reproducties begon af te wisselen met onafhankelijke gravures, zoals de serie gewijd aan Guercino waaraan hij zich tussen 1761 en 1765 vrijwel uitsluitend wijdde. Dit zijn de jaren waarin Bartolozzi wordt eigenaar van een eigen winkel en waar hij trouwt. Voor de Albrizzi-typografie creëerde hij de tabellen voor de "Painting Studies" op basis van tekeningen van G. B. Piazzetta, terwijl hij uit het werk van M. Zocchi de reeks "Maanden" graveerde, een van de weinige onderwerpen met uitzichten in zijn repertoire en een van de hoogste uitingen van de Venetiaanse periode. In Engeland, waar hij ongeveer veertig jaar bleef, wijdde Francesco Bartolozzi zich voornamelijk aan vertalingen, waarbij hij met evenveel succes de interpretatie van de werken van beroemde schilders uit het verleden en die van zijn tijdgenoten afwisselde. Naast Guercino's tekeningen uit de koninklijke collectie reproduceert de kunstenaar tekeningen van de Carracci, Pietro da Cortona, Guido Reni, Carlo Maratta. Bartolozzi, lid van de Incorporated Society of Artist, behoorde in 1768 tot de oprichters van de Royal Academy of Arts: graveurs werden uitgesloten, daarom werd de kunstenaar toegelaten als schilder, wat de afgunst van sommige collega's opwekte. In Engeland ontmoette hij Angelica Kaufmann, met wie hij een bijzondere nauwe band had. Een aanzienlijk deel van Bartolozzi's Engelse activiteit was gewijd aan portretkunst (in het bijzonder Joshua Reynolds), hoewel de meest vertaalde kunstenaar zonder twijfel GB Cipriani was, een vriend en metgezel van de Academie. De laatste jaren van zijn verblijf in Londen wijdde Bartolozzi ook aan de illustraties voor Miltons "Paradise Lost", waarmee hij historisch-literaire thema's benaderde. In november 1802 verliet Bartolozzi definitief Engeland en verhuisde naar Portugal: Lissabon vertegenwoordigde voor de inmiddels oudere kunstenaar een sociaal doel en het hoogtepunt van een lange en briljante carrière. Strikt en aandachtig voor details en de zuiverheid van het teken, sloot Bartolozzi zijn carrière af als directeur van de Aula de Gravura, waar hij de verdienste had een groot aantal studenten op te leiden en bij te dragen aan de vorming van een Portugese graveerschool. wikipedia


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app.

    Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!

    Kavel omschrijving


    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Numéro de l'annonce: a142633090