Maximilian Pfeiler (act. 1683-1721) - Natura morta di frutta

€ 8.000,00
60depuis 25 oct.. '24, 03:18
Partager via
ou

Description

Maximilian Pfeiler (actief 1683 tot ca. 1721)
Stilleven van fruit
Olieverf op doek, 63 x 96,5 cm
Met lijst, 72,5 x 107,5 cm
Het werk gaat vergezeld van een kritische noot van prof. Bocchi

Het leven van Maximilian Pfeiler is niet goed gedocumenteerd en er zijn weinig chronologische verwijzingen naar zijn activiteiten. Uit de weinige bestaande bronnen blijkt dat hij in 1683 lid was van het Schildersgilde van Praag, zijn geboorteplaats, en een leerling was van Christian Berentz (1658-1722), een schilder van Duitse afkomst die eerst naar Nederland reisde en zich vervolgens vestigde in Rome, die in Italië Noord-Europese thema's introduceerde van het stillevengenre waarin hij zich specialiseerde.
Het is niet duidelijk of Pfeilers stage bij Berentz al in Rome plaatsvond, waar de Tsjechische kunstenaar zeker sinds 1694 actief was en samenwerkingen aanging met Francesco Trevisani en Michele Rocca. Pfeiler slaagde er zo in een leidende rol te spelen in de Romeinse artistieke scène van de late 17e - vroege 18e eeuw, door extravagante en herkenbare composities van fruit en bloemen te creëren die zeer gewaardeerd werden door illustere mannen: sommige van zijn werken maakten bijvoorbeeld deel uit van de werken van kardinaal Fesch verzameling.
Het schilderij in kwestie is een voorbeeld van de kwaliteit van Pfeilers typische productie en toont de schulden jegens zijn meester Berentz en andere in Rome gevestigde buitenlandse kunstenaars die gespecialiseerd zijn in stillevens.
Zoals al in de composities van Tamm of Vogelaer, is er als achtergrond voor het stilleven een zuilengalerij met een architraaf met daarboven beelden, wat een Romeinse setting suggereert tussen het laatste kwart van de 17e eeuw en het begin van de volgende en die smaak introduceert. richting oude ruïnes die zich in die periode zullen consolideren.
Het volgende stilleven, samengesteld uit fruit, groenten en vogels, stond gedeeltelijk opgesteld op een plank bedekt met een elegante turquoise stof met gouden franjes, waaruit een boodschappentas met handvatten gevuld met verschillende soorten fruit werd omgegooid. Elk element wordt beschreven met extreme technische expertise en aandacht voor detail: observeer in deze zin de details van het kristallen wijnglas, perfect weergegeven in zijn transparantie en kwetsbaarheid; het vruchtvlees van open meloenen waarvan de zaden zichtbaar zijn; de glans en materiaalweergave van de stof die het steunvlak bedekt; de nauwgezetheid en het beschrijvende realisme waarmee elk fruit (druiven, perziken, sinaasappels, meloenen, granaatappels, kersen) en groenten worden afgebeeld. Bij nadere beschouwing kunnen we zien dat de verschillende afgebeelde vruchten niet tot dezelfde seizoensinvloeden behoren, wat ons ertoe zou brengen aan te nemen dat de kunstenaar sommige ervan zonder echt model heeft gemaakt, maar ze uit het hoofd heeft geschilderd, waarbij hij nog steeds een algemeen effect van grote betekenis verkrijgt. naturalisme.
Ook opmerkelijk is de enorme vaardigheid van de Tsjechische kunstenaar als het gaat om kleurencombinaties: de oranje accenten van de meloenen en sinaasappels worden versterkt door het complementaire turkoois dat overheerst in het tafelkleed. Deze combinaties verbreden het driedimensionale effect dat al wordt gegeven door de clair-obscur-contrasten die de heldere kleuren vakkundig in evenwicht brengen.
In het geanalyseerde werk, maar ook in andere composities zoals het stilleven in een particuliere Genuese collectie, toont Pfeiler zijn schulden jegens zijn meester Berentz. Dit is te zien aan de grote verscheidenheid aan beschreven vruchten en bloemen en vooral aan het feit dat ze de beschikbare ruimte vrijwel volledig vullen.
Het laatste nieuws over Maximilian Pfeiler dateert uit 1721. Vermoedelijk bracht hij het grootste deel van zijn leven in Rome door, waar hij een zeker succes en waardering genoot van zijn tijdgenoten, zowel onder kunstenaars als verzamelaars.

De lijst wordt gratis verstrekt en kan daarom geen reden zijn voor retournering of klacht.

Voor in het buitenland aangekochte schilderijen: na betaling wordt de procedure voor het verkrijgen van de exportvergunning (ALC) gestart. Voor al het antiek dat vanuit Italië naar het buitenland wordt verzonden, is dit document nodig, uitgegeven door het Ministerie van Cultureel Erfgoed. De procedure kan 3 tot 5 weken duren vanaf de aanvraag. Zodra we het document hebben, wordt het schilderij verzonden.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app.

    Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!

    Kavel omschrijving


    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Numéro de l'annonce: a143798691