Carlo Domenici (1897-1981) - Marina

€ 700,00
10depuis 19 sept.. '24, 11:17
Partager via
ou

Description

In dit schilderij ruik je bijna de zoute aroma's, de scherpe geuren van de nabijgelegen bouwplaatsen, het ratelen van de lieren, de spanning van de in zout gedrenkte touwen, de slagen van de bijl op de rompen die onderhoud ondergaan. Alles gebeurde in Livorno, de muze van zijn schilderszonen, omringd door een woeste zee en beschut door de pieren waar het water, licht golvend door de beweging van de boten, reflecties van elke kleur uitzond. Dat was de school, vooral als het gaat om het vastleggen van de bewegingen van die marines. Micheli, een leerling van Fattori, gaf die ideeën door aan Lloyd en Lloyd gaf ze door aan Domenici.
En Llewelyn Lloyd zelf schreef over deze door kunst gekuste school in “Tempi Gone”:
“Boten en zeilschepen, ook al liggen ze voor anker en afgemeerd, oscilleren en zwaaien met de rusteloze beweging van het water, waarbij ze het gezichtspunt, de positie, veranderen en heen en weer bewegen. Micheli vertelde ons, en hij had gelijk, dat het ontwerpen van een boot betekent dat je naar het gezicht van de man moet kijken; Het in verhouding zetten van de grote masten ten opzichte van de romp is niet voor iedereen weggelegd. Er zijn regels in de maritieme kunst, die in zekere zin architectuur is, er zijn wetten van evenwicht en er is de nomenclatuur voor het tuigage, de rondhouten en de stempels, die de zeeman in een schilderij moet herkennen, ook al definieert een enkele penseelstreek de de omtrek en de vlek.
Wat de zee betreft, zijn er twee dingen die we tegelijkertijd moeten samenbrengen: het object dat zich boven het oppervlak bevindt en de tonen ervan die zich onder de spiegel ervan bevinden, de zee: ontelbare concave en convexe oppervlakken van deze golvende spiegel van water, dat ze vervormen, breken en het gereflecteerde beeld in de war brengen. Micheli kende deze mysteries van het licht, hij had ze waargenomen en bestudeerd. Ik heb mariniers van hem gezien en begrepen door een deskundig oog.
Maar hij vulde onze hoofden niet met theorieën, methoden, uitvluchten of iets anders. Hij zei: let op de ruimtes en zet er de juiste toon in.”
En dus bracht Domenici deze noties ook zorgvuldig in zijn schilderijen over, dit werk is de bevestiging hiervan en hoewel het geen kiemwerk is zoals zijn legendarische, onbereikbare panelen uit de jaren twintig, is het in ieder geval zelden authentiek en brengt het zijn Macchiaioli-charme met zich mee.
Daterend uit de jaren 40 (zie ook handtekening) uit een prestigieuze collectie.
Buiten gefotografeerd in de volle zon.
Olieverf op multiplex, cm. 35x50
Met lijst, cm. 58x73
Rechtsonder gesigneerd
Verzekerde en gevolgde verzending.
Het frame wordt vriendelijk aangeboden als een geschenk, ik wijs daarom elke verantwoordelijkheid af voor eventuele schade tijdens de verzending.
– Biografie
Op zijn dertiende werd hij naar de Academie voor Schone Kunsten in Florence gestuurd. Hij werkte vanuit het leven en maakte zijn eerste contact met werken uit de Renaissance en Macchiaioli.
Op zeventienjarige leeftijd exposeerde hij op de tentoonstelling ‘Amateurs en Cultori’ in Rome.
Hij sloot zich aan bij de Labronico Group door ijverig deel te nemen aan de tentoonstellingen: hij werd president en bleef in functie tot aan zijn overlijden.
Zijn schilderij, dat wordt gekenmerkt door helderheid en een levendig en vrolijk gevoel voor de natuur, wordt versterkt door de zekerheid van de gelaatstrekken en de dynamiek van de figuren. Het platteland van Livorno, de Maremma, de havendokken, het oude fort en het eiland Elba behoren tot zijn favoriete thema's. Hij presenteert zichzelf in Milaan met zijn eerste solotentoonstelling, die lovende kritieken krijgt; in 1926, opnieuw in Milaan, in de Pesaro Gallery nam hij deel aan de tentoonstelling van de Labronico Group met veertig werken: landschappen van Livorno en omgeving.
Zijn op het doek vastgelegde emoties worden onmiddellijk waargenomen door de toeschouwer, die ontroerd en gefascineerd blijft. Hij zal met zijn werk aanwezig zijn op de Internationale Kunstbiënnale van Venetië, de Zuid-Amerikaanse Tentoonstelling en de Tokyo International.
Het is belangrijk om zijn pointillistische ervaringen te onderstrepen die, hoewel minder uitgesproken dan die van andere collega's uit Livorno, ons interessante werken met een bijzonder chromatisch effect hebben opgeleverd.
Domenici vervolgt zijn reis, vol vertrouwen in zijn robuuste schilderkunst, bezield door heldere chromatiek en gedefinieerd door aangename harmonieën; trouwe verteller van Toscaanse landschappen en Tyrreense zeeën in een onophoudelijk onderzoek naar het leven, altijd gedreven door een jeugdige en enthousiaste geest. Hij was een vriend van Mascagni en Puccini die zijn artistieke productie waardeerden en hem ijverig verzamelden.
In Portoferraio stelde hij de "Llewelyn Lloyd Award" in ter nagedachtenis aan zijn vriend en beroemde schilder die op Elba woonde en schilderde.
Domenici hoorde en volgde, zij het door zijn eigen visie en uitwerking, de leer van de Meesters van de negentiende-eeuwse Toscaanse schilderkunst: hij stelde zelf soms dat de Academies nutteloos zouden zijn geweest zonder het bestaan en de leer van de verschillende Factoren, Lega , Signorini en andere belangrijke Italiaanse negentiende-eeuwse meesters.
Hij zei: “Ik kom uit het verleden. Ik behoor tot mijn Meesters. Ik ben een voortzetting van een schilderij dat ons in de loop van de tijd eert, gisteren voor morgen. Ik heb niets uitgevonden, maar ik ga zo goed als ik kan door met het laten overleven van die kunst, zodat anderen graag vernietigd willen worden en vervangen door draden en alle duivelse vormen van ismen."
Misschien staat de laatste Macchiaiolo onbetwist in zijn gevoeligheid waarmee hij aspecten van het Toscaanse landschap kon vastleggen en aan iedereen kon doorgeven, waarbij zijn schilderijen nu over de hele wereld verspreid zijn in privécollecties en moderne kunstgalerijen.


Hét online veilinghuis voor jou!

Catawiki is het meest bezochte online platform in Europa voor bijzondere objecten geselecteerd door experts, en biedt wekelijks meer dan 65.000 objecten aan voor de veiling. Het is onze missie om onze klanten een spannende en probleemloze ervaring te bieden bij het kopen en verkopen van bijzondere, moeilijk te vinden objecten.


Waarom Catawiki?
  • Lage veilingkosten
  • Al onze objecten zijn gecontroleerd door onze 240+ experts
  • 24/7 meebieden in onze app.

    Bieden is uitsluitend mogelijk op de website van Catawiki. Maak eenvoudig een gratis account op de website aan en biedt direct mee!

    Kavel omschrijving


    Biedingen zijn alleen geldig via de website van Catawiki.
  • Numéro de l'annonce: a142756086